expeditie Noordkaap dag 32. 25 juni Enontekiö-Kautokeino (73 km)

Hoe moeten we ons toch verstaanbaar maken..? Dacht Bas net iets in het Zweeds te kunnen bestellen, zitten we in Finland en..voordat we hier ook maar iets kunnen bestellen …zitten we alweer in een ander land. Ooit hoorde ik van een vriend..”gewoon plat praten, dan komt het goed”. Ik houd me er geregeld aan en ja hoor. ..het lukt..!

De hele nacht heeft het geregend en de handdoek die ik gisteravond even buiten wilde laten drogen was ik vergeten binnen te halen en..ik kon hem vanmorgen uitwringen. Wat heet effe te drogen leggen, alweer een kilo extra gewicht mee te slepen….

Om half negen is het weer gelukkig veranderd “van de regen in de drup” en dat is mooi. De hele morgen blijft het druppelen, hebben we de wind in ‘”t hat” en doen we het heel rustig aan, elke 10 km die stop en niets forceren want overbelasting fiets je er niet eventjes uit. Om 11.00 uur komen we langs een supermarkt – al 25 km geleden werd het al aangegeven – en…er is zelfs een restaurantje bij. Tja, tijd speelt geen rol (oh, we zitten nog in Finland en de 11.00 uur die ik op mijn klok heb is dus een mooie Finse twaalf uur.) Ongeacht het tijdstip, het motto onderweg is en blijft “pakken wat kan” en dus zitten we al vroeg aan de warme hap.

Na 45 km bereiken we de Noorse grens en opvallend hier is, er is grenscontrole en de  commies blijft hier niet binnen zitten en zwaait maar wat. Nee, hier is het nog echt controle ! We komen in de provincie Finnmark hetgeen hetzelfde

betekent dan Lapland, land van de Sami. Meteen na de grens komen we in de gemeente Kautokeino, ons doel van de dag. Heb ik gisteren een vergelijk gemaakt tussen gemeente Venlo en Leudal met de Finse gemeente Enentekiö, de gemeente Kautokeino is met z’n 3.500 inwoners de grootste gemeente van heel Noorwegen. Je zou in deze gemeente maar rond moeten met “tafeltje dekje” maaltijden, de gemeente is namelijk 4 1/2 maal zo groot dan de provincie Limburg…..!

We stoppen vaak;  de 10 km stop die soms om de 9 of 8 km is. Meestal zoeken we de Parkeerplaatsen op en in de buiige en koude regen zien we de campers aan ons voorbij gaan en hebben we het erover wat die mensen nu zullen denken. In elk geval is er tot nu toe nog niemand geweest die  even stopt en ons die schuilplaats met kop koffie aanbiedt………… En wordt

niet gestopt voor de “opgelegde” stop waar Bas zich dan soms bezig houdt met het “stapelen” van stenen, dan wordt ook nog eens geregeld een fotostop gemaakt want ik kan er niet genoeg van krijgen. Foto’s maken en genieten van het landschap, de bloemen en de af en toe over stekende rendieren. Opvallend is dat we geen naaldbomen meer zien. Enkel nog berken en dat zijn meer struiken dan bomen.

Ook al komt het doel nu in zicht – nog 379 km te gaan – we zijn er nog niet en blijven voorzichtig. Op dit moment zitten we op de eerste camping die op onze weg lag, weliswaar hebben we de “agglomoratie” Kautokeino nog niet bereikt, we zitten in elk geval in de gemeente Kautokeino en het belangrijkste is…de tent is nog steeds niet uitgepakt…!

En..oh ja…. onderweg naar hier stond één plaatsje op de landkaart, te weten “Siebe”. Leuk voor die tussenstop in dat gezellig dorpscafé zou men dan denken. Nou, “Siebe” bestond nog niet eens uit “siebe” huizen, het waren er zeggen en schrijven slechts twéé .! (foto beneden)

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

Een reactie op expeditie Noordkaap dag 32. 25 juni Enontekiö-Kautokeino (73 km)