“derdje helft” gaat naar “Alpe D Huzes”(1)

Halverwege de provinciale weg van Grenoble naar Briancon ligt het plaatsje Bourg d’Oisons. Het plaatsje telt nog geen 3000 inwoners maar heeft bij wielerliefhebbers een magische aantrekkingskracht: het ligt namelijk aan de voet van de Alpe d’Huez, de berg waar Zoetemelk, Kuiper, Winnen, Rooks en Theunisse  tijdens Tour de France etappes als eerste over de streep kwamen. Ze zijn vereeuwigd op deze berg want de winnaars krijgen op deze 21 bochten tellende berg een bocht cadeau of….anders gezegd krijgen ze een bocht die hun naam draagt.  Ook al liggen de successen van de Nederlandse renners alweer een tijdje achter ons, de berg is en blijft toch “De Nederlandse berg..!!”.

Uiteraard ook ik heb de berg meerdere malen beklommen. Ooit ben ik er steendood gegaan en mocht ik boven een la-marmotte-2004-063uurtje in het “Hospital” verblijven. Nadat ik 170 km door de Alpen had gekoerst en naast de Croix de Fer ook de col du Telegraph en de woeste Galibier had beklommen ging het kaarsje vlak voor de finish uit maar….. mijn gedachten waren gefocust op één ding: de streep !! want, opgeven was nooit of te nimmer mijn optie. En ja… ik ging over de streep. Letterlijk en figuurlijk: als dat vogeltje voor de poes ! en het licht ging me op die mooie dag dan ook helemaal uit. Maar…opgeven was niet de optie !!!

Dit is ook het motto voor “de derdje helft” , een groep van 7 sportievelingen uit Horn die op 1 juni 2017 zo vaak mogelijk (op de fiets uiteraard ZES maal) de berg proberen op te fietsen en wandelen.

vlnr Ruud, Dennis, Dennis, Koen en Rob

Het is fietsen voor de strijd tegen kanker en de bedoeling is dan ook om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek tegen kanker. De deelnemers met iedere zijn beweegreden: of zélf geconfronteerd met deze ziekte of in de naaste kring die speciaal iemand die overleden is aan deze ziekte.  De Horner groep is veelvuldig te zien op facebook en…geregeld met dat pilsje in de handen. Ja jongens…. het is nog ver weg tot 1 juni !!  En…zoals een oud trainer me vroeger ooit vertelde: de wedstrijden worden gewonnen in de kroeg !! Dat men op adrenaline de berg wellicht één keer kan bedwingen: een makkie !! Maar…. daarna…?? ErAfbeeldingsresultaat voor kaarsjes alpe d'huez zal toch wel degelijk moeten worden getraind. Niet in de sportschool maar “live” op de weg !!  Uiteraard zal ik geregeld een vervolg uitbrengen van de activiteiten, de opbrengsten en de ontberingen die de groep nog zal moeten ondergaan om op 1 juni te gaan voor dat ene doel: zes keer die berg omhoog waarbij opgeven géén optie is !!!! En…mocht iemand een beetje willen trainen in een groepje, het kan ! Elke zaterdag vanaf 12.00 uur en zondag vanaf 10.30 uur (bij warm, bij koud en…bij droog weer !!) paparazzipleintje te Horn.

Dit bericht werd geplaatst in Alpe d'Huzes de derdje helft, Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

