expeditie Noordkaap dag 19. 12 juni Ytterhogdal-Svenstavik 80 km.

Als ik de reacties lees moet ik de afgelopen dagen al heel wat regen hebben gehad. Ik ben het eigenlijk al vergeten want vandaag was het toch wel wat anders. Nog geen 3 km op weg of ik ben al 5 keer van de fiets geweest…! Allereerst omdat het kabelslot niet goed zit en me steeds tegen de bovenbenen schampt, daarna om die mooie foto te maken waarop je niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk de bui al ziet vallen.. Als het vervolgens begint te regenen moet ik van de fiets om 

de windstopper te ruilen voor de regenjas, daarna stop ik nog eens om de regenbroek aan te doen en omdat ik vergeten ben de regenschoenen aan te doen stop ik hier ook nog maar even voor. De handdoek die ik achterop te drogen heb haal ook ook maar meteen binnen want dat wordt niks. 

En het begint toch te regenen….! Ik weet niet welke woorden ik de vorige keer heb gebruikt maar dit slaat alles…! Als je van de voordeur thuis naar de auto zou moeten lopen zou je je nog eens bedenken wat te doen, de parapluie pakken of toch maar even wachten…. En hier zat ik middenin met in geen velden of wegen een bushokje of wat dan ook. En als ik u zeg dat dit weer 77 km heeft aangehouden dan is het verhaal van vandaag eigenlijk wel verteld……! 

Het was koud vandaag, mijn thermometer gaf 7 graden aan en ik zou het liefst de handschoenen hebben aangedaan maar… die zitten helemaal beneden in de tas….. och, het kan misschien net zonder de handschoenen…. En het blijft maar stortregenen en nu kijken naar elanden….? Nee dus, met volop regen op de glazen ontgaat me heel veel. Ik ben al blij dat het vandáág zo slecht is nu Bas er nog niet bij is. Wil ik eerst doorfietsen tot mijn geplande dagstop en daar te eten, ik pak de stop 15 km eerder en probeer me in een pizzatent (met spaghetti bolognese) weer wat te warmen. Ik denk aan de geweldige temperaturen thuis en weet het zeker, dat zonweekendje zee met Bea zal thuis  gauw geboekt worden…!

Dat er na regen zonneschijn komt, inderdaad, net nu ik het typen komt wordt het wat lichter hier in Svenstavik waar het overigens nog steeds regent en slechts 10 graden is. Dat is overigens zeer gunstig, de verwarming is aan en dus kan ik de was doen en op de verwarming laten drogen. 

Het was een weer waar men eigenlijk nog geen hond doorheen stuurt. Het was een weer waarin men goed bezig moet blijven met eten, kleding en verzorging want de weg is nog lang en een verkoudheid is zo binnen. Tja…vandaag geen hazen, fazanten of elanden gezien én…. nog steeds “geen beren op de weg”. 

En…natuurlijk ben ik in deze omstandigheden ook af en toe gestopt en…zelfs teruggefietst om dat plaatje dat ik voorbij zag komen  vast te leggen. Ik geniet van de geur van versgekapt hout en besef dat ik me rijk voel om iets dergelijks te kunnen ondernemen. Het blijft al met al gewoon genieten, beseffende dat het omgaan met dergelijke omstandigheden ook een kwestie van focus is én….die is top !

Het traject liep goed, geen “gekke” (behalve die regen) dingen, alleen veel spoorvorming op de E45 en daar heb je als fietser zelfs last van. De cijfers: 79.7 km  in 4 uur 39 en een gemiddelde van 17.1. Het heeft me 1932 calorieën gekost en dat terwijl ik 319 meter geklommen heb en 284 meter gedaald heb. 

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

2 reacties op  expeditie Noordkaap dag 19. 12 juni Ytterhogdal-Svenstavik 80 km.

  1. Anoniem zegt:

    Je bent een echte bikkel, Jan…..lees met veel plezier je berichten.
    Hier was het vandaag ook een stuk minder warm, maar 10 graden….brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr dan mag echt de verwarming wel aan…hoop, dat je wasje droog is morgenvroeg….
    Succes verder….groetjes Hetty

  2. Anoniem zegt:

    Hoi jan,
    Het eerste wat ik doe begin van de dag is jouw bericht lezen.
    Ik pak dan de kaart er bij en zie dan waar je bent en vooral hoe ver je nog moet.
    Elke dag presteren in de omstandigheden die er zijn.geweldig jan.
    Morgen komt bas er bij in ostersund.
    Ik heb ostersund bekeken er ligt in elk geval een McDonald’s.
    Verder wens ik jouw met bas velen veilige kilometers, zodat jouw droom uitkomt.
    Groet,
    John aelen.

Geef een reactie

