Bandenwissel

Sinds enkele maanden is Nederland en in het bijzonder Limburg in de ban van die ene factor….
Het is hoog zomer en zaak om lekker in het zonnetje te zitten en goed te smeren met factor 50. Al vallen de mussen van het dak,  op zondagmiddag is het binnen zitten en tv kijken want dan draait het alleen nog maar om die éne factor, de “Max-factor”.

Ook ik moet bekennen dat de “Max-factor” me te pakken heeft of kan ik beter zeggen te pakken heeft gehad. Want waar gaat dat autoracen eigenlijk om…?? Simpel gezegd gaat het om een goede motor en een snelle bandenwissel en verder kun je elke 18 – tot en met 70-jarige snelheidsduivel in zo’n karretje zetten en laten rijden; een plaats tussen één en zes is gegarandeerd mits je in die Ferrari, Mercedes of in dat Renaultje mag rijden. De techniek, de strategie en – vooruit dan maar, op de derde plaats – de racer bepalen de uitslag. Welke racer in welk racemonster mag stappen ?? Een zaak van de “geluksfactor..??”

Na pakweg 100 racekilometer is het dan zover. Bandenwissel !! Twintig seconden aan de kant P1120009en vier nieuwe bandjes onder de kar en het kan weer “volle poele” verder.  Honderd kilometertjes “toeren” en de banden zijn compleet, helemaal en tot het karkas naar de vaantjes !!  Het maakt niet uit of het medium, soft of ultrasoft banden zijn…… Ze zijn op en moeten snel gewisseld worden.

Ik ben blij dat ik per jaar maar twee keer voor die bandenwissel hoef te gaan, niks ultrasoft maar gewoon zomer- of winterbanden en géén 20 seconden maar ik mag blij zijn als ik in 20 minuten weer weg ben. En……oh ja…  gelukkig die bandenwissel na iets meer dan 100 km……….

 

Dit bericht werd geplaatst in Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

