expeditie Noordkaap dag 25. 18 juni Storuman-Slagnäs (103 km)

Op de derde zondag van juni worden veel vaders door hun kinderen in het zonnetje gezet. Ik kan me nog herinneren dat ik 3 jaar geleden ergens op de camino in Spanje fietste en appjes van de kinderen kreeg. Vanmorgen een ander verhaal. Het is

 vroeg dus…nog geen appjes. Aan het ontbijt zegt Bas me dat hij, omdat het vaderdag is én om mij een plezier te doen, vandaag de héle dag met me wil gaan fietsen….! en…voegt hij eraan toe, eigenlijk zou je helemaal niets krijgen want hier in Zweden is het pas op 12 november vaderdag…

Bij het verlaten van Storuman is het stil. Eigenlijk is het ook maar een stil plaatsje, twee straten, een hotel, 2 supermarkten (we vragen ons af hoe dit mogelijk is), een school en een bibliotheek. We zien er zelfs een gezin vluchtelingen lopen en we denken dat men een dergelijk gezin, dat gevlucht is uit hun land, een nog grotere straf krijgt door hun in een dergelijk, van de wereld afgesloten gehucht “op te sluiten”. 

Het is een echte zondag ! De zon schijnt en het is droog, juist wat we nodig hebben na al die regen van gisteren. Het is stil op de weg en ik denk aan het spel om maar eens tijd op te meten totdat er een auto komt. Heeft Bas het erover dat hij voor rendieren en elanden wellicht naar de dierentuin zal moeten, nog geen 10 km op weg is het bingo ! Een groot eland aan de rand van bet bos en als hin het bos invlucht gaan wij er nog eens achteraan maar… achter de heuvel zien we alleen maar bos.. Als we naar onze fietsen lopen zien we in de verte een fietser aankomen. Het is Kristoff uit Dresden en ook hij is op weg naar de noordkaap. Na het praatje met hem nemen we afscheid en…ben ik plots door een paar muggen gebeten. Bas en ik zitten meteen op één golflengte. Als iemand (het eland of de Duitser) het gedaan moet hebben dan dat die muggen mij gestoken hebben dan is de schuldige gauw gevonden… 

Ook al schijnt de zon, het waait stevig en Bas is blij met de fleecetrui onder de wielerkleding terwijl ik mijn windstopper de hele dag aan heb. Een wind die kracht 6 heeft en in het middenstuk zo’n 30 km vol tegen staat is men overigens snel moe, de teller komt met moeite nog aan 11 km. 

Maar dit alles is heel snel vergeten als we de bonus krijgen…! Binnen 40 km komen we wel 20 rendieren tegen…! Niets te bang steken ze de weg over en blijven staan zodat auto’s er omheen moeten. We kunnen de groep naderen tot zo’n 20 meter en dat geeft echt een “leuk-bingo-hoofdprijs”-gevoel.

Na 103 km arriveren we in Slagnäs, een klein wit stipje op de kaart. Schijnt het helemaal geen plaats te zijn, alleen maar een camping…! Maar..geen nood, gelukkig verhuurt men hier Stuga’s en dus hebben we voor vanavond weer een dak boven het hoofd en een bed en….. ik hoop dat we de 100 muggen hier binnen tegen de tijd dat we gaan slapen allemaal tegen de vlakte of de wand hebben gekregen. 

Oh ja…voor douche of wc moeten we 75 meter lopen en ik kan u verzekeren …zelfs met de jas aan is het een frisse aangelegenheid… De mevrouw aan de receptie zegt dat er deze week sneeuw voorspeld wordt. Bas en ik kijken ons eens aan en…geloven er in elk geval niets van…!

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

