expeditie Noordkaap (7)

Een bericht schrijven over de voorbereiding van de Noordkaapexpeditie kan eigenlijk niet op een beter moment gedaan worden dan nu: het heeft gesneeuwd en het landschap ziet p1010002eruit als een gebied boven de poolcirkel. Oh ja…weet u dat op het moment dat de poolcirkel bereikt is er nog een slordige 700 km door niets en niemandsland te gaan is..?? Gelukkig zijn Bas en ik dan samen onderweg en wellicht dat we ook even

img_1688

toendralandschap in Horn

aangaan bij het weerstation van Jokkmokk, een plaats waar het nu meer dan 30 graden onder nul is. Jokkmokk, een grote plaats voor de Noord-Zweedse begrippen; een hoofdplaats die vet op de landkaart van Zweden staat; er wonen 50 mensen en 2800 rendieren..! We zullen ons in elk geval geen zorgen hoeven te maken dat we onderweg geen rendieren tegen zullen komen en als er geen water is dan zal rendiermelk een oplossing bieden……….  (het was Lasse Viren die immers 4 gouden medailles bij de Olympische Spelen behaalde, mede door het drinken van rendiermelk !!)

De voorbereiding is in volle gang. De eerste dagen zijn al uitgestippeld en wat belangrijker is…. de terugvlucht is al geboekt !!  Het terugkomen van de fiets was van andere orde; UPS of DHL vervoeren maar vanaf  Trondheim en hoe ik de fiets van de Noordkaap in Trondheim moet krijgen (het zijn toch 1650 km !!!) kan niemand me zeggen. Uiteindelijk mág de fiets mee met het vliegtuig. Werd me eerst gezegd dat hij wel keurig ingepakt moest worden, toen ik een en ander had uitgelegd (hoe moet ik aan een fietsdoos komen??) kregen we groen licht zodat de fiets niet ingepakt mee kan, we hoeven alleen maar de lucht uit de banden te doen, de pedalen los te maken en het stuur linksom te draaien.

Tussen vertrekdatum (25 mei) en aankomstdatum weet ik wat er te doen staat: kilometers maken !! Vanaf 1 januari heb ik uiteraard ook al een beetje getraind,  de teller geeft iets meer dan 1300 km aan en ik besef dat ik tijdens mijn reis in net zoveel weken het drievoudige moet afleggen. Zal ik nog meer moeten trainen…???

p1000463Naast dat artikel in Trouw (7 januari 2017) over Jokkmokk stond er laatst ook een artikel in de Limburger, getiteld “3145 km waanzin”. Het artikel ging over de machtigste mens ter wereld die zich Julius Caesar en Napoleon Bonaparte tegelijk waant en een muur tussen Mexico en de Verenigde Staten gaat optrekken.  Ik dacht bij het lezen img_1691van de titel aan de Noordkaap expeditie, zeker als ik op het werk van collega Ruud telkens te horen krijg waarmee ik bezig ben en hij zegt “ga toch lekker naar Rome”.

Allereerst staan andere zaken op de rol. Kookspulletjes, wegenkaarten (ik houd me nog steeds aanbevolen !) slaapmatje, nieuwe ketting, nieuwe banden etc. etc. én… me proberen te houden aan maximaal 18 kg bagage ! Genoeg geschreven voor vandaag, het is weer om erop uit te trekken, de fiets op en de kou in !!!

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

2 reacties op expeditie Noordkaap (7)

  1. Anoniem zegt:

    Geweldig Jan. Ik kijk nu al uit naar al die mooie verhalen van de Noordkaap.

  2. Yvonne zegt:

    Ik ben ook benieuwd Jan, dus laat die verhalen maar komen!!!!

Geef een reactie

