expeditie noordkaap dag 16. 9 juni Osebol-Mora 118 km

Maar goed dat ik gisteren nog wat geregeld had voor ontbijt, anders had ik mooi staan te kijken vanmorgen… Geen ontbijt maar…wel de mooiste slaapplek vanaf de start. Een hele bovenverdieping voor mij alleen en een riant uitzicht (foto met 

brug op achtergrond van gisteren). Dat de weg hiernaartoe zo slecht is, is ook voor de inwoners van Osebol een doorn in het oog, alleen, er komt geen verandering want de verkeersbewegingen blijven dagelijks onder de 300…! Omdat ik bij een particulier zit dacht ik dat vandaag dan mijn eerste papiergeld sinds het pinnen in Göteborg  zou moeten worden aangesproken maar…geen nood, de man had een pinapparaat zo groot als het pasje in zijn zak en ik kon pinnen…. zoals ik al eerder schreef, voor elk wissewasje en miniem bedrag ook, er wordt -door iedereen!- alleen maar gepind.

Als ik om half negen op de fiets zit is het frisjes. Op het dashbord zie ik 10 graden staan. Mijn dashbord bestaat uit 

fietscomputertje, garmin navigatie waarop ik een kompas heb (moet noord blijven aangeven) en verder kan ik zien wat mijn gemiddelde is, wat de temperatuur is, hoeveel km ik nog moet tot de opgegeven plaats, een kaart met de rijrichting en het stijgingspercentage. Daarnaast zitten er een paar venstertjes op het stuur waarop ik de gekozen versnelling kan zien. 

Omdat de zon schijnt heb ik gekozen voor de korte broek en mijn opvallende gele jasje, ik ben immers het langzame verkeer op de E45 en ik wil goed gezien worden. Volgens weerstation YR.NO wordt het vandaag een graad of elf en heb ik wind tegen. Och, op de autoweg maakt dit gelukkig niet zoveel uit… (tenminste, zo zou ik thuis redeneren als ik in de auto stap). 

Wat een dag vandaag…! Een van de zwaarste tot nu toe. Allereerst kreeg ik 3 km overharde grindweg en daarna draaide ik de E45 op. En die ging echt op! Volgens mij veel meer op dan neer. Na 1 1/2 uur zwoegen stonden er nog geen 20 km op de teller…! Nog 100 km te gaan en ik ga al aftellen. En dan duurt aftellen pas lang..! Het is 12.00 als ik in Malung weer aanschuif en zoals gewoonlijk is het druk in het restaurant, reden dat het ook goed moet zijn. Overigens, elk restaurant heeft een dergelijk middagbuffet en…het is aan te bevelen. 

Na het eten ga ik meteen door naar de supermarkt, eten inslaan voor de middag, avond en morgenvroeg. Het is een beetje proppen, maar alles kan mee. Nog 72 km te gaan en het begint weer te druppen maar, ook al duurt het een uurtje of twee, het mag alweer geen naam hebben en de regenmeter zal wellicht enkel een bodempje gevuld  hebben. 

En de E45…? Het is de langste autoweg van Europa (van Genua tot het hoge noorden) maar je kunt zien dat hij hier toch echt aan het doodbloeden is. De Beegderweg of de Baarloseweg is drukker, veel drukker. Het zijn vooral campers die ik voorbij zie komen. De weg blijft maar op en neer gaan en een vergelijk met de Ardennen gaat zeker op alleen, het is hier 

véél stiller. Als ik naar sommige bossen kijk denk ik dat hier de milieuverontreiniging / zure regen ook al zijn werk heeft gedaan. En…heb ik ooit geleerd dat Finland het land van de duizend meren is, in Zweden kom ik dagelijks aan honderden meren voorbij.

Om vijf uur, ik heb alweer 6 uur en 53 minuten op de fiets gezeten en 3402 calorieën verbruikt, kom ik in Mora aan en verlang slechts naar dat ene ding, dat mora kroketje….! De hele dag was het fris en zat de wind tegen en de jas kon ondanks de inspanning aan blijven. Toch de hele dag in de korte broek gefietst, al heb ik even getwijfeld of het wel goed is voor de knieën, ik ben namelijk pas bijna op de helft maar, de knieën zijn weer goed verzorgd en de kamer stinkt volop naar de massagecreme.

Mora, met 15.000 inwoners provinviehoofdstad van Dalarna (bekend vanwege de Dalarnapaardjes) maar..nog meer 

bekend vanwege de finishplaats van de Vasaloppet, bij u wellicht bekend van de plaatjes bij studio sport als er duizenden langlaufers gezamenlijk van start gaan voor die 90 km wedstrijd. Het lijken hier wel de inwoners van de Weerd, ook zij zijn namelijk helemaal niet blij met dit evenement – dat een week lang duurt – vanwege de overlast. 

Als ik naar buiten kijk zie ik een groot bord staan waarop aangeduid is: Őstersund 321 km. Hiervoor heb ik gelukkig nog 4 dagen. Een rustdag wil en kan ik me niet permitteren, het wordt toch wel wat zwaarder. 

En waar ik bijna wild van word, de hele dag geen wild gezien…. 

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

3 reacties op expeditie noordkaap dag 16. 9 juni Osebol-Mora 118 km

  1. John Geraedts zegt:

    Had miranda maar mit genaome. Det zuut altied wildj. Of kiek….? Nou ja. Kiek oet veur de wolven hè… 🐺

  2. Peter Roumen zegt:

    Wieveul Ikea’s bisse doa al taege gekomme, Jan ?

  3. Peter Roumen zegt:

    Ich haaj ff ein paar daag geine tied om te laeze, mer bin noe weer helemoal biej… Petje aaf Jan en wat ein geweldig reisbook bisse aan ’t make… hoaj vol !!

Geef een reactie

