Dappere duiker.

Op deze zondagmorgen – het is de 8e januari – is het vaste prik dat dat de Livestrongracers op de fiets België “induiken”. Vandaag is namelijk de dag dat er gedoken wordt. en gedoken wordt er…!! In alle vroegte komen de berichtjes al binnen. De een gaat niet meeAfbeeldingsresultaat voor het bed induiken want hij duikt liever de garage in en gaat wat “thuisfietstrainen”, een ander gaar naar de “sjportschool”, weer een ander is bang dat hij (weer) van de fiets “duikelt”en gaat niet mee, Mario duikt op deze dag liever het bos in de laatste spreekt over warme billen en duikt dus nog eens in bed. Tja….dan duik ik maar eerst achter de computer om een aanzet voor mijn verhaaltje van vandaag te schrijven voordat ik de winterse omstandigheden maar vooral….de mist in zal duiken.

Half elf…het is druk op het paparazzipleintje. Een zin die ik al vaak gebruikt heb maar p1000074vandaag is het helemaal niet druk en zal ik alleen op pad “mogen” om een richting op te gaan waar het misschien wel druk is. De rest van de groep..?? zullen ze allemaal op hun onderduikadres zitten ?? Op de slechtst gestrooide stukje Horn mag ik starten, iets dat wellicht met de naam van de straat te maken heeft. Uiteraard is het hier “het einde” om er te mogen wonen, het is een straat die ook helemaal aan het einde van de strooiroute ligt en als de strooiwagen arriveert dan is het zout meestal al gelost.

Ik ben 50 meter van huis en “thuis” kan ik al niet meer zien: het is een kleine wereld vandaag waar het goed wegduiken is. Een beetje “slippery” gaat het op weg en als ik in

p1000077

gladjes door Thorn

Thorn over de kasseitjes fiets kan ik alleen maar concluderen: “dit gaat gladjes…!!”. Vanuit Thorn duik ik de Kloosterberg af en kom ik in België uit. De eerste plaats, Késing – onder het grote publiek ook bekend als Kessenich – is het meest noordoostelijke dorp van België en is ook wel bekend omdat de beroemde tennisser Sjeng Schalken hier geboren is en onder de schutters zal het wellicht bekend zijn omdat hier het eerste OLS ooit plaatsvond (1876) en anders omdat in 2003 ook nog eens de hele schutterswereld Késing indook om opnieuw te gaan voor d’n Um. Zo !!! genoeg in de historie gedoken, ik fiets gauw verder en kom al gauw uit in Geistingen.

Geistingen is vandaag “the place to be”.  Hier moet je wezen, hier moet je zijn !!  Vandaag p1000095is het hier nieuwjaar, kermis en vastelaovend tegelijk. Het is feest en het friteskot doet om 12.00 uur al meteen goede zaken. “De dappere Duiker” organiseert wederom de

P1000122.JPG

klaar voor de start…….

nieuwjaarsduik en Geistingen en omgeving (zelfs vanuit Horn komt men hier naartoe !!) zijn uitgerukt om erbij te zijn hoe een honderdtal fanatiekelingen allereerst een haf uur lang allerlei oefeningen. Om de p1000157tien minuten gaat een laagje kleren uit en uiteindelijk staat een aantal blote buiken en/of keurig uitgedoste nieuwjaarsvierders helemaal klaar: p1000160het aftellen voor de duik in het koude Maaswater begint.

En wederom……. iedereen maar ook iedereen maakt die duik en sommigen zijn échte “onderduikers” tot grote hilariteit van het massaal opgekomen publiek. Voor de “ondergedoken” livestrongracers rest enkel het gegeven dat de volgende kans om erbij te zijn is op 7 januari 2018……..

Dit bericht werd geplaatst in livestrong racers, Sport, Verhalen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

