expeditie Noordkaap (10)

Op 28 maart 2015 postte ik mijn eerste bericht over de expeditie Noordkaap. Wat toen

P1020299

5,3 kg !!

nog ver weg leek en   – zoals vaak het geval is, dat iets geroepen wordt maar dat het er nooit van komt –  komt nu toch wel erg dichtbij. En ik kan zeggen ……ook al heb ik nog steeds een beetje last van die knie (de valpartij een week voor Pasen) “it giet on…!!”. De expeditie gaat door !!

Afbeeldingsresultaat voor noord zweden

Zweden, Finland, Noorwegen

Nog 14 dagen te gaan voordat ik aan het grootste (fiets)avontuur in mijn leven ga beginnen. Enerzijds erg veel zin om te gaan maar anderzijds natuurlijk ook die twijfel want Zweden, de kop van Finland en het aller noordelijkste deel van Noorwegen zijn onherbergzaam en koud waarbij eten, dat bedje of…iets als een fietsenmaker sporadisch of wel helemaal niet aanwezig zijn.

Natuurlijk gaan spaken en een paar bandjes mee maar er moet nogal wat meer mee. Maximaal zal 20 kg aan gewicht op de drager gaan. Niet alleen twee tassen (de backrollers) aan het achterwiel, ook twee tassen (de frontrollers) aan het voorwiel zullen volgepropt worden. Vier tassen die vol gaan maar…..slechts 14,7 kg aan inhoud mogen hebben want het tentje, het slaapmatje, de slaapzak en het kookstelletje hebben al een gewicht van 5,3 kg…!!! Goh…als ik het

P1020507.JPG

de weerman (9mei) en….laat die me ff schrikken..!!

tablet, het fototoestel, de telefoon, de navigator, de powerbank (voor het opladen van dit alles) en ook nog wat kabeltjes meetel dan zal op kleding bezuinigd moeten worden en………. het kan er goed koud zijn !!!

Gisteren kwam op het RTL4 weerbericht zelfs een bericht van het vrijmaken van de wegen, waarbij een sneeuwruimer zich door een muur van 6 meter sneeuw een weg naar het hoge noorden probeert te banen. Werk dat in totaal een week of 4 in beslag zal nemen……  Komt wel heel goed uit, juist dan komen we ergens in de buurt van Jokkmokk (het was er gisteren minus 8 graden met lichte sneeuwval) en moeten we nog 700 km door onherbergzaam gebied; in elk geval net zo prettig dat de weg dan sneeuwvrij is !!! Alleen……waar zal dat tentje ergens moeten worden opgezet..??

P1020518

na twee minuten kon ik al bijna niet meer rechtop komen ..!!

Inmiddels weet ik hoe er gefietst zal worden, gewoon meteen richting Duitsland en daarna richting het noorden totdat het niet meer verder gaat en… ik mag zelfs een paar keer lek rijden

P1020542.JPG

3 binnenbandjes en ik hoop:  “drie bandjes teveel meegenomen”

onderweg, de bandjes zitten “inne tesch” (toch even kijken wat ze wegen !!) Vandaag heb ik – het was droog en lekker warm – de tent maar eens opgezet en ben maar eens op mijn matje gaan liggen. Nou, het ligt voor geen meter kan ik zeggen en dus zal ik er voordat ik ga zeker niet op slapen en de tent…. zolang het niet hard waait zal het opzetten wel lukken. Ik heb ze overigens meteen weer afgebroken; hoe het is om in zo’n ding te slapen…..? ik zal erover berichten..!!

Het doet goed dat velen weer mee “achterop” zullen springen en mij (en Robert de eerste duizend en Bas de laatste 1400 km)  zodoende door deP1020543 zware momenten zullen loodsen. Fiets, het nationale Fietsblad kwam met een interview en mijn fietsvrienden van twc Postert wensen ons in het clubblad “Har en fin tur en…godt veer” toe. Nog geen meter gefietst en al behoorlijk in de schijnwerper…!

Zo…een dezer dagen toch nog maar

P1030399

fietsenmaker te Sahagun. zal er in Svappavaara – er wonen 394 inwoners – ook een fietsenmaker zijn..?? 

nieuwe buitenbanden op de fiets want toen ik op 17 juni tijdens de “camino” (de etappe Fromista-Leon) met een slechte achterband kwam te rijden was het toch wel enigszins paniek.

En verder moet ik nog “adventure food” zien te regelen en… de weegschaal goed in de gaten houden want elk pondje moet 3500 km mee……. Expeditie Noordkaap…een kwestie van wikken….en wegen !!!

 

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

2 reacties op expeditie Noordkaap (10)

  1. Koos Bex zegt:

    Petje aaf Jan veur dien ongerneming
    Ich wins dich alvast hie veul succes richting de noordkaap.

  2. Judith zegt:

    geweldige reis, veel energie en geen valpartij. Mocht je nog wat bagage kwijt willen of een aangenaam bed in Noordnederland wensen, plek genoeg. en we kunnen je of jullie natuurlijk altijd ergens vandaan halen en de volgende ochtend weer terug brengen.

Geef een reactie

