expeditie noordkaap dag 9. 2 juni: Silkeholm-Hadsund 102 km

Als ik wakker word schijnt de zon al behoorlijk. We laten de Haervejen voor wat ie is en gaan richting Kattegat (oostkust Jutland). Haervejen…? Voor de wandelaar perfect maar om te fietsen…? Begin er niet aan…! of… je zou het met een atb of fatbike moeten doen.  Mijn maandenlange voorbereiding van routes – soms werd Bea er helemaal tureluurs van – heb ik ook aan de kant geschoven. Sorry Bea voor die vele ongezellige avonden…!  Via een andere navigatieinstelling (en dus was de voorbereiding niet helemaal voor niets) moet “jermain” (de garmin explore 1000) ons nu en mij straks door Zweden loodsen en vandaag ga ik het eens uitproberen.

Het ontbijt was wederom keizerlijk, in elk geval goed om enkele uren op vooruit te komen. Robert zit er behoorlijk door na de 130 plus rit van gisteren. “De 100 km ritten zijn me er al 20 teveel dan weet je hoeveel ik gisteren teveel heb gereden”, geeft Robert aan. In Silkeholm is het weer volgens de standaard: eten, eten inslaan en dan op pad. 

Krijg ik al reacties dat men niet met de fiets naar Denemarken durft vanwege mijn berichten, vandaag een ander verhaal..! Denemarken is een fietsland ! De wegen zijn vandaag goed ! Als we uit Silkeholm zijn krijgen we een 12 km lange 

“naturisti”-route. Een mooie, stille en autovrije route door bos. Degenen die hier naturisten-gebeuren zou verwachten moet ik helaas teleur stellen, het enige bloot dat ik gezien heb waren Robert zijn armen en benen……

Hierna komen we in open gebied en het landschap blijft glooien. Het lijkt wel Frankrijk; zo ver men kijken kan graanvelden met als enige verschil de steeds opdoemende windturbines.

Na 40 km pauzeren we in Ulstrup. Het is half twaalf en in de plaatselijke kroeg zitten al 5 mensen aan de flessen bier. Er wordt niet gesproken, iedereen is met zijn eigen (drank)probleem bezig. Robert geeft aan dat Denemarken op dit gebied hoog scoort. Wij krijgen hier in elk geval een prinsheerlijk maaltje voorgeschoteld waarvoor de clientèle overigens in zijn geheel geen aandacht heeft. 

Ook vandaag zit het venijn – en niet alleen op fietsgebied – weer in de staart. Veel  klimmetjes waardoor we uiteindelijk uitkomen op 900 hoogtemeters. Dat Robert zich weer top voelt is te merken. We worden ingehaald door twee Deense wielrensters en… hij wil er achter aan…! En dus zijn we blij als we Hadsund bereiken. Als we na 102 km – om half vijf – aankomen op het vandrernhem (de jeugdherberg) stelt Robert voor de tent op te zetten…! “Oefenen en proberen”, zegt Robert. Het waait, het is behoorlijk afgekoeld, ik sta buiten bij de fietsen terwijl Robert binnen dat bedje regelt en ik heb 

kippenvel op armen en benen en de garmin geeft 13 graden aan. Gelukkig is er één verstandig en dus zitten we nu in een keurig houten hokje met twee stapelbedjes, 1 stopcontact en verder niets maar…. het lijkt me luxe in vergelijking met dat tentje, dat nog steeds keurig en diep opgeborgen in mijn groene “achteropzak” zit.

Na de douche (in een ander gebouw) doe ik nog dat wasje en hoop dat morgen weer alles droog is. Hierna gaan we het dorp in, op zoek naar dat heerlijke avondmaal. Van de twee aanwezige pizzatenten kiezen we voor degene die tortelini op de “kaart” heeft staan. Als we een half uur na de opname van de bestelling nog geen tortelini hebben zeg ik al tegen Robert dat het waarschijnlijk de eerste keer is dat zoiets hier wordt klaargemaakt, de mensen staan hier maar voor één ding in de rij: pizza ! Hier moeten we uiteindelijk nog de zwaarste strijd van de dag leveren, hoe en wie krijgt dat bordje “tortelini-kebab-prut” op…? Ook al is het niet te eten, mijn bordje is uiteindelijk leeg! Bij terugkomst trakteren we ons nog op dat ijsje en om acht uur zit deze dag er weer op en liggen we beiden weer op bed, de een is dat boek aan het lezen en de ander is wat aan het typen….

En “bye the way”, vandaag een vlekkeloze rit zonder ook maar één grindweg én….geen meter extra…!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

