expeditie Noordkaap dag 26. 19 juni Slagnäs-Moskosel 98 km

Dat het een eeuwigheid leek te duren voordat de afgelopen nacht voorbij was kwam enerzijds doordat de muggen uit allerlei reten en kieren toch tot onze stuga wisten binnen te dringen. Zelfs de afzuigkap was door Bas hermetisch dichtgemaakt en toch bleven de muggen Bas maar aanvallen. Was Bas met de muggen bezig, ik kan maar niet genoeg krijgen van het feit dat het hier maar niet donker wil worden en meen elk uur van de dag te moeten hebben gezien.

Om negen uur trappen we weer af. De zon schijnt maar het is fris. Het gaat richting Arvidsjaur, de stad of het dorp dat in Östersund al aangegeven was (452 km). Met een flinke wind uit het westen meenden we de eerste 50 km tot Arvidsjaur spekkoper te zijn alleen ….dat het zo beestig omhoog ging…daar hadden we geen rekening mee gehouden.  Over beesten gesproken, wederom zien we veel rendieren op de weg, in de struiken en in de bosjes. De dieren zien in de auto’s geen gevaar, ze blijven gewoon op de weg. Fietsers zijn ze duidelijk minder gewend want als wij eraan komen slaan ze toch op de vlucht. Een rendier (wordt trouwens ook kariboe genoemd) lijkt erg veel op een hert en een eland. Bij een rendier heeft – in tegenstelling tot eland en hert – het vrouwtje ook een gewei (zie foto van gisteren: rendiervrouwtje met 2 jongen). Foto beneden 3 dagdoelen op één bord.

In Arvidsjaur is het te doen…! Met z’n 4.500 inwoners is het de grote gemeente en…dat straalt het ook uit. Hier zien we de Duitser van gisteren ook terug. Hij zit in de een of andere pizzatent. Omdat er een hotel is in deze plaats fietsen wij wat verder door en gaan in het hotel voor de perfecte lunch met soep, rijst, aardappelen, diverse soorten vlees, drankjes, ijs en koffie en koek na voor de prijs van 99 kronen…! (10 euro).

Na het eten gaan we naar de supermarkt want vanavond wordt het tent of stuga en dus moeten we een voorraad hebben voor de avond, de ochtend en morgenmiddag. We draaien weer naar het noorden en de wind is ook in die richting gedraaid, een koude wind is het en het jasje en die lange broek is geen overbodige luxe. De afgelopen dagen valt ons op dat het landschap verandert. De bomen worden minder hoog en er komen steeds meer open vlaktes.  We naderen de poolcirkel !

Als we na 98 km op een verlaten camping in Moskosel aankomen zien we één tentje staan: de Duitser! We kunnen kiezen tussen twee dingen: het tentje naast de Duitser opzetten of…… het nummer bellen dat in het verlaten hokje aan het raam bevestigd is om een stuga te regelen. Er wordt opgenomen en de campingbeheerder is in Arvidsjaur, 48 km hier vandaan. Gelukkig komt hij meteen naar de camping want geld verdienen, dat willen ze allemaal. Verder fietsen heeft overigens geen zin want het eerstvolgende dorp ligt op 50 km en dat betekent zeker 3 uur extra fietsen , uitgaande van 16 km per uur ( en dan moeten de omstandigheden goed zijn én… dan heb ik de 10 km stops niet eens meegeteld.)

Een uurtje later komt ie, en dat werd hoog tijd !!!, want wij zitten te vernikkelen van de kou. De regen en harde wind maakt het nog eens extra koud; we hebben zelfs de slaapzak van de fiets gehaald om ons in te wikkelen en hebben het over de mussen die in Nederland vandaag van de hitte van het dak vallen….

Voor 400 kronen (hij vroeg 500) hebben we – wel zonder rekening !!!! – een stuga op 10 meter van het water en een machtig mooi uitzicht waar we – de zon schijnt inmiddels weer – vannacht ongetwijfeld een machtig zonsondergangstafereel kunnen bewonderen.

Oh ja, die muggen. Onderweg hebben we er geen enkele last van maar nu…. we hebben een stuga eersterangs aan het water…! Zelfs met genietbank op ons terras alleen… we moeten het delen met heel veel muggen…! We zitten lekker binnen en hopen dat we het mugvrij hebben gekregen….. en…voor het eerst eten uit ons voedselpakket en…het smaakt ons heerlijk…!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op expeditie Noordkaap dag 26. 19 juni Slagnäs-Moskosel 98 km

1. Arno Beckers zegt:

Hoi mannen. Wat je zou kunnen doen om de muggen te bestrijden, is je lichaam instrijken met Wodka!!! Lukt dit niet dan kun je de Wodka nog altijd drinken. Veel plezier en doorzettingsvermogen toegewenst vanuit een bloedheet Portugal 43 graden (onwerkelijk voor jullie)