expeditie Noordkaap dag 17. 10 juni Mora-Noppikoski (70 km)

Wat betreft de vragen die op me worden afgevuurd het volgende: Peter, na 600 km Zweden heb ik nog geen enkele Ikea winkel gezien! Om die tegen te komen moet je toch echt door Nederland of Duitsland gaan fietsen. Bij een tankstation heb ik wel een keer Ikea bolletjes gegeten. En vandaag……ik hoop dat ik enkele huizen of een camping tegen zal komen. Ik kan je in elk geval met zekerheid zeggen dat ik in de Orsa finnmark geen Ikea zal zien. En Rinze, dat paardje ga ik dus niet meenemen..! Kijk eens hoe groot dat ding is !! Ik moet zien dat ik drinken en broodjes meekrijg. Voor dat paardje zal ik toch nog eens met de auto hier naartoe moeten….

Of ik vanavond internet heb is ook een vraagteken. In elk geval ga ik pas na tien uur op weg – eerst inkopen doen – zodat ik in Orsa (eten kan van 11.00 uur tot 15.00 uur) tussen elf en half twaalf kan aanschuiven voor het buffet en ik met een volle buik de lege finnmark in kan gaan. Zal het er vandaag dan van komen dat de tent moet worden uitgehaald…? Het regent hier – en niet zo’n beetje – en de eerstvolgende “zekere slaapplek” in Sveg ligt op 140 km. Dat dit dorp met 2.500 inwoners nu al op wordt aangeduid op de verkeersborden mag genoeg zeggen. Stel je voor: in Den Bosch staat een verkeersbord waarop staat “Beegden 100 km” !!!! Maar, het zal vandaag echt niet tot Sveg gaan. 

Het lijkt geen toeval meer maar ik stap uit het vandrarhem (de herberg) en het is droog….! Het zijn maar 16 km tot Orsa en met de wind in de rug zijn het heerlijke kilometers. Zal het te vlotjes gaan allemaal? In elk geval, in Orsa is dus niets te beleven en de enige zaak waar ik iets kan krijgen is…die pizzatent. Tja, weinig keus in het iitzoeken van eetgelegenheden dus, maar kiezen uit die dertig pizza’s. De jongedame  van de herberg wist me al te zeggen dat Orsa maar klein was, ze was er dus nog nooit van haar leven geweest. Na de pauze begint de ellende, allereerst begint het te miezeren en… het blijft maar omhoog gaan en voor mijn gevoel alléén maar omhoog. Tempo 6 komt op de teller en de allerkleinste versnelling wordt gedraaid, langzamer gaat niet 

want dan moet ik afstappen.  En is het bij vertrek nog 13 graden, de thermometer kruipt onder de 10 graden…! Maar…hier heb ik zelf  voor gekozen en zo af en toe kijk ik eens in de berm hoe het zit met slaapplekjes. Nat, nat en nat is het allemaal en wat me nog meer zorgen maakt is dat ik eerst door een flinke greppel moet en het één drassig en ongelijk  gebied is. Ik denk dat ik alleen al voor al diegenen die achterop misschien eens zou moeten tenten….? Maar…vandaag toch écht liever niet..!

Het is zwaar…! Ik betrap me erop dat ik zelfs 5 woorden hardop uitspreek…, de ene keer ” oe-loe-loe”, ten teken dat het niet meevalt en de andere keer “hé, hé”, van, nu is het wel mooi geweest. Zal het aan mij liggen? Zijn de benen niet meer zo goed dan de afgelopen weken of.. zal het toch aan het parcours liggen…? Ik weet het niet en misschien is het wel een “en-en” verhaal.

Op het moment dat ik even stop om mijn brillenglazen droog te vegen neem ik maar meteen even een foto. Is het normaal “tjoep, tjoep”, foto maken en wegwezen, omdat ik het even gehad heb kijk ik nog eens goed naar de ook omgeving die ik fotografeerde en warempel, ik had een eland gefotografeerd zonder dat ik het wist…! Hoeveel zal ik er op deze manier voorbij zijn  gereden?  

Eigenlijk  was ik ook meer met mezelf bezig dan met het kijken naar elanden, het was zo koud dat ik een warme lange wielerbroek heb aangetrokken en het regende zo hard dat ik alleen nog maar oog had voor (eventuele) bordjes langs de weg voor een slaapplek. Rond de klok van 6 (toch alweer bijna 6 uur op de fiets) en 70 km afgelegd (wat een gemiddelde…!) kom ik door het gehucht Noppikoski, een tankstation en twee huizen én… de beheerder van het tankstation verhuurt kamers. Yes..! Alweer ben ik geland. Ook al is dit het allerminste verblijf, het lijkt me beter dan die tent…

Dacht ik vanmorgen nog aan het liedje “should I stay or should I go”, pak ik die rustdag of pak ik bonuskilometers die ik de komende drie dagen niet hoef te maken. Nou, ik ben blij dat deze zeventig zware kilometers er weer op zitten. Het was buffelen, stoempen en hard gewerkt. 

Oh ja,  vandaag heeft de garmin de geest gegeven. Mijn thuis met zorg gemaakte routes kunnen de prullenbak in. Het voordeel is dat ik het apparaat niet meer hoef op te laden en eigenlijk had ik het ook niet nodig, ik blijf de komende 1000 km gewoon op de E45. 

Enne…mijn tellertje geeft 1755 km aan, de helft zit erop…! 

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

8 reacties op expeditie Noordkaap dag 17. 10 juni Mora-Noppikoski (70 km)

  1. Dion zegt:

    Hey Jan, van je mobiel je persoonlijke hotspot maken. Zolang je 4g hebt blijf je in verbinding met de wereld😀. Succes met het vervolg.

  2. Anne zegt:

    Ha die Jan ,
    Nu klaar met alle verslagen te lezen ….. (ik lag achter) wat maak je toch mee.
    het is afzien en lef hebben ….ik kijk uit naar de mooie foto’s en verhalen .
    nu uitkijken naar de komst van je zoon.
    succes de komende dagen

  3. Frits timmermans zegt:

    Echt suuuuper om zo met je mee te reizen Jan. Wat een prestatie. Go for it!!!!

  4. Inge Ramakers zegt:

    Leuk om af en toe jouw belevingen te mogen lezen. Knap hoe je het doet. Respect!

  5. Hub Walraven zegt:

    Jan joamer van het wear maar doe mos maar dinke, noa reagen kumpt🌞.
    Veer winse dich nog veul succes en geniet der toch maar van want het is ein sjoon ongerneaming..
    Groetjes Jose en Hub

  6. mariet vermeulen zegt:

    Hoera. Over de helft. Proficiat. Ik vind het knap hoor. Gewoon doorgaan.

  7. Mia Graef zegt:

    Na regen komt zonneschijn, Jan. Dat staat vast. Nog maar de helft en PETJE AF!

  8. Peter Roumen zegt:

    Knap hoe je je hier doorheen knokt Jan. Volhouden kerel !!

Geef een reactie

