expeditie Noordkaap dag 6. Rendsburg-Aabenraa (Kiplev) 110 km.

We zitten in Denemarken…! Maar..het had wat voeten in de aarde vandaag…! Goed in het ritme zaten we keurig om half acht aan tafel voor dat ontbijt. Net als twee dagen geleden was hier om 7 uur die “hölle los”, onweer, bliksem en regen en, net als twee dagen geleden was het om half negen wederom droog…! Eerst in Rendsburg naar de bakker en om tien voor negen op pad !

110 km vandaag. Met de auto een uurtje, met de racefiets een morgen of middag onderweg maar met de trekkingfiets met volle bepakking is het andere koek. Het is het programma van de dag. Op gang komen met de fiets duurt even en als hij rolt dan rolt hij maar gaat het over een viaduct of bergop dan is de vaart er meteen uit en moet worden teruggeschakeld op kleiner en soms zelfs bijna kleinst. Het oppakken van de fiets en het neerzetten, waarbij de dubbele standaard moet worden gebruikt voelt alsof men een zware motor in de handen heeft. De fiets optillen…. ik geef het je te doen.

Vandaag liep aanvankelijk alles voorspoedig en ik was al heel trots op mezelf dat het navigeren zo goed ging. Tot enkele

km’s voor Schleswig. De navigatie geeft slechte weg aan en dit moe zijnde denk ik slim te zijn en die slechte weg te omzeilen. Tja..fout gedacht en helemaal het spoor bijster….  Uiteindelijk vinden we een (uit)weg en komen een uurtje later dan gepland in Schleswig aan. Voordeel was dan wel dat in plaats van de koffie een middagmaal geserveerd werd. Ja, wie weet hoe en wat en waar we vanavond zitten……

Sleeswijk-Holstein, de kop van Duitsland, is best heuvelachtig en als we in Flensburg aankomen gaat het in volle afdaling naar zeeniveau. Als Duitsers bij ons een rijbewijs aanvragen dan moet hun Duits rijbewijs worden ingenomen en dat komt

 uiteindelijk in Flensburg terecht. Ik heb het vroeger vaak uitgelegd maar dat ik wist dat dit best een mooie stad is en waar die precies ligt…? Nee…! Je ruikt er de zee, de Oostzee om precies te zijn en de stad ligt aan het Flensburger fjord en vlak an de Deense grens. Om Flensburg uit te komen kost nogal wat moeite. De navigatie doet het prima maar de teller op de fiets komt niet meer boven de 7 km en als het enkele km’s verder de grens over gaat moet ik de mensen die Denemarken een vlak land vinden meteen teleurstellen, het gaat op en af…! Koud in Denemarken gaat het mis, “nav-man” geeft links aan en na 5 km weet ie het ineens niet meer…. en juist op dat moment wil Robert ook niet meer verder: lek…!

Het is half vijf, de wind trekt aan en de jassen gaan aan. Gelukkig worden we door hulpvaardige Denen – anders had ik al meteen Ton vanne Paerssjtal moeten bellen ! – de juiste kant opgestuurd en om half zes hebben we wederom een bedje weten te scoren. Het is een pelgrimsverblijf met 8 bedden en

omdat er verder niemand aanwezig is hebben we het voor het uitzoeken. Voor het eerst komt de lakenzak uit het grote groene pak dat ik achterop meesleep en…. ik kom er ineens ook achter dat ik zelfs twee slaapzakken heb meegenomen! Ja, zo kan ik nog wel even klagen over die zware last achterop!!

En het eten vanavond? Hier is dus niks, niets, nada. Dus… op de fiets naar het dichtsbijzijnde dorp naar de pizzachinees waardoor we nog eens 9 km mogen bijtellen. Volgens Robert moet ik me maar langzaamaan erop instellen dat ik 5 weken aan de pizza zal moeten…! Tja, gelukkig zijn er soorten – en dus ook variaties – genoeg. En…op deze behoorlijke “werkdag” hebben we genoten van een pizza “Weekend….!”

En…het eerste druppeltje regen hebben we op ons gekregen. Het was overigens letterlijk niet meer dan een druppeltje.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op expeditie Noordkaap dag 6. Rendsburg-Aabenraa (Kiplev) 110 km.

  1. M.T.B. zegt:

    Soms zit het mee en soms tegen. Voor nu een goede nachtrust en voor morgen opnieuw heel veel succes !
    Mariet Peters

  2. Gerard zegt:

    Mit pizza dr in kriegse flink get kolydrate binne…die höb geer waal neudig daobaove…..väöl fietsplezeer in Denemarken…wo sjtaekt geer euver? Groet, Gerard Nizet

Geef een reactie

