expeditie  Noordkaap dag 28. 21 juni Jokkmokk-Gällivare (96 km)

21 juni, de langste dag, “midzomer”. Het is een feest dat in Zweden flink wordt gevierd en als men meer hierover leest dan ziet men allerlei taferelen die zich buiten afspelen. En…de achterop zittende fietser (danke Ton) heeft ons zelfs gewaarschuwd dat we op 23 en 24 juni (want dan wordt het “midsommernachtfesten”  en “middsommerdagen” feest pas echt gevierd) alle winkels fermata en geschlossen zijn, kortom “tote Hose” en niets te krijgen! Of dit zich in deze uithoek van Zweden ook afspeelt, ik heb er een beetje mijn twijfel bij want hier lijkt het wel het “bijna” einde van de wereld waar gezelligheid buiten helemaal niet aan de orde is…… Met een harde tegenwind uit het noorden zullen we de goede raad echter zeker niet in de wind slaan…..

En voor al die racefietsers, in Zweden hebben me twee wielrenners ingehaald en…. een tijdje later kwam ik ze weer tegen…! Een rondje fietsen om de kerk is er hier niet bij, er is maar één weg..! Degene die even gaat fietsen heeft dus elke keer twee mogelijkheden, eerst naar het noorden en terug of eerst naar het zuiden en terug….Het lijkt me overigens een prima 

rit om met de racefiets te doen (wel via de E45 want de weg is goed) heuvel op, heuvel af en soms uitkijken voor een paar overstekende rendieren…..

Vandaag begint met – en dat is bijna niet te geloven – cultuur…! Voordat we op weg gaan duiken we een heus museum in…! In Jokkmokk ligt namelijk het Sami museum. We fietsen nu al dagen door Lapland en het enige wat ik van de Lappen weet is dat ze in mooie kleren rondlopen, althans, dat herinner ik me uit de schoolboeken. Maar…ik heb nog geen enkele Lap in een dergelijk kostuumpje gezien…! Nu heb ik het over “Lappen”, eigenlijk is dit een scheldwoord, en welicht heben wij er de woorden “vetLAP” en “LAP”zwans en smeer”LAP” aan ontleend…. Hier spreekt men dan ook over de Sami of Samen. De Sami, van oorsprong een nomadenvolk, hebben hun eigen taal, eigen vlag en eigen parlement en het volk komt in Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland voor. Leefde men vroeger van rendieren en visserij, vandaag staan ze gewoon achter de kassa bij de ICA of COOP en “jagen” ze in hun auto over de E45. En dat ze stro in de schoenen deden om de voeten droog te houden, het zou nu nog van pas kunnen komen !

Om kwart voor elf zitten we op de fiets en gaan we steeds noordelijker. Het zal een dag worden die de voorgaande smerige dagen in het niet stelt………. Het is eigenlijk de dag dat de expeditie écht lijkt te beginnen..! We zitten boven de poolcirkel en het schijnt dat we dat moeten weten..! Vanaf de start moeten we opboksen tegen een koude noorden wind. Het is meter voor meter geven en nog eens geven om na een  uur fietsen 12 km op de teller te hebben staan. Waar we ook kijken, overal donkere wolken en als we besluiten de derde broek over de tweede aan te doen (wielrenbroek, lange broek, regenbroek) dan zijn we net op tijd. Met bakken komt de regen uit de lucht vallen en we moeten het stuur goed vasthouden om niet naast de weg te belanden. 

Als het een moment opgehouden is met regenen komen we langs “Harsprangsfallet” een waterval maar ook een machtig mooi uitgesleten rotsmassief. We laten de fietsen even voor wat ze zijn, sluiten ze niet eens af en volgen het pad dat ons toch wel erg ver van de fietsen brengt maar….welke gek zou er in deze omgeving vandoor gaan met onze fietsen ? 

Na een tiental minuten vervolgen we onze weg en het zal een zware weg worden. Regen, wind, natte sneeuw teisteren ons en ik zie de thermometer op mijn fiets van een keurige 7 graden terugvallen naar 3 graden..! De heuvels naast ons hebben al een wit laagje en ik denk dat mijn tenen ook al behoorlijk aan de witte kant zijn. Mijn overschoenen en fleecetrui zijn voor Bas, die zich wederom niet laat aanmerken dat dit toch niet meer leuk is. Als we in de regen die stop maken komt ons een Fransman achterop. Hij is vanuit Amsterdam vertrokken en is zomaar wat rond aan het fietsen, misschien wel richting Finland of toch naar de Noordkaap, hij weet het nog niet.

Rond  klok van acht arriveren we in Ģällivare, een van de grotere plaatsen die we de laatste dagen zijn tegen gekomen. We zitten hier in een hotelletje omdat we allebei vinden dat we het verdiend hebben. Ik heb het koud en kruip eerst in bed en ga me daarna een tijdje douchen. Hierna eten we onze voorraad aan brood, de cup a soup, yoghurt en onder het genot van die kop thee met chocola zijn we bijna vergeten hoe zwaar het vandaag was. Alleen voelen we het nog aan onze benen….! Zomer in Zweden,  het valt niet mee en zeker als ik de voorspellingen voor de komende dagen bestudeer.

Oh ja…de inheemse “oei oei” vogel is een kraanvogel. Ik heb ze vaak over zien vliegen maar dat het zo’n grote beesten  zijn…en…..misschien vraagt u zich af hoe die postbode in zo’n uitgestrekt land zijn ronde moet maken. Nou, eigenlijk heel simpel….

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

2 reacties op expeditie  Noordkaap dag 28. 21 juni Jokkmokk-Gällivare (96 km)

  1. Arno Walraven zegt:

    Kroenekraone

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    >

  2. René zegt:

    Hallo Jan,
    Top, wat jullie doen. Heb je al onder een lappendeken geslapen?

Geef een reactie

