expeditie Noordkaap dag 29. 22 juni Gällivare-Vittangi 103 km

Bij het wakker worden voel ik me nog steeds geradbraakt en besef ik een beetje hoe Bas zich al dagen moet voelen. Ik moet denken aan de woorden van de tante van mijn moeder, ze kwam uit Horst en sprak altijd de woorden ” mien bieeeejn mien bieeejn”. Zelfs ben ik nog een beetje trots op de gemiddelde snelheid  – iets waar we helemaal niet bezig waren – die we gisteren gehaald hebben: iets minder dan 14 “ka iem ha”. Thuis zou ik er hard om moeten lachen maar nu is het toch heel andere koek. En als ik Bas vanmorgen vraag hoe het is krijg ik als antwoord: “pijn in de benen en knieën maar, het gaat beter dan gisteren..!”. 

En of we willen of niet….vandaag is het weer een expeditiedag. Om kwart over zeven opstaan, eten, klaarmaken en om 9 

uur …. de kou in..! En het is me toch koud….! Bj de supermarkt halen we  de hanschoenen uit de tas en onderweg denk ik aan de woorden van Jan Wassen, die soms wel 5 lagen kleding over elkaar aan had. Ik nu dus ook en ik weet het nu al, morgen worden het zes lagen..! Mijn T-shirt, thermo T-shirt met lange mouwen, mijn fietstrui, de mouwtjes, de windstopper (afgelopen winter heerlijk mee gefietst, zelfs als het vroor) én de regenjas (en dat terwijl het vandaag niet eens regende), het is nóg te weinig…! En Bas..? Ik hoor hem niet klagen ! Hij helpt me zelfs een deel van mijn vracht te 

slepen..! Mijn overschoenen, de fleecetrui, de dikke handschoenen en de wintermuts, Bas wil deze vracht best dragen… Tja, op en top optimist Bas had echt op beter weer gerekend  want het is per slot van rekening “fietsvakantie” naar Zweden in de tijd dat de zon niet ondergaat. De dunne superlichte “naikies” en de t-shirtjes met korte mouw is toch écht te optimistisch. 

samen héél sterk..! Klaag ik over de wind en de kou, Bas, de niet fietser die graag iets met zijn vader wil ondernemen heb ik nog helemaal niet horen klagen en als ik hem vraag hoe hij het vindt dan zegt hij dat fietsen niet echt zijn ding is en dat hij liever nog eens in Azië wil gaan backpacken. Maar wanklank of negativiteit: geen woord..! 

De wind komt met een kracht 6 uit het noorden. Een wind die ijskoud is..! Haalde Duitse Noordkaapfietser ons net buiten Gallivare in, even later zien we hem aan de kant van de weg oefeningen doen om op temperatuur te komen. De temperatuur mag dan wel iets boven nul zijn, de gevoelstemperatuur ligt vele graden lager…! Geen regen vandaag maar de wind en de kou maken het nog smeriger dan gisteren en ik denk aan de heerlijke niet te dragen warmte die bij ons heerst en kijk nu al uit naar de vakantie. 

Als we om zes uur (het is wederom een lange fietsdag geworden) bij de enige slaapgelegenheid in de omgeving komen dan is de receptie gesloten. Gelukkig hangt er wederom een nummer en als ik bel wordt opgenomen. Gelukkig…niet in de tent…! We kunnen terecht in een stuga en we nemen de duurdere met douche en wc want ik wil absoluut niet meer naar buiten..! Eenmaal binnen duurt het ruim een uur voordat ik weer een beetje bekomen ben van dit dagje en Bas… ik hoor hém niet klagen…! 

Als ik hem vraag of ik één woord teveel schrijf als ik hem zeg dat ik het verhaal van vandaag nog erger maak dan het verhaal van gisteren dan zegt hij alleen: “dat was het toch ook…!”

Foto’s maken is er niet echt bij, het fototoestel is diep weggestopt en zou er een “polifinario” op onze weg komen… nu even geen foto..! 

Nog 600 km te gaan…het blijft koud en de mogelijkheden voor dat bedje worden schaarser. Of we wensen hebben voor de komende dagen? Inderdaad..! 

En..oh ja, al die reacties, via email, fb en paparazzisite, we krijgen het er warm van…!

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

7 reacties op expeditie Noordkaap dag 29. 22 juni Gällivare-Vittangi 103 km

  1. Thei zegt:

    Ja Jan, hier warm, daar koud, het is moeilijk voor te stellen. Enige wat ik herken is de Rabobank… maar of ze die daar kennen? Succes en ook plezier!

  2. M.T.B. zegt:

    Wat een leuke steun en toeverlaat, die Bas! Geweldig. Hou de moed erin. Wij moeten dat hier doen vanwege de warmte. Heel veel succes verder en hopelijk wordt het ietsje beter weer .
    Mariet

  3. Mia Graef zegt:

    Wat heb ik een bewondering voor jullie. Zó knap. Jullie kunnen je warmen aan de warmte voor elkaar en dat maakt deze uitdaging te doen. Heel veel sterkte. Een paar dagen nog volhouden!

  4. Anoniem zegt:

    Respect voor jullie Jan! Na al die ontberingen zal het supermooi zijn als jullie de Noordkaap op rijden en uit kunnen kijken over de Noordelijke ijszee!

  5. Jos willemsen zegt:

    Dit is Wel een beproeving waar jullie mee bezig zijn veel succes het is een feest om jullie verhalen te lezen

  6. Frits timmermans zegt:

    Zoooo Jan en Bas. Jullie krijgen het niet voor niks. Maar wat een super vader-zoon ervaring moet dit zijn. Suuuuuper. Heel veel plezier. ..succes…en doorzettingsvermogen

  7. Rinze Jonkman zegt:

    Jan en Bas wat een tocht.Lijkt langzamerhand wel expeditie Noord Pool.Maar dan nog gelukkig zonder sneeuw. Maar jullie verhalen en foto’s zijn hartverwarmend. Jan misschien dat je na deze tocht maar een sebatical moet nemen om een boek hierover te schrijven. Nog heel succes met de laatste 600 km. Rinze

Geef een reactie

