Horn-Banneux-Horn de 30e maal !!!! (2)

Naar Banneux toe dat betekent voor de meesten maar één ding: dat kaarsje opsteken ! Mensen van allerlei afkomst en nationaliteit verenigen zich in deze plaats en men komt

P1150531

bloemen in de kapel

voor dat verzoekje – nood leert immers bidden – dat bedankje of…gewoon zomaar. Mensen lopen met dikke bossen bloemen richting de bron en de kapel.

Het eerste dat wij al jaren doen is dat restaurant binnenlopen en meteen de bestelling doorgeven. “Doe mij maar een halve liter”, zeg ik. Verbijstering bij Arthur en Jan !! Maar als blijkt dat die halve liter  van vandaag een “potage du Jour” is – een grote kom tomaten/groenstesoep (zonder ballen !),

P1150521.JPG

Jan bezig aan zijn halve liter

die er overigens in gaat als soep ! volgens zij snel mijn voorbeeld.

Deze dag fiets ik gewoontegetrouw in mijn livestrong truitje en ben ik in gedachten

P1150488

in Livestrong tenue door het land van Herve

bij de mensen uit mijn kennissenkring die strijden tegen kanker. Een strijd die in het niet staat bij wat pijntjes die ik vandaag heb; een strijd van leven en overleven.

Na de soep wordt dan gedaan waarvoor we gekomen zijn: dat kaarsje kopen om mee naar huis te nemen en af te geven en …..

P1150543.JPG

een kaarsje voor jullie !

een kaarsje bij de kapel opsteken en een bezoek brengen bij het Mariabeeld. Dat kaarsje voor een goede gezondheid en geluk van iedereen die me zo dierbaar is, voor wijsheid van de studerende kinderen, herstel van degenen die ziek zijn en voor al degenen die mijn verhalen lezen etc. etc. Banneux is een plaats van bijzondere dingen en ook nu: een bijzondere ontmoeting. Een Surinaamse

P1150582.JPG

wat een lief gebaar !!

mevrouw – ze is vanuit Amsterdam met de bus op bedevaartsreis – van rond de 80 komt naar ons toe en vraagt of ze ons iets mag geven. Het geluksbrengertje (een lieveheersbeestje) heb ik in dank aanvaard.

Hierna gaat het dan op de terugweg die door het stille land van Herve gaat en als de buitenwijken van Luik bereikt worden is het klimwerk voorbij. Het gaat langs asgrauwe gebouwen en buurten waar de tijd heeft stilgestaan. Als het langs de autoweg du soleil van Visé naar Withuis gaat en de grens bereikt wordt zijn het nog 65 km tot het paparazzipleintje. Vijfenzestig lange kilometers want het is

P1150566

voorstad Luik: grijs en grauw

warm maar…de wind zit “in ’t hat”. Om kwart over 5 zijn we thuis en is het motto “samen uit, samen thuis” weer met recht vet geschreven.

P1150262.JPG

en dit keer zei ik het niet zélf 

Dat Arthur op de 10e sterfdag van zijn moeder deze bedevaart fietst en er zelfs nog eens als extra dat retourtje Horn-Tegelen bovenop doet betekent dat de ene zijn bedevaart nog wat zwaarder aanzet dan de ander.

Alles resumerend kan ik stellen dat alles vlotjes verlopen is. Mijn tussentijdse kramp in het linkerbovenbeen en, dat ik thuisgekomen toch wel als een dood vogeltje voor de kat was, mag geen naam hebben maar de reactie thuis dat het toch weer een super prestatie was doet deugd.

Dit bericht werd geplaatst in livestrong racers. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

