expeditie Noordkaap dag 21. 14 juni Östersund 26 km.

Zo ! Het tweede deel van de reis zit er op. Nadat Robert me tot Göteborg vergezeld heeft ben ik alleen door zuid Zweden gefietst. Ja, ” de mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest”. Ik zag best wel tegen de afgelopen 1000 km op maar…het 

is me reusachtig meegevallen en als ik eerlijk ben, maar goed dat ik alleen door dat ellendige weer heb moeten gaan. Dit had ik echt niemand aan kunnen en willen doen. De teller staat nu op 2021 km. Vanmorgen is het lekker niksen en door de stad lopen  en vanmiddag ga ik met de fiets naar het vliegveld om Bas op te halen zodat we morgen samen aan deel 3, de reis naar de Noordkaap, kunnen beginnen. 

Als ik Bas vraag wat zijn vrienden van de fietstrip vinden is hij heel duidelijk: dat fietsen vinden ze maar niets maar dat hij iets dergelijks met zijn vader doet, dat is tof ! En zo zie ik dat ook ! Samen met één van de kinderen een dergelijk avontuur en uitdaging aangaan: dat is toch één van de dingen die men zich als vader wenst…! Het houdt me jong.

De afgelopen weken heb ik ervaren dat het Münsterland (nog geen 150 km van huis) een erg mooi fietsgebied is, dat de Deense fietsroutes toch wel behoorlijk wat onverharde stukken in zich hebben die soms moeilijk begaanbaar zo niet ónbegaanbaar zijn en eigenlijk niet altijd het predikaat fietsroute verdient en… dat de autoweg in Zweden ten noorden van Karlstad helemaal nog niet zo druk is. Fietsen op de autoweg, hier de normaalste zaak van de wereld en mocht het wat drukker worden (vlak voor Östersund komt de E14 naar Noorwegen samen met de E45) dan is er gewoon een fietspad. Ook die 6,5 kg aan extra gewicht(tent,slaapzak,kookstel, gasfles)….tot nu toe helemaal niet nodig gehad en ik hoop dat ik ze mee mag blijven slepen zonder ze nodig te hebben…! Dat Zweden een van de dunstbevolkte landen van Europa is, ik heb het al ervaren en dat terwijl er nog 1400 km nóg dunbevolkter gebied aan staat te komen. Ook de tankstations worden altijd gebruikt om “bij te tanken”, koek, broodjes en drank, ook al zit er nog een beetje “brandstof”  in de tassen. 

En wat die meren betreft, is Finland niet het land van de 100.000 meren..? Zweden schijnt er “slechts” 96.000 te hebben….! Ook het pinnen op elke hoek van de straat en bij iedereen die maar wat verkoopt zorgt ervoor dat mijn uit de automaat gehaalde kronen in Göteborg nog helemaal niet aangesproken zijn…! Ik zie me thuis al asperges halen en betalen met het pinpasje…! Gisteren wilde ik even een plasje doen in een openbaar toilet. Men moet er 5 kronen voor betalen…tja..die had ik niet en dus…..  Het is overigens gemakkelijk tellen met die kronen, 100 kronen is 10 euro.

Het alleen maar op weg gaan met een garmin navigatie is toch vragen om problemen. Een kaart – ik had ze thuis gelaten ! maar heb er op de boot naar Götheborg toch nog een gekocht – is absolute noodzaak. En..om thuis de gedachte te hebben om via routeyou de mooiste recreatieve route te maken?  Een mooie gedachte maar niet goed voor fiets, lijf en leden. Gisteren weer even “mijn thuis uitgestippelde route” gevolgd (7)en dat was wederom een hele klus voor mij en…voor de fiets. 

De fiets mankeert vooralsnog niets en ik besef dat alleen een globe traveller of andere reisfiets deze bar en boze wegen zonder mankementen kan doorstaan.  Ik controleer op tijd de wielen, de spaken, maak de ketting schoon en olie daarna. Er zit misschien een klein beetje minder lucht in de banden dan bij de start maar dit is zo miniem dat ik zelfs nog niet hoef bij pompen. En dat na 2000 km !

Dat vodafoon in heel Zweden bereik heeft… nee dus ! Door een ander netwerk te kiezen is de wereld (en met name Bea) weer binnen (hand)bereik..en dat doet goed…! Wat betreft hotspot etc. etc. Bas komt er aan en weet hier ongetwijfeld meer vanaf. En internet, meestal is er wifi (in de jeugdherbergen zelfs top internet verbinding) maar zo niet, vanaf morgen maakt het allemaal niets meer uit als de regel ingaat dat roamingskosten in het buitenland omlaag gaan….

De reacties, het meedenken en het mee “achterop” zitten doet goed en zorgt ervoor dat we vol goede moed zullen beginnen aan het derde deel van de expeditie naar de Noordkaap. De komende 7 dagen kun je ons overigens ergens tegen komen tussen Östersund en Jokkmokk. Je kunt ons volgen via deze site en het weer op onze route via yr.no

Oh ja..ik heb niet helemaal stilgezeten vandaag. Natuurlijk weer foto’s te over gemaakt van b.v. het Storsjönmeer met op de achtergrond het Oviksfjällen gebergte (foto 2), de meest noordelijke runensteen(3), die aangeeft dat in het jaar 1000 het christendom hier zijn intrede heeft gedaan. En..natuurlijk ben ik even naar de uit de 13e eeuw stammende Frösö Kyrka (4) gegaan, vanwege het uitzicht (5)een van de meest populaire kerken in Zweden om huwelijken in te zegenen.

 

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

4 reacties op expeditie Noordkaap dag 21. 14 juni Östersund 26 km.

  1. Louis Vermeulen zegt:

    He He Eindelijk zit ik weer achter je aan en heb ik je gevonden wat een fantastische prestatie al een dikke 2000. km op de tweewieler.
    en een prachtig kerkje dat houten. Onlangs waren we in Oslo (niet op de fiets) in Nor Folk park ook een prachtig houten kerkje gezien.
    In ieder geval kun je nu met je zoon optrekken toch hartstikke mooi voor de laatste dikke 1000 km.
    En je bent weer vergezeld van een knecht als het nodig zou zijn. We zullen je blijven volgen toi toi toi.
    Louis en Annemie oet Häör.

  2. Peter Roumen zegt:

    Ik ben blij voor je dat Bas nu bij je is. Gedeelde smart is halve smart. Geniet van de tocht maar geniet vooral van elkaar. Enorm bijzonder dat jullie dit samen doen..

  3. Mia Graef zegt:

    Enorme bewondering heb ik voor jullie. Én een goed gevoel dat je nu niet meer de rest, misschien wel de zwaarste kilometers, alleen hoeft te gaan. Geniet van dit vader/zoon avontuur. Goede reis.

  4. Arno Beckers zegt:

    Ik ben benieuwd wie het kopwerk op zich gaat nemen. Veel plezier en erg knap hoor

Geef een reactie

