expeditie Noordkaap (6)

In maart 2015 deed ik het eerste berichtje “op de bus”  en noemde het expeditie Noordkaap !! (1). Mijn laatste berichtje over deze expeditie dateert alweer van eind

p1000048

de omstandigheden komen deze week al een heel eind in de goede richting

augustus 2016 en laatst hoorde ik of die ”expeditie” nog wel doorgaat. Zojuist kwam ik zelfs iemand tegen die mijn site gevonden heeft en…de komende tijd niet meer los zal laten…!!  Ja, ook dit is support, dankjewel Frans. De teller rechts in beeld loopt door en is behoorlijk snel aan het aftellen, érg snel, misschien wel té snel want…… er is nog zoveel te doen, zoveel aan te schaffen, zoveel te lezen en….zoveel te leren.

Onder glibberige omstandigheden zijn dit jaar de eerste honderd kilometers weer afgelegd: de kop is er af !! Maar de expeditie Noordkaap gaat niet alleen om kilometers op de fiets maken….. het is al een hele toer om de randvoorwaarden op orde te krijgen en als ik ook nog eens denk dat veel van die “randvoorwaarden” ook nog eens voorwaarden zijn om mee op reis te gaan dan weet ik nu al dat het zwaar wordt. Niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk !!

De tent…… 2,2 kg !!! en een slaapzak heb ik al in de pocket. En….. ik ben ook al gesponsord..!! Van de kinderen heb ik een garmin edge 1000 explore gekregen zodat ik de p1000067weg niet kan kwijtraken en de powerbank voor het opladen van fototoestel, telefoon, navigatietoestel, tablet (ja….dit gaat allemaal mee !!) was een presentje van Bea. En het gasstel heb ik van Sjaak (oet Bieëgdje) gekregen. Als ik bedenk dat bovengenoemde dingen al aardig wat ruimte in beslag nemen weet ik al bijna zeker dat er veel spullen – die ik ook graag mee zou willen nemen – thuis moeten blijven….

Ook kaartmateriaal van Noord-Duitsland, Denemarken, Zweden en de kop van Scandinavië  moetfoto van Love Cycling. meegenomen worden als de techniek me in de steek laat; een slaapmatje dat niks weegt en weinig ruimte in beslag neemt, een camping potje en pannetje. En zoon Bas is nog helemaal niet bezig met wat mee moet; zelfs een fietstas (om te zwijgen of wat er in moet) heeft hij nog niet. Mocht één van de lezers nog iets van deze gading op lager hebben…….??  Bas en ik houden ons aanbevolen via deze “janpaparazzi-marktplaats-wordpress-site”. 

Nog iets meer dan 4 maanden te gaan voordat er vertrokken wordt. Dagelijks zit deze a-IMG_1608.JPGcomputertechnische digibeet achter dat beeldscherm. De smartphone met zijn diverse apps als strava en relive.cc moet worden getest, het tablet moet via wifi verbonden worden met de digitale fotocamera, routeyou moet bestudeerd worden omdat de routes in de garmin moeten worden geladen en …dit alles moet natuurlijk ook nog eens uitgeprobeerd worden want als ik enkele honderd kilometers oostelijker uitkom dan betekent dit dat de Barentszee, Nova Zembla en Moermansk aangedaan worden (en dit is niet de bedoeling !!).  De reis moet namelijk ook nog eens via de diverse media naar de thuisblijver toe kunnen komen. En als u beseft dat bovenstaande een zware klus is waaerbij het meer vallen is dan opstaan dan beseft u dat alleen dit al een heuse expeditie is…..p1000069

Deze week is het minus 33 graden op de Noordkaap, hier is het ook frisjes en gladjes en vanavond “mag” ik zelfs een klein fietsritje bij P1000070.JPGtemperaturen van minus 10 graden ondernemen…… Tijdens dat p1000047fietstochtje denk ik aan de omstandigheden die me in juni en juli kunnen overkomen: regen, sneeuw??, tegenwind en kou. Het zal een ultieme uitdaging worden.

Tot slot, van een wereldfietser kreeg ik het volgende commentaar, ik citeer: “Het was nietAfbeeldingsresultaat voor tent in toendra opslaan altijd eenvoudig (zwak uitgedrukt) om voor ’s nachts onderdak te vinden. Ik vond het  een prachtige tocht, maar voor mij wel wat te zwaar. Ik heb door vrijwel heel Europa gefietst (echt heel veel, inclusief Sint-Petersburg in Rusland) en heb daardoor veel vergelijkingsmateriaal.Ik vond dit de zwaarste fietstocht die ik gemaakt heb”. 

wordt vervolgd………..

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

