expeditie  Noordkaap dag 13. 6 juni Trollhättan-Karlstad 221 km.

Vandaag is een speciale dag. Wellicht heeft u het al geconcludeerd toen u het verslag van gisteren las; ik ben nerveus. Voor de Zweden is het ook een speciale dag, het is de nationale feestdag en hier noemen ze deze dag “Svenska flaggansda”, de dag van de vlag. Zagen we de Deense vlag al bij velen wapperen, de Zweden zijn al net zo chauvinistisch. Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet her en der de blauw gele vlag. Een vlag die deze dag zijn betekenis eer aan doet: het gele kruis en de blauwe achtergrond symboliseren de zon en de hemel. Het is een prachtige, zelfs warme dag met temperaturen van 24 graden.  

Het is de dag dat ik er maar eens mijn eigen feestje van ga maken. Het liefst wil ik vandaag goed opschieten, de wind staat goed en het weer is nog beter. In Trollhättan dacht ik slim te zijn door evenwijdig aan de route op pad te gaan met als gevolg dat ik me na 5 km kan omdraaien…. (zoiets doe ik dus nooit meer). Vanaf het begin is het genieten. Wat een mooie natuur,  wat een mooie vergezichten en… goede wegen en fietspaden. Ik kom veel “droog”langlaufers tegen. Omdat bij de start om 9 uur alles dicht was sla ik in bij het eerste tankstation; broodje, zoete koeken en een paar sportdrankjes. Het is warm en ook nu is het belangrijk om te blijven eten en drinken. Na een km of 90

 word ik een weg ingestuurd (tja, ik had mooie routes gemaakt!) waarbij klimmetjes van 20 procent zitten en ik “zigzag” ternauwernood op de fiets kan blijven. Dat het daarna nog enkele km’s door “niemandsgebied” over een weg gaat die men eigenlijk geen weg kan noemen laat de gedachte in me opkomen dat ik hier niet mag vallen want… word ik vandaag dan 

nog gevonden…? Na 130 km kom ik aan in Amal en ik vind het mooi geweest. Op zoek naar die kamer levert niets op, er is feest in de stad. Tja, wat doe je dan, de tent ergens opzetten of…. toch maar door..? Eigenlijk had ik als doel gesteld om vandaag twee etappes te pakken maar… het is warm en goed geweest. Om kwart overt vijf nog door tot….? Karlstad is nog 75 km en met tempo 17 zal het een late worden, eigenlijk heb ik dit toch wel voorbarige doel (twee etappes in een) al helemaal uit het hoofd gezet.

Maar ja, niks te vinden betekent DOOR! Ik ga langs de kust van het Vånern meer, het grootste meer van Zweden ( 4,5 maal het IJsselmeer). In Säffle probeer ik nog wat te regelen en of het aan de fietsoutfit lag…. ze zaten vol…! Dus..maar weer verder. Op

 een gegeven moment weet mjjn navigatie het ook niet meer en met de kaart en plaatsnamen in de hand ben ik gaan vragen. Tja…iedereen stuurt me naar de E45.  Nadat ik een parallelweg genomen had, en uiteindelijk niet verder kon en terug moest, heb ik het gedaan, de autoweg(later werd het ook nog eens autosnelweg!!) op met mijn 45″tonner” aan kilo’s. Een autoweg die men overigens kan vergelijken met een drukke Napoleonsweg. Dat het prettig en gemoedelijk fietsen is…? Niet echt..! 

En….als de klok eventjes rond geweest is zit mijn fietsdagje er ook op. Toch wel naar de vaantjes overigens…! Krijg ik net van Robert door dat ie 135 km heeft weggetrapt (zijn gereserveerde hotel was gesloten!), mijn teller staat in Karlstad op 221 km en zo heb ik vandaag de etappe van morgen al gefietst…! Morgen wordt hier de zondvloed voorspeld. Gaf  men eerst 35mm regen aan, het is nu al afgezwakt naar 19mm. Tja, in die omstandigheden wil ik niet dat tentje opzetten en afbreken en…liefst ook niet fietsen. Of ik op pad ga morgen…? Eens kijken…ik moet ook weer niet te vroeg in Östersund zijn.

Enne…221 km met zware bepakking op één dag door heuvelachtig Zweden fietsen. Ik hoor u al denken: “issie gek?”. Och, de benen zijn goed en…. moet je niet een beetje gek zijn om met de fiets naar de Noordkaap te gaan…..??????????????

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

Een reactie op expeditie  Noordkaap dag 13. 6 juni Trollhättan-Karlstad 221 km.

  1. M.T.B. zegt:

    Hoe goed je je had voorbereid, je ziet dat je niet alles in de hand hebt. Gelukkig was het weer fantastisch. Wat een rit vandaag. 220 km . Opnieuw veel succes en hopelijk valt de geplande regen mee.
    Mariet Peters

Geef een reactie

