expeditie Noordkaap dag 15. 8 juni Karlstad-Osebol 139 km

“Donderdag o donderdag, schoonste dag der dagen, ’s morgens nog een halve week en ’s avonds nog 2 dagen….!”. Ik hoor het moeder nog zeggen. Het is een oude spreuk uit de tijd dat het op zaterdag nog heel gewoon was dat men naar school (tot 1971 heb ik dit nog meegemaakt) of zelfs werken moest. 

Dat het de schoonste dag der dagen is kan ik niet zeggen. Robert wist me vorige week wel te vertellen dat de lucht hier 

aanzienlijk schoner is dan “onze” lucht thuis. Veel van de lucht is niet te zien! Of het moeten donkere onheilspellende wolkenluchten zijn…. De regen klettert om 6 uur al flink tegen het raam en ik houd de site van YR.NO goed in de gaten. Karlstad geeft regen en…. blijft regen geven. Dus, hoogste tijd om de zonnigste stad van Zweden rap te verlaten.

Voor de rit van vandaag heb ik dat korte ommetje Karlstad gedaan. Hier begint namelijk de “Klarälvsbanan”, een fietspad op een oud spoorwegtraject zoals dat in België (Vennbaan en Belgisch Limburg) en het Münsterland (aan te bevelen) het 

geval is. Het is fietsen langs de rivier de Klarälven (heldere rivier), de langste rivier van Zweden en die gebruikt wordt voor afvoer van gekapte bomen en…voor de sportvisser. Overal langs de weg zie je borden met dat hengelende vissertje. 

Het is overigens bijna niet te geloven maar bij het uit de stad rijden is het ineens droog en ook al dreigt het behoorlijk, het blijft de hele morgen droog..! Na 58 km ga ik op zoek naar een restaurant en in Munkfors schuif ik weer aan. Ik kan kiezen uit een aantal gerechten (ik ga voor schnitzel, gekookte aardappelen en erwtjes). De “kalte platte” , dat glas fris, het ijs en de kop kofie met koekjes is allemaal in de prijs van 8 euro inbegrepen. Wie zegt dan dat Zweden duur is….. En.. ik ben nog niet binnen of het begint me toch te hozen… wat een mazzeltje! 

Na het eten ga ik dan toch maar door de regen op weg. Naar de Noordkaap gaan en geen regen onderweg, men zou kunnen denken dat het een zondagstripje naar Maaseik of Brüggen is. Mijn regenjas doet gelukkig waar hij goed in moet zijn, de overschoenen houden mijn voeten ook een tijdje droog en ik hoop dat de Ortlieb tassen al mijn spulletjes droog houden (ja dus !). Alleen die Agu stuurtas (met regenhoes notabene!) is niet berekend op Zweedse regen. 

In de korte broek – ook al is het slechts 12 graden ! – is het heerlijk fietsen, alleen moet men zich opleggen om te blinven eten en drinken want als men het koud krijgt dan is het te laat en kom je niet meer vooruit. Het hoost, het plenst, het zeikregent maar ik heb er weinig last van; ik ben ergens aan begonnen waar ik dit kon verwachten dus, laat maar komen ! Het gaat om instelling. Natuurlijk hoop ik dat ik op dergelijke momenten niet lek rijd maar wat door de regen fietsen, ik ben toch niet van suiker? 

Op mijn navigatie zie ik dat het 56 km rechtdoor gaat, ik zou bijna in de slaapstand kunnen fietsen… Maar daarvoor is het hier te mooi; de brede rivier die dan weer links en dan weer rechts opduikt, de mooie landschappen, de vergezichten en de mooie huizen en aparte kerken blijven me boeien. 

Vandaag probeer ik een halve dag te verdienen en bedenk me dat ik -als ik dit morgen nog eens doe – ik zaterdag nóg eens een rustdag kan nemen, ik heb dan nog 4 dagen om 350 km te fietsen (en wellicht ga ik me op dat stuk nóg een dag verdienen…!). De benen zijn immers nog heel goed en de laatste 14 dagen zullen zwaar worden, het zal heuvelachtiger worden en er zullen dan tóch zeker 100 km per dag moeten worden gemaakt. Zoveel mogelijk rust proberen in te bouwen lijkt me niet verkeerd. 

Op de vraag hoe het is om dagelijks die 100 km te maken kan ik duidelijk zijn. Het is gewerkt..! Het is discipline en ritme en bij pijn aan het achterwerk gewoon even op de pedalen gaan staan maar…door ! Rond de klok van half elf-elf uur kan even gestopt worden voor dat broodje en na 12 uur die stop voor het eten. Met een beetje geluk zitten er dan bijna 50 km op en dus….. zal na het eten nog eens 50 km moeten worden weggetrapt. Vandaag was ik bv om 9.00 uur op weg en om 18.15 uur had ik mijn bed in Osebol gevonden. Een gehucht van ca. 20 huizen en de weg ernaar toe…..erbarmelijk…! Gelukkig hoef ik hem alleen maar vandaag en morgen te fietsen…

Een voordeel om hier te overnachten is dat ik morgen maar een klein stukje slechte weg heb en dan rechtsaf de autoweg opdraai. Waren het vandaag 14 Zweedse mijlen die afgelegd zijn door de provincie Värmland, morgen fiets ik gauw genoeg de provincie Dalarna in en hoef ik maar 12…! Mijlen af te leggen om in de provinciehoofdstad (15.000 inwoners) aan te komen. 

Enne…vandaag de eerste muggen waargenomen…! Toen ik stopte hoorde ik het zoemen maar…gelukkig zijn ze me niet achterna gekomen…! Morgen is weer een regendag voorspeld en zaterdag een droge dag. Een rustdag op een droge dag heb ik nog niet meegemaakt. Eens kijken …!! Ook kwam ik vandaag geregeld stuga’s tegen. Dit zijn hutjes waarin men kan slapen en waarvanik zeker nog eens gebruik van hoop te maken. Morgen in elk geval niet, eerst op zoek naar een “vandrarnhem”. 

Op onderstaande foto: van de fiets, door de greppel omlaag en achter de boom die 45 kg weer omhoog zien te werken. Met alleen kracht in de benen redt men het niet….!

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

Een reactie op expeditie Noordkaap dag 15. 8 juni Karlstad-Osebol 139 km

  1. Mia Graef zegt:

    Ik geniet volop van je verslagen. Een zeer onderhoudend verhaal. Ik zie het zó voor me. Alleen al daarom: hou vol. Veel succes Jan en kom veilig aan.

Geef een reactie

