Expeditie  Noordkaap dag 20. 13 juni Svenstavik-Östersund 64 km.

Deze dag,  13 juni, is een bijzondere dag. De teller van afgelegde km’s staat deze morgen op 1957, mijn geboortejaar. Het is niet alleen de verjaardag van Nellie en Jeannette (eine dikke proficiat) het zou ook de 99e verjaardag van mijn moeder zijn geweest,  ze ondernam veel en ging op haar 75e nog haar engels bijspijkeren omdat ze naar Canada ging. Ook haar vooroorlogse fietsavontuur naar het Belgische Hanut, dat ze samen met haar zus ondernam, ze sprak er op hoge leeftijd nog over. Ze zou trots zijn op de onderneming van haar kleinzoon en zoon, dat weet ik zeker.

“Na regen komt zonneschijn…!!!”, het is me de afgelopen dagen toegewenst en…ja hoor…! Regende het vannacht nog, om 7 uur is het droog. Eigenlijk wil ik het liefst nog even blijven liggen maar….het dagritme is heilig en dus is het verzorgen, eten, inpakken en…op weg. 

Ook al probeert de zon door te komen, de jas moet aan en ik zie de schooljeugd zelfs met mutsen op rondlopen. Wat een verschil met gisteren, ik kan om me heen kijken en genieten van de omgeving en..als je alleen bent ook de nodige keren afstappen voor die foto. Het waait wel behoorljjk en..de wind zit tegen en dat is keurig…! De wind uit het noorden moet namelijk warmte brengen, het schijnt dat het in Jokkmokk – en dat is 700 km noordelijker – op dit 20 graden is. 

Onderweg maakt Magdalena nog even een foto van mij en vraagt of ze zelf ook een foto mag maken voor haar dochter, die op schoolkamp gaat en 4 Zweedse 

mijl (40km) moet fietsen en..dat vindt ze toch wel erg veel. Als ik om me heen kijk zie ik het Zweden van de “Lindgren-films”, blauwe luchten en malse weiden die vol staan met boter- en paardebloemen!  Ook de witte en paarse seringen staan in volle bloei, ineens is het lente…! Ik wil er aan toe voegen…”dat werd ook eens tijd…!

In de verte zie ik met sneeuw bedekte bergen en na elke km ontdek ik weer dat nieuwe mooie plaatje. Goh…wat is Zweden ineens anders dan de afgelopen dagen. 

De wegen gaan weliswaar op en neer maar het is nooit te gek of te lang kortom, een heerlijk fietsgebied. Omdat het van Svenstavik tot Östersund slechts 64 km is arriveer ik rond de klok van een, perfect en keurig op tijd om aan te schuiven voor het lunchbuffet. Het is de sport om rond de middag op een plaats te zijn voor dat lunchbuffet. En John, er liggen inderdaad een paar mc donalds-cq. hamburger tenten en natuurlijk heel veel pizza en kebab zaakjes maar…. waarschijnlijk is het de laatste plaats waar ook nog normale restaurants zijn en dus wordt het in elk geval aardappelen, bloemkool, vlees en vis. 

Östersund is met zijn 45.000 inwoners de hoofdstad van de provincie Jamtland. Het is stad die op het Olavs-pelgrimspad 

ligt, een 580 km lange wandelroute van Sundsval, een stad aan de oostkust van Zweden tot Trondheim in Noorwegen en…laat deze plaats nu ook nog eens de meest noordelijke plaats zijn vanwaar het Jacobspad richting Santiago de Compostella gaat. 

Niet alleen ik meen sportief bezig te zijn, vandaag is het te doen in Östersund: de jaarlijks georganiseerde VårRuset, vertaald de lenteloop, staat op het programma en .. kan onder lenteomstandigheden plaatsvinden (ook al vind ik het met trui aan door de wind toch frisjes). En ja hoor, janpaparazzi staat weer eens vooraan….!

Of de lente in Zweden de komende weken zal doorzetten….. ik zal u op de hoogte blijven houden. 

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Expeditie  Noordkaap dag 20. 13 juni Svenstavik-Östersund 64 km.

  1. M.T.B. zegt:

    Wat een verschil met gisteren. Inderdaad, na regen komt letterlijk zonneschijn. Het is je gegund.
    Veel succes verder
    Mariet

Geef een reactie

