Kennedymars 2017

Paaszaterdag, ook wel stille zaterdag genoemd staat voor vele sportievelingen wederom in het teken van die éne wandeltocht: de Kennedymars ! Het is nog stil op straat als de

foto van Miranda Geraedts.

5.00 uur goed gemutst aan de start: de Walkers !!

deelnemers vanuit allerlei richtingen richting Sittard afreizen. Een straffe wind en regen zijn de ingrediënten als in de duisternis om 5 uur in de ochtend in Sittard het startsignaal klinkt en de 2435 deelnemers worden weggeschoten voor een wandeltocht van 80 km. Onder de starters een heel leger wandelaars uit Horn; de  Walker-family

P1020019

mooi lang lint waarbij Michel Graef prominent aanwezig is

(John, Miranda, Maartje en Ingo), Frank, Youri, John en uiteraard legerleider Leo. Daarnaast zal ik ongetwijfeld ook weer vele bekenden tegen komen zoals Michel, Marcel, Remy, Francien, Theo en Huub.

Het is negen uur, de wandelaars zijn al vier uur op pad. Het miezert en samen met Bas gaan we wat trainen voor “onze  tocht waarbij

P1020026.JPG

en een duimpje van Frank: het gaat soepel !

we uiteraard richting de wandelaars zullen fietsen. In Berg pikken we de wandelaars op en de lange weg van Postert via het Reutje tot Berg lijkt wel op een reünie. Ik hoor mijn naam en zie nog net Michel in een flits voorbij schieten. Oei…wat gaat hij weer goed en hard !! Even later zien we de zoon van Michel (Youri) en Frank lopen en ook zij hebben de pas er goed in.

Slechts een kilometer verder kom ik de Walkers Miranda en John tegen. Tijd genoeg hebben ze. Komen ze in Posterholt van de verzorging (die keurig door Froukje en Hans verzorgd wordt) een kilometer verder maken ze halt om een praatje te maken metfoto van Kennedymars Sittard.

foto van Maartje Geraedts.

John in actie tijdens de Rotterdam marathon

een bekende uit ’t Reutje en als ze ons tien meter verder tegen het lijf lopen wordt meteen weer halt gehouden voor dat praatje……  Heel relaxed zitten ze in de wedstrijd. Hoe kan het ook anders !!!  Over lopen gesproken, het is John Walker die

P1020042.JPG

Miranda en John in ’t Reutje

weet wat afzien is. Nog geen week geleden was hij nog “marathon man” en liep hij de marathon van Rotterdam in iets meer dan 4 uur. Moe, op, kapot en volledig naar de vaantjes was het écht “controle alt delete” toen hij over de finish ging.  Vandaag de dubbele afstand en in tijd zal het vandaag zeker richting de 14 uur gaan en met

P1020050

Ingo en Maartje tijdens de pauze

zekerheid zal hij vandaag weer een prestatie neerzetten waarvan anderen alleen maar kunnen dromen.

Als ik even later bij de sporthal in Postert sta is het een troosteloze bedoening. Ook al speelt de joekskapel mooie muziek, de grootste drukte is voorbij, het miezert niet meer maar… het is flink aan het regenen. Hier tref ik Maartje en Ingo aan en Ingo geeft aan dat hij al op een blaar aan het lopen is. “Zolang ik niet op de blaren hoef te zitten ga ik P1020055.JPGervoor”, aldus een nog steeds opgewekte Ingo.

Hierna fietsen Bas en ik het “lege veld” in. Sporadisch komen we nog wandelaars tegen en als ik Henk uit Apeldoorn tegen kom (ooit heb ik hem genoemd naar een heilige uit Spanje) maken we nog even een praatje. Voor Henk zal het wederom een achterhoede mars worden maar, zo zegt hij: “het tempo zit er lekker in en ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb”. Het vorig

P1020057.JPG

Bert (r) tijdens een stevige bui

jaar kwam Henk als allerlaatste over de eindstreep. Het was 00.55 uur. Goh, ik hoop dat Henk het weer haalt. Hij is nu 6 uur onderweg , nog 14 uur “te gaan”……..

Hierna komen we zelfs nog een bekende tegen…het is Bert, een bridger uit Grathem die vandaag de “stoute” wandelschoenen heeft aangetrokken. “Een uurtje later vertrokken en geen last van de drukte”, geeft Bert aan als hijP1020059.JPG door de “zeikregen” verder stapt.

En Bas en ik…??  We zijn aan het trainen voor “onze tocht” en zoals Bas aangeeft: “zo slecht hebben we het nog niet gehad”. Geregeld zette we de fiets aan de kant want onze moraal moet goed blijven. Na een uurtje of 4 door de regen besluiten we huiswaarts te gaan. Het is goed geweest …!!

Ja, voor ons is het nog vrijheid blijheid. Terugkeren naar huis zal er over een maand niet bij zijn dan is het net zoals de deelnemers aan deze tocht: doorgaan, weer of geen weer !

Om een uur zijn Miranda en John in Maasbracht, het gaat vlotjes en als ik om vier uur

nog eens bel zijn ze al bijna in Aldeneik alleen….. alles doet pijn en ook zij zijn niet gespaard gebleven van blaren. Het is wind in tot Maaseik en het moment dat de 5 “kaaa iem haaa” niet meer gehaald wordt is aangebroken. Het zal ploegen en ploeteren worden.  Maar……. dit is nog niets vergeleken met de strijd die Ingo en Maartje 8 IMG_8209kilometer verderop aan het leveren zijn. Ze zitten nog op het Hollands en moeten nog via de kasseitjes van Thorn de zware en saaie weg door België afleggen om dan nog eens via Roosteren, Dieteren en Susteren richting Nieuwstad en Sittard te gaan. Alleen het lezen van voorafgaande zin zou menigeen de moed in de schoenen doen zinken………..

Het is half vijf en van Frank krijg ik bericht dat ze in Susteren gearriveerd zijn. Youri loopt op zijn tandvlees en telefonisch commentaar was zelfs niet meer mogelijk maar, zo verzekerde Frank mij, “wij” halen het !!! Of ze het halen en hoe iedereen het gehaald heeft ??  Kennedymars 2017, het volgende bericht “de uitslag” zal het weergeven.

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

