mijn beroep: een mooi beroep !!

Trouwen. Er wordt zoveel over gezegd en geschreven en termen als : “de dag van je leven” en “sprookjeshuwelijk” schieten dan ook vaak voorbij. Een huwelijk op locatie, op die

Afbeeldingsresultaat voor stadhuis venlo

stadhuis Venlo: geliefd als trouwlocatie

partyboot, in het mooie stadhuis, in de botanische tuinen of in een kasteel. Als ik dan ook nog eens zeg dat mijn beroep ambtenaar van de burgerlijke stand is dan krijg ik vaak te horen: wauw, wat een mooi beroep, altijd blije mensen en altijd in feestelijke omstandigheden je werk doen..!!

Inderdaad, een mooi beroep waarin ik mezelf helemaal kan uitleven. Prachtige huwelijken met geweldige paartjes die stralend in het wit komen voorrijden in die classic car of in hypermoderne Rolls Royce automobiel. Bruidsparen die een thema-bruiloft vieren en met de carnaval mooi uitgedost “ten tonele” verschijnen. Bruiloften met heel veel mensen – tot wel 150 mensen toe – waarbij  de deuren van de trouwkamer zelfs open blijven zodat iedereen een klein beetje van dat “ja-woordje” geven kan meekrijgen. Feesten met grandeur, van koninklijk wit tot halloween, piratenhuwelijk, sm huwelijk, motorclubhuwelijk en …soms huwelijken waarbij de korte broek gewoon aan is en het wel lijkt alsof de trouwambtenaar de bruidegom is. Eén ding hebben al deze paartjes gemeen: goede zin en… ervoor gaan, samen sterk en samen gelukkig en oud worden.

Maar het is niet altijd goud wat er blinkt bij het voltrekken van huwelijken. Soms is die goede zin ver te zoeken, soms gaat het om ernstig zieken die nog één wens hebben: trouwen. Huwelijken die in allerijl voltrokken moeten worden. Huwelijken thuis, waarbij de familie nog een keer samen komt of huwelijken in het ziekenhuis waarbij paniek en berusting nog geen plaatsje hebben gevonden. Huwelijken waarbij emotie gemeengoed is en men als ambtenaar probeert rustpunt en baken te zijn.

Vandaag weer zo’n dag. Ik “moet” naar het hospice omdat ik een laatste wil “mag” p1160552vervullen van die ernstig zieke. Als ik vanuit de drukke binnenstad het hospice binnenstap zie ik gezelligheid. Een huiskamer waar vrijwilligers zich bezighouden met de creatie hiervan. Hier wordt geleefd ! De trouwceremonie ? Sober en kort zou het moeten zijn en dat met slechts de wettelijk voorgeschreven 6 getuigen. Als ik aankom is het druk. Niet alleen de zes getuigen maar ook familie, vrienden en de pastoor zijn aanwezig. Een bruid die 2 maanden geleden nog volop danste, zwaaide en zwierde zit nu berustend in een rolstoel en als de bruidegom me na de voltrekking aanspreekt dan hoor ik liefde voor zijn meisje en komt het wettelijke helpen en bijstaan toch wel heel dichtbij.

…huwelijken waarbij die felicitatie zeker op zijn plaats is echter….. geen lang en gelukkig leven maar…vandaag toch even zielsgelukkig !!! Ja, ambtenaar van de burgerlijke stand is in alle omstandigheden een mooi beroep ! Als cadeau ontvangt de bruid zelfs nog een boek. Erg stil zegt ze dat ze het nog probeert uit te lezen….. Of ze het boek nog gelezen heeft…? De dag nadien is ze in alle rust, omringd door haar naasten, als getrouwde vrouw overleden.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op mijn beroep: een mooi beroep !!

  1. Anne zegt:

    Een mooi verhaal van iemand met een bijzonder mooi beroep…..
    het is toch heerlijk om mensen gelukkig te zien ….

Geef een reactie

