Tour de France 2017

Het “rondje Frankrijk”  van 2017 betekent dit jaar 3500 km fietsen in 3 weken. Als ik het afzet tegen de rit naar de Noordkaap dan mogen de Tourrenners zich gelukkig prijzen. Nu deed ik weliswaar 2 weken en 2 dagen langer om 3500 km te fietsen, in die 5 weken moest ik het – net als de Tourrenners in drie weken – ook slechts doen met twee rustdagen. Het grote verschil is enerzijds dat de wielrenners beestachtige snelheden halen maar anderzijds, men hoeft maar met één ding bezig te zijn: fietsen..!! Het eten, de verzorging (massage en verzorging van fiets) en het bed is geregeld en vederlicht gaat het profpeloton dwars door Frankrijk.

Nu lijkt het misschien alsof ik de Tourrenners tekort doe, niets is minder waar, ook al

trois ballons 2005 065

Planche de Belle Filles

zou ik menig renner willen uitdagen om eens zonder al die verzorging naar de Noordkaap te fietsen. De Tour de France begint bij mij te leven als in het tourschema bergen worden opgenomen die ik ook ooit heb gefietst en….dat zijn er deze Tour gelukkig nogal wat.

Begon het in de Vogezen met La Planche de Belles Filles en ging het in de Arriege over de col d’Agnes, bergen die indertijd mijn kuiten behoorlijk deden “kwaeken”,  het kaasje vanpyreneeen 2006(1) 157 deze Tour zijn toch wel de ritten van vandaag en morgen. In 2003 en 2004 heb ik de rit van vandaag zo’n beetje gefietst alleen…. (sorry Tourrenners)  de coureurs hebben het vandaag toch iets gemakkelijker ! Nadat ik indertijd de Croix de Fer, de Telegraph en de Galibier beklommen had kwam als sluitstuk nog eens de Alpe d’Huez, de Nederlandse berg. Jammer dat deze berg niet is opgenomen in de rit van vandaag maar… het zal al

La Marmotte 2004 041

croix de Fer

zwaar genoeg zijn voor de “jongens”. Zijn de col d’Ornon (de eerste berg) en de col de Telegraph (de derde berg) “opwarmertjes” voor resp. de Croix de Fer en de Galibier, spektakel zal zeker gegarandeerd zijn, zowel bergop als bergaf.

De Croix de Fer met zijn 3 stuwmeren (één in het dal en twee in de klim), een afdaling inLa Marmotte 2004 050 de klim (altijd doodzonde !), eenmaal boven het machtig mooie uitzicht op de Mont Blanc én….. op de top het “croix de Fer”, een ijzeren kruis zoals er geen ander bestaat. Trouwens, als men twee cols voor de prijs (energie) van één wil beklimmen kan men zich nog even omdraaien en in een knikje omhoog ook nog de col du Glandon meenemen.

De Galibier is vergelijkbaar of…misschien nog ietsjes zwaarder..!!  Vanuit squaddorpLa Marmotte 2004 089 Valloire gaat het omhoog, je ziet het nietLa Marmotte 2004 088 maar je voelt de percentages die tussen de 4 en 8 procent liggen wel degelijk. Op een gegeven moment komt dan die bocht bij Plan Lanchat en dan is het pas echt klimmen tot de top en…met een beetje geluk zien we de renners vandaag door de sneeuw fietsen…..voor menig renner zal die sneeuw vandaag zwart gekleurd zijn…!!

Morgen zal de beklimming van de Izoard het sluitstuk zijn, letterlijk en figuurlijk ! In 2008 beklom ik vanuit dezelfde zijde deze berg. In het vals plat oplopende stuk vanuit 2008 mnt ventoux - alpen 089Guillestre zagen we het vorig jaar Steven Kruijswijk (hij kwam toen vanuit de col d’Agnel en ging richting Guillestre) de Giro verliezen. Het is een stuk waar ik ooit heb moeten uitwijken voor vallend gesteente. De Izoard herinner ik me als een berg die aanvankelijk als een rechte streep omhoog gaat en pas de laatste acht kilometer écht een mooie klim wordt. Een berg die me een beetje deed denken aan de Mont Ventoux met zijn2008 mnt ventoux - alpen 092 maanlandschap en…een berg waar ik zelfs even halsbrekende toeren heb uitgehaald voor die foto bij het monument van Coppi en Bobet.

Twee dagen zal ik geen fiets aanraken maar heerlijk naar dat fietsen op tv kijken en nagenieten van mijn belevenissen in 2003, 2004 en 2008.

Goh, wat lang geleden alweer. Misschien toch in 2018 weer eens met de fiets richting de Franse of de Italiaanse bergen ????

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Een reactie op Tour de France 2017

  1. Mia Graef zegt:

    Fijn om te lezen. Nóg een prestatie van niveau. Het zit nog vers in je geheugen. Komt het boek er nog? Ooit?

Geef een reactie

