expeditie Noordkaap dag 14. 7 juni Karlstad.

Laat ik eerst beginnen met mijn slaapplek. Rond half tien arriveerde ik in een schemerig Karlstad en ging op zoek. Allereerst naar de oude kazerne (hier is een vandrarnhem cq jeugdherberg). Ik had het kunnen weten, gesloten! Rond deze tijd ligt de jeugd nl. al lang in bed…! (Nee, dit soort instanties hebben maar beperkte inchecktijden). Hierna circa

anderhalve km tot de stad en….. wederom geslaagd….! Het kost wel wat maar…. je hebt dan ook wat en..in elk geval geen tent. Slapen in een tent, hiervoor is nog tijd genoeg. Ik had er overigens niet aan moeten denken om rond de klok van tien nog te gaan hampelen met zo’n tentje en nog erger…. dat in de regen moeten afbreken..!

In het hotel heb ik die cola besteld en daarna ben ik niet meer van de kamer geweest. De spreuk ’s morgens eten als een keizer, ’s middags als een edelman en ’s avonds als een bedelaar is hier bijna van toepassing. De dompelaar kwam goed

van pas voor die kop soep en die ettelijke koppen thee met daarbij nog twee zoete broodjes, dat tablet chocola en de laatste dropjes. Menigeen zou met me hebben willen ruilen. Het belang van dat extra gewicht in de vorm van dompelaar en extra eten levert uiteindelijk toch op.
Het heeft toch kracht gekost. Ik kan maar moeilijk slapen en om 5 uur sta ik al aan de raam, de zon schijnt…! Het zal toch niet waar zijn en ik denk aan de enige echte Thijs Zeelen, die het wel aan het juiste eind zou hebben aangaande weervoorspellingen. Om 9 uur ga ik ontbijten en hink op twee benen; toch een ritje van 50 km maken of toch écht rust pakken…? Als het om half tien begint te hozen en er een harde wind opsteekt weet ik het: vandaag niets !

Rond één uur dat typisch Zweedse middagskostje (tussen 12.00 en 15.00). Je moet er een euro of 9 voor betalen en je krijgt een heerlijk warme maaltijd met rauwkostsalade en frisdrank en tot slot die kop koffie en koek. Het was heerlijk. Ik ben twee keer door de stad gelopen en…. heb zelfs een keer iemand de weg kunnen wijzen naar de bibliotheek (ik was er ’s morgens langs gekomen). Zojuist heb ik ook al eten en drinken ingeslagen voor morgen en hoe ik op het juiste pad kom, met de navigatie en een kaart van de route gaat dat lukken.

Karlstad is overigens best een aardig stadje. Het ligt aan de noordzijde van het Vänern meer en is met zijn 60.000 inwoners ( een grotere stad zal niet meer op de weg liggen) de hoofdstad van de provincie Värmland. Het logo van de stad is een lachende zon en wordt ook wel de zonnestad van Zweden genoemd…. nou, dat heb ik geweten vandaag! Maar goed dat ik vroeg wakker was! Toen ik gisteren op de autoweg zat werd ik vele malen ingehaald door grote vrachtauto’s,  beladen met hout. Het rook heerlijk…! Vlak voor de stad was een grote opslag van dit hout. Nee, geen hout voor lucifers maar in Karlstad wordt papier vervaardigd.

Dag 14 zit erop. Ik zit op schema en kan me zelfs nog wat sightseeing permitteren. De volgende week woensdag sluit Bas aan en zal exact het aantal km’s mee moeten afleggen dan er op dit moment voor mij opzitten (de teller staat op 1421.9 km). Nu kan ik me voorstellen dat degenen die achterop zitten zich wel eens wat afvragen over ditjes of datjes waarover nog niet geschreven is. Als de reactie via de paparazzi-site binnen komt (facebook is me soms wat veel en dan vergeet ik het) dan probeer ik erop in te gaan.

Van de 6 tassen die ik bij me heb is mijn dashbordtas even wezenlijk dan de rest. Op de tas zit de garmin navigatie en in de tas een powerbank, een kabel om aan te sluiten aan de garmin, een “kniep”, wat toiletpapier (ik hoop het niet nodig te

hebben), een flesje drank met suikers, koeken, smeerseltjes (vaseline voor de lippen en zonnebrandcrème). Daarnaast heb ik “op de man” dat fototoestel, de beurs en de telefoon. En de telefoon… ik heb hier al geen bereik dus bellen of gebeld worden…. dat wordt hem niet ! Gelukkig kan ik op wifi plekken via de app telefoneren en berichtjes aanmaken.

Zo ! Dat voor vandaag met als toetje enkele foto’s “Made in Sweden” van onderweg. En Robert….? Vandaag waren het voor hem 50 kilometer door de regen. Hij is in Noorwegen aangekomen. Morgen pakt hij de trein naar Oslo.

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

5 reacties op expeditie Noordkaap dag 14. 7 juni Karlstad.

  1. John Geraedts zegt:

    Hahaha det zeen de verhaole. Succes verder..

  2. Anoniem zegt:

    Heerlijk om te lezen petje af hoor

  3. Anoniem zegt:

    Heerlijk om achterop te zitten Jan en jouw verhalen te lezen. Succes met het volgende stuk zo helemaal alleen..

  4. Rinze Jonkman zegt:

    Jan gisteren een verstandig besluit.Goed dat je ruim op schema ligt. Je fietst nu door het Dalarna gebied.Bekend van houten Dalarna paardjes. Maar waarschijnlijk zie je daar ook al de eerste rendieren. De Dalarne paardjes werden vroeger thuis vervaardigd. Leuk om als een klein aandenken mee te nemen…..
    Veel succes verder.
    Gr. Rinze

  5. Ine zegt:

    Hallo Jan, top wat je presteert!!! Groetjes, Ine

Geef een reactie

