12 oktober

Wist u dat dit een speciale dag is. Heel Spanje viert deze dag !! Het is de “Dia de la Hispanidad” met militair vertoon in Madrid, in Zaragossa is het de dag van “virgin de Pinar” met processie en grote festiviteiten en…voor de liefhebber: de toreador staat in deAfbeeldingsresultaat voor virgen de pilar arena van Madrid de ongelijke strijd tegen de stieren te voeren. Op 12 oktober 1492 zette Columbus voet aan wal op het Amerikaanse continent en werd Spanje het invloedrijkste land ter wereld. Vandaag vieren alle landen die een link hebben met de Spaanse cultuur – en dat zijn er 27 – feest. Pakweg 500 miljoen mensen maken van deze 12e oktober dus een feestdag.

Afbeeldingsresultaat voor luciano Pavarotti12 oktober, een speciale dag !! Niet omdat het jaar nog maar 80 dagen heeft na deze dag en we 2017 mogen schrijven maar een speciale dag voor degenen die vandaag verjaardag vieren. En de jarigen verkeren in illuster gezelschap. Edward VI, koning van Engeland, Edith Stein, Felix Levitan en Luciano Pavarotti, allemaal vierden ze op 12 oktober hun verjaardag.

Vandaag alles in het teken van Sjaak !! Las ik vroeger wel eens de strip van “Sjakie op de wondersloffen”, een voetballer die alles kon op zijn oude voetbalschoenen, vandaag gaat het over “Sjaak met de wonderhandjes”. Sjaak, de man waarmee mijn kinderen zijn opgegroeid en … als de kinderen iemand nodig hebben voor een klus dan geldt hetzelfde Afbeeldingsresultaat voor 70 jaarwat de kleine Liz nu reeds zegt:  “Sjaak vragen”. En… heb ik het op het werk over het een of andere klusje dan klinkt het in koor: “Sjaak”. Vandaag wordt Sjaak 70 jaar, reden temeer om hem eens wereldwijd in het zonnetje te zetten.

Staat “Ramstein” (zo heet zijn auto) voor de deur dan is Sjaak bezig. En Sjaak komt steevast als hijcimg3545 gevraagd wordt, of dit in de vroege morgen of laat ’s avonds is. En…als hij bezig is dan is hij goed bezig. Stroom, verwarming, graafwerk, schilderwerk, timmerwerk,

img_9326

en de kunstenaar is…… “Sjaak”

sloopwerk, snoeiwerk of een kunstwerk….. Sjaak maakt het ! De rolluiken…zogenaamde vaklui wisten er geen raad mee maar Sjaak….. hij fikst het en … toen hij de deur uitging hoefde ik het houten rolluik niet eens meer handmatig op te trekken want Sjaak heeft er een motortje tussen gezet.

26 mei 2014: de derde dag van de Jacobsroute voerde van Zarlardinge naar Marchiennes.

p1000390

even dat gaatje in die Jacobsschelp boren: kleinigheid voor Sjaak ! 

Net de taalgrens gepasseerd gebeurde het: een afgebroken stuur !! Ver weg van steden en dorpen dacht ik dat mijn reis naar Santiago hier wel eens afgelopen zou kunnen zijn en op dat moment dacht ik maar aan één iemand: Sjaak !! Niet de heilige Sjaak(Jacobus) op wiens route ik onderweg was naar Santiago de Compostella maar die andere “Sjakobus” : Sjaak uit Beegden. Een geluk dat er na een kilometer toch een fietsenwinkel op mijn weg kwam anders … ja, dan had Sjaak een telefoontje kunnen verwachten.

Mijn analoge telefoon verbinden met het digitale netwerk ? Ik struikel al over die vreemde woorden maar het is zo simpel, want ik weet wie ik moet vragen en als ik voor een heuse verbouwing diverse aannemers vraag kom ik uiteindelijk uit bij ? Inderdaad !! Van begin tot eind, alles in twee handen: die van Sjaak !

En als de klus geklaard is stapt Sjaak weer in zijn auto – die het overigens altijd doet want Sjaak zijn auto gaat niet naar de garage maar…naar Sjaak – en gaat het naar huis. Soms gewoon “andersom”. Hoe hij het doet weet ik niet maar

20150819_131211

Sjaak stapt in en de auto doet de rest..

ik weet zeker: hij komt er, immers…. Sjaak kan alles !!!

imgp9540

Sjaak, hier samen met “zijn” Annie

 

 

 

Dat het alleen werken is voor Sjaak..?? nee ! Hij heeft genoeg hobby’s. Uitvinden bijvoorbeeld ! Zo gaat in het kippenhok  automatisch het licht aan en de luiken dicht alleen…”eitjes leggen moeten de kippen zelf doen”, aldus de jarige.

Sjaak, van harte proficiat met je 70e verjaardag. Nog heel veel jaren in goede gezondheid ! En…of Sjaak kan “sjaken” of niet…(ik weet bijna zeker dat hij ook kan schaken !!) voor mij is hij de pion, de loper, het paard, de toren, de koningin én zeker vandaag, ook de koning !!

 

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op 12 oktober

  1. Anoniem zegt:

    Mooi verhaal👍
    Sjaak proficiat ……🎉nog vele klusjes en uitdagingen🛠

Geef een reactie

