expeditie Noordkaap dag 33. 26 juni Kautokeino-Masi 68 km

Onderweg moest ik denken waarom ik dit fietsreisje ooit “expeditie Noordkaap” heb genoemd. Tja..je gaat in de zomer naar de Noordkaap en verwacht dat het wat kouder is dan in Nederland en..wellicht af en toe eens dat buitje en 

verder..natuurlijk is het een hele onderneming; afscheid van thuis en bijna 6 weken onderweg. Een fietsonderneming die eenmalig is en voor vele fietsers wellicht alleen een droom zal blijven. Expeditie Noordkaap  gaat om dat doel maar… ook om te genieten van onderweg. Daar, waar de zon in de zomer nooit onder gaat en daar, waar een heel andere flora en fauna is. Dat het wat minder aan de temperatur is..och, moet kunnen! Dat maakt het ook expeditie..!

Nou…wij kunnen onze lol op ! Vandaag en morgen willen we het rustig aan doen om woensdag en donderdag km’s te 

maken zodat we donderdagavond op de plaats van vertrek naar de Noordkaap, “basecamp”  Hönnigsvag, zullen zijn. Dat rustig aan doen en dat genieten is er dus niet bij vandaag..! Regen vanaf we om half negen uit onze hut komen en als we op de fiets zitten worden we meteen geconfronteerd met de wind en ja hoor, tégen..! En als het vervolgens ook nog eens meer op dan af gaat en het vandaag toch wel wat glooiender was dan de afgelopen dagen dan begin ik me te beseffen dat de zaak pas gelopen is als we samen met die fiets op de kaap staan. De woorden “(m)(n)oordkaap”  en “kaap de goede hoop” 

van Louis en Jos spelen door mijn hoofd. Elke 100 meter is het optellen en aftrekken en als ik tegen Bas zeg om te pauzeren en ik vervolgens van hem hoor dat we dat beter nog eens 2 1/2 km kunnen doen dan kan ik alleen maar aangeven dat het niet Bas maar ik degene ben die het zwaar heeft. Gelukkig gaat het met Bas beter, al had hij in het begin toch wel koude handen in “mijn” winterhandschoenen. En foto’s maken…? Grof gezegd : koude fikken…!

Maar goed dat we vlak na de start in Kautekeino naar de supermarkt gaan, we komen er verder geen meer tegen en..ook 

gied dat we hier wat geld uit de muur trekken want anders was deze camping aan ons voorbij gegaan en..hadden we 70 km verder wellicht een nieuwe kans gehad op een bed en anders was het inderdaad voor de eerste keer dat tentje geworden. Ik moet er niet aan denken in deze regen en die kou…

Eigenlijk is het verhaal van vandaag ontzettend kort, het was ” nix”. Ontzettend blij dat we weer een “ho (n)kje” hebben gevonden. Het enige goede is een bed en verder (volgens Bas) morgenvroeg snel wegwezen…!

En oh ja… om half vier zijn we ermee gestopt vandaag. Mooi goed geweest. Laag 5 heb ik na drie kwartier bijkomen  eens uitgedaan en laag 4 ( de windstopper ) gaat na 2 uur uit. Als ik het met Bas heb over een top 4 van slechte, vieze en smerige dagen dan mag deze dag hierin plaatsnemen…

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

8 reacties op expeditie Noordkaap dag 33. 26 juni Kautokeino-Masi 68 km

  1. Peter Roumen zegt:

    Pfff, wat en ontberingen allemaal. Ik ben even een weekje Noordkaap-journaal aan het inhalen. Heb hier een weekje zomergriep achter de rug en nu weer aan ’t opkrabbelen. Maar dat stelt niets voor t.o.v. dat wat jullie voor de kiezen krijgen. Prachtig hoe jullie elkaar er doorheen slepen en die laatste loodjes (understatement) wegen echt heel zwaar. Ik denk dat jullie nu elke kilometer in gedachte aan ’t vieren zijn. Ik gun jullie nog een paar rustige dagen naar jullie einddoel en blijf elkaar op de been (of in jullie geval op de fiets) houden. Toi toi toi en groete oet Haor. Peter Roumen

  2. Bert van Tilburg zegt:

    Beste Jan en Bas,

    Dagelijks lees ik jullie reisverhalen met veel bewondering en nog meer respect.
    Die verhalen (met beelden) boeien enorm en geven mij een levendig beeld van het land in al zijn aspecten (flora, fauna, klimatologisch, cultuur) en jullie ervaringen.
    Veel succes en plezier voor de resterende kilometers.
    Vanzelfsprekend begrijp ik dat je niet op tijd terug kunt zijn voor de ledenvergadering van SAMENVERDER.
    Bert van Tilburg

  3. Arno Beckers zegt:

    Jan en Bas wat een taaie rakkers zijn jullie. Heel veel sterkte de komende laatste etappes. Ik zal een favoriet flesje wijn uit Dourovallei meenemen voor jullie.

  4. Mia Graef zegt:

    Het zit niet mee. Maar de eindstreep komt dichterbij. En jullie houden vol hè, jongens! Van deze kant een kaarsje en wat warmte. Gaat lukken!

  5. Anoniem zegt:

    petje af, mannen. Nog effies. Na alle ontberingen smaakt het ultieme doel, het bereiken van de Noordkaap, het beste. Succes, gaat jullie lukken. Respect!

  6. Anoniem zegt:

    Anoniem is Martin Keijzer, Haelen

  7. Huub van Eck zegt:

    Bas & Jan
    öt waerd steeds zwaoder. maar het einddoel kump waal in zich. hout vol ! veer doeme veur uch.
    gr. Huub van Eck, Mofert

  8. Gerard Nizet zegt:

    Ich vinj det Häör uch mot ere…….es geer truugk zeetj in Häör…..’t Inj mót versierd!!!!!!

Geef een reactie

