van Sint tot Sint….

“Allerheiligen” nog geen 14 dagen voorbij of ik krijg ineens “Alle-heiligen” in mijn agenda

P1160701.JPG

fietstocht langs veel heilige huisjes

en als ik vandaag nog eens langs vele “heilige huisjes” fiets dan weet ik zeker….mijn verhaaltje van de zondag gaat over een drietal heiligen

De eerste heilige is die man waar ik toch wel iets mee heb: Sint Maarten. Ik mag zelfs “Sintermerte” zeggen en…. ’s avonds bij dat vuurtje en een glaasje wijn spreek ik hem p1020191zelfs aan als “fakkele Tinus”. Horn, dat is “zijn” dorpje;

p1020178

eglise Saint Martin

een buurtschap, de kerk en de schutterij, ze zijn allemaal naar hem vernoemd. Mijn band met deze heilige is toch wel dat zijn kerk in Tours – hij is er bisschop geweest – me een warm bedje gaf op die reis naar Santiago de Compostella. Een lange weg door donkere kerkgangen bracht ons naar een kamertje diep in het grote kerkgebouw: een mooie en aparte belevenis.

De tweede heilige deze week kwam niet voorbij… hij kwam aan !! In Maassluis Zwarte Sinterklaas en zijn Witte pieten zijn weer in het landwelteverstaan. Goh, het was bijna een rel en zelfs de ME moest aanrukken zodat deze kindervriend met zijn Pieten op een juiste en correcte manier het land in kon komen. Een heilig huisje dat bijna tot de grond wordt Afbeeldingsresultaat voor pietendiscussie cartoonafgebroken en dat terwijl bij de kinderen – en ook bij mij als kind – nooit enige discriminatiegedachte is geweest bij de kleur van de knecht van deze goedheiligman. Elke willekeurige bevolkingsgroep wordt op een humane manier in ons land ontvangen maar Pieten die om hun kleur niet meer welkom zijn…….??? jammer !!! Altijd waren de Pieten zwart, nu zijn ze al wit. Zal het dan ooit nog eens zover komen dat “onze” Sint een andere kleur “moet” krijgen….??? Of zie ik het dan toch te zwart-wit??

En de derde heilige die de afgelopen twee dagen aan me voorbij kwam is die heilige waar ik het al zo vaak over heb: Jacobus. In Eindhoven is de najaarsbijeenkomst van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob. Hier naartoe gaan betekent verhalen horen en p1160681ervaringen delen met mensen die een lange reis (naar Santiago in dit geval) ondernemen. Mijn tripje naar de Noordkaap gaat ook via een stuk Jacobspad (de Haervejen in Denemarken) maar ik ga eigenlijk voor een tweetal workshops naar deze bijeenkomst: “wat je thuislaat is mooi meegenomen” en “gps gebruik bij pelgrimeren”.  Een dergelijke

p1160680

mensen kijken.

bijeenkomst, altijd leuk, al is het maar om eens naar die mensen te kijken die bijzonder uitgedost naar zo’n bijeenkomst komen. Het lijkt wel alsof het carnaval is in “lampegat” Eindhoven.

Thuisgekomen ontdek ik dat ik het rolluik niet meer IMG_9441.JPGkan optrekken. Ik kijk eens naar boven (waar het rolluik de muur ingaat) en ik denk meteen aan de voor mij heilige “Sjaakobus” uit Beegden !! Mijn mail wordt meteen verhoord. Morgen heb ik weer letterlijk “licht in de duisternis”.

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap, Persoonlijk, Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

