expeditie Noordkaap dag 12. 5 juni Göteborg-Trollhättan 93 km

Om half 8 gaan Robert en ik nog even samen ontbijten en dan is het afscheid nemen. Robert gaat langs de Zweedse- en Noorse kust naar Oslo en ik ga “naar boven”. We steken nog samen over maar al gauw is het “daar gaat ie dan…!”. Voor Robert is het niet de eerste keer dat hij alleen op reis is, voor mij is het de tweede keer dat ik alleen op pad ga. De eerste keer was in 1998, ik ging met de fiets naar de Eifel en na twee nachten was ik blij dat ik weer naar huis kon. Geen 

gesprekken met niets en niemand, het was alleen op de wereld, eigenlijk niet echt iets voor mij. Maar ja, zo zijn er meer dingen; deze reis is op meerdere aspecten grensverleggend. Gelukkig zit het tentje nog diep opgeborgen…!

Nu is het wat anders. Mijn focus is in eerste instantie op de volgende week woensdag gericht als Bas in Östersund aankomt en we samen Noord-Zweden, Finland en Noord-Noorwegen hopen te “veroveren”. Ik geniet van de dagelijkse telefoontjes met Bea en…. het doet goed dat ik veel mensen “achterop” heb. 

Om 9 uur zit ik op de fiets en naar goed gebruik stop ik bij de eerste bakker voor drank en broodjes. Het is zonnig en Götheborg ziet er ineens heel anders uit dan gisteren. Het is druk in het centrum en meteen moet ik toch een beetje van mijn woorden van gisteren terugnemen.  Maar om de stad aan te bevelen, daarvoor krijg ik er te weinig van mee. Via 

goede fietspaden kom ik goed de stad uit en al gauw zie ik de rivier de Göta älv, de ene keer fiets ik links, de andere keer rechts van het water. Het landschap met mooie vergezichten heeft iets weg van de Ardennen en ik kan de trip van vandaag dan ook van harte aanbevelen bij alle Nederlandse fietsers, jong, oud en al dan niet gemotoriseerd. 

Mijn bestemming vandaag is Trollhättan, stad van Saab en het Saabmuseum en als ik door de straten fiets en naar de automerken kijk dan is één op de vijf auto’s nog steeds Saab. Ik wist dat maandag het museum gesloten is en wachten tot morgen kost nagenoeg een dag. De stad is ook bekend van het bedrijf Vattenfall, de grote energieleverancier. Omdat er filmstudio’s in de stad zijn wordt de stad ook wel Trollywood genoemd. Oh ja, de stad zou zijn naam gekregen hebben omdat er trollen in de rivier de Göta älv zouden zijn en de eilanden zijn de hoeden (hattor). Ik fiets nog even langs het indrukwekkende sluizencomplex en ga dan op zoek naar een onderkomen. Ik merk dat het met Robert een stuk gemakkelijker ging: het is zoeken en als ik iets gevonden heb moet ik ook nog eens een half uur wachten voordat ik er terecht kan. Inmiddels is de temperatuur behoorlijk gezakt. Was het overdag rond de 18 graden met de strakke wind schuin in de rug, rond half vijf moet de jas aan.

Wat eten betreft is er variatie genoeg. Je kunt kiezen tussen Libanees, Thais, Chinees, Pizza, Turks of – en dat laatste is het uiteindelijk geworden – een burger. Voor elke aankoop – buurman Niels had het me al gezegd – van postzegel, broodje, ansichtkaart of wat dan ook, kan gepind worden. Handig, mijn beurs zit nog steeds vol ! Ik kan in elk geval nog even vooruit…! 

De cijfertjes van de dag: 92,8 km gem. 16.5 km 574 hoogtemeters en de verbruikte calorieën 2741…… 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op expeditie Noordkaap dag 12. 5 juni Göteborg-Trollhättan 93 km

  1. Hans Kantelberg zegt:

    Goed bezig Jan. Heel veel succes en mooi weer de komende dagen!!

  2. M.T.B. zegt:

    Jan, heel veel succes in je eentje. Dat zal echt tegenvallen en wij kunnen alleen schriftelijk eventjes met je “praten” . Hopelijk zit het weer wel mee.
    Mariet en Ferd

  3. Rinze Jonkman zegt:

    Jan we genieten van van je verslagen. En niet te vergeten van de prachtige foto’s. Met Robert al een goede basis gelegd om het ultieme einddoel te bereiken. Heel knap. We blijven je volgen.
    en je weet een bekende uitspraak is :” Je kunt nooit verdwalen, hoogstens nieuwe wegen ontdekken!” Je hebt altijd nog “Jermaine”……………
    Bra resa fortsätter
    Mede namens je Fietsvrienden van “Postert”

    Rinze, Melick 6 juni 2017

  4. Jos Janssen zegt:

    Hoi Jan,
    Geniet ook van je dagen dat je (alleen) onderweg bent. Achteraf zul je het nog meer gaan waarderen. Veel plezier verder… Grt Jos

Geef een reactie

