expeditie Noordkaap dag 8. Rødding-Silkeholm 131 km.

Toen wij vanmorgen om kwart over 8 aanfietsten besefte ik dat een slordige 1800 km zuidelijker door een tweetal dames en vijf jonge mannen uit Horn een sportieve strijd geleverd zou worden in het kader van de strijd tegen kanker. Ook ik sta vandaag in figuurlijke zin stil bij al diegenen die ik gekend heb en de strijd tegen kanker verloren hebben of nu nog die strijd aan het leveren zijn. 

Nog steeds waait het behoorlijk (windkracht 4) maar we zitten op een verharde weg de gedachten krijgen weer de vrije loop. Allereerst natuurlijk waar ik aan denk bij het land Denemarken. Tja…. alleen maar wind…! Robert had me twee dagen geleden al verteld dar men hier de nummer 1 is met opwekken van windenergie. Ik geloof het meteen. Veel windmolens en ze draaien op volle toeren en maken behoorlijk geluid. Het landschap blijft glooiend en als het omhoog gaat zie ik Robert steeds voorbij komen. Ik zou het liefst mijn slaapzakken, tent etc. over boord gooien maar… mijn weg is nog lang en weg is weg. 

Omdat de door mij thuis gemaakte route toch niet zo’n succes was volgen we nu Hærvejen (route 3). Natuurlijk blijf ik om me heen kijken en zie vandaag ook weer het nodige wild (reeën,  hazen, roofvogels en… een vos!). Maar soms is het ook niet kijken als er naar de bordjes moet worden gekeken en dat levert weer de 10% “gratis ende voor nix” kilometers op..! Vandaag is het wederom droog en rond de middag kan zelfs de jas weer uit. Het kwik komt volgens de voorspellingen zeker rond de 18 graden uit. 

Maar naast wind heeft Denemarken meer te bieden. Een prachtig glooiend landschap met mooie kerkjes, grafheuvels, meertjes, kastelen en…wederom bar en boze wegen. We komen voorbij de op de Unesco lijst staande kerk, de grafheuvels en runenstenen van Jelling, Erg mooi…! 

De pauze pakken we op het moment dat we weer proberen op het juiste pad te komen en navragen bij “locals” levert in veel gevallen niets op. Soms staan de routebordjes 50 meter na de kruising, ja, dan kunnen ze toch nog wat van ons of van de Belgen leren…! “Neergezet door iemand die nog nooit gefietst heeft”, zegt Robert. Vandaag is het weer ploeteren over vaak onbegaanbare wegen waarbij elke trap raak moet zijn en een drietal maal is fietsen onmogelijk en moeten we enkele honderden meters lopen.  Volgens Robert krijgen we vandaag nog meer grind voor de wielen dan gisteren met als enig verschil dat windkracht 6 nu windkracht 4 is. 

Als we rond de klok van half 5 eens gaan uitkijken voor die slaapplek blijkt dat er in de wijde omgeving niets te vinden is en dus moet het door en komen we om half 7 uit in Silkeborg, een stad in het midden van Jutland. Het is voor het eerst dat we drukte zien. In het stadje is wat te doen maar…wij hebben er ook wat te doen en wel bij de plaatselijke chinees, krachten voor morgen opdoen…! We hebben een kamer in de jeugdherberg genomen. Hier hebben we het voor het uitzoeken. 6 bedjes op onze kamer. We hebben ze alle 6 moeten betalen dus..zo goedkoop is deze jeugdherberg ook alweer niet….

Dag 8 zit erop, mijn kilometerteller geeft – met “omrijkilometers” 887 aan. Een gemiddelde van ruim 110..! De eerste rustdag…? Laten we het nog maar even op een goede nachtrust houden…!  Als alles goed gaat volgen nog twee dagen Denemarken. Hoe we morgen gaan fietsen…? Ik volg Robert, hij heeft zojuist een wegenkaart gekocht. In elk geval proberen we zaterdag in Fredrikshavn te zijn om van daaruit over te steken naar Gøteborg

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op expeditie Noordkaap dag 8. Rødding-Silkeholm 131 km.

  1. Anoniem zegt:

    Jan, waat weer sjoen geschreeve. Succes allebei. Jos Triepels

Geef een reactie

