Mont Ventoux

Dat op de Franse nationale feestdag – en wat zeggen ze dat mooi – le quatorze juillet – de Mont Ventoux beklommen wordt is niet zomaar. Het is feest en op een feestdag heeft de

2008 mnt ventoux - alpen 017

“de kale berg” even terug fietsen om vlak onder de top nog even op de foto te komen (beklimming 1)

organisatie van de Tour een monument als finish genomen. Mijn herinneringen over deze “Ventoux”berg gaan een hele tijd terug, namelijk naar 13 juli 1967. De zomervakantie is begonnen en samen met mijn broer en moeder (het was zo warm dat mijn thuisgebleven vader zelfs met de kippen naar de Heelderpeel ging ) was de vakantiebestemming Junglinster in Luxemburg. In de namiddag hoorde ik van het drama op de Mont Ventoux. Die dag was het in de Provence maar liefst 42 graden en op 1,4 km onder de top viel  Tom Simpson van zijn fiets en na weer op de fiets gezet te zijn viel hij opnieuw en liet uiteindelijk op deze “moordende” berg het leven. Hij stierf hier op 29 jarige leeftijd  in het harnas. Dat de etappe die dag in het nabijgelegen Carpentras gewonnen werd door Jan Janssen was een gegeven dat ik pas vele  jaren later hoorde maar wat deed dit nog ter zake.Ook al was Tom Simpson een jaar eerder wereldkampioen geweest…zijn naam was pas gevestigd door zijn dood !

De Mont Ventoux, een mythische berg waarover al heel veel geschreven is. Een Provencaals dichter schreef ooit: “je bent gek als je de Mont Ventoux beklimt maar je bent

2008 mnt ventoux - alpen 024

Geen “V”gebaar maar voor beklimming II: het vet is al behoorlijk van de soep.

rijp voor het gesticht als je er ooit terugkomt”. Nou ja…ik heb hem beklommen en…op dezelfde dag ben ik er nog twee keer teruggekomen….!!! Hoe gek kan men zijn !!! Een berg met vele namen: de reus van de Provence, de kale berg, de col van de stormen of de kruisweg van het cyclisme, om er maar een paar te noemen. Dat ik ooit hier gefietst heb….. ik heb het geweten !!!  Toen ik tijdens de tweede beklimming al kramp kreeg in mijn rechterkuit. En als ik – smekend om water aan alle automobilisten die afdaalden – ook nog eens in de linkerkuit kramp krijg en…..als klap op de vuurpijl ook nog eens in één van mijn bovenbenen de kramp zich aandient dan weet u dat het écht een kruisgang was.  Maar…ik heb toch niet dat hele pokke end naar de Provence gereden om op te geven…?? Kramp of geen kramp…doorgaan !!

2008 mnt ventoux - alpen 027

afdaling naar Sault: de geur van de lavendel zal me altijd bijblijven

Tja …om in het “boek van de gekken” te komen moet men gek doen. “Gewoon” drie keer omhoog; eerst van Mazan tot Bedoin infietsen en dan rond de klok van 8.00 uur vanuit Bedoin omhoog, daarna vanuit Malaucene en tot slot vanuit de gemakkelijke kant, vanuit Sault (en ik kan u verzekeren, na een dag zwoegen in de hitte is deze zijde net zo zwaar zo niet nog zwaarder dan de zwaarste zijde die in de ochtenduren beklommen werd.

Bij messieur Pic had ik me ingeschreven en vlak voor mijn vertrek kreeg ik de

2008 mnt ventoux - alpen 151

journée memorable: het was een memorabele en lange dag !!

deelnemerskaart toegestuurd en ging het naar Mazan om te verblijven in Le Siecle, een verblijf met historie en op een steenworp afstand gelegen van het kasteel waar ooit markies De Sade verbleef. Dat markies De Sade ooit in de Bastille heeft vastgezeten en na de bestorming hiervan op vrije voeten kwam wil alles over deze dag en deze omgeving zeggen en is de link meteen gelegd. Sadisme op de Mont Ventoux. Voor mij bleef het bij 4400 hoogtemeters en 175 km die dag en…dat bij geen vleugje wind en 37 graden in de schaduw. Keikapot, moe maar….. oh zo voldaan was ik toen ik voor de derde keer boven kwam en het moet gezegd: nog steeds geniet ik van mijn prestatie die op het wereld wijde

2008 mnt ventoux - alpen 032

beklimming III: nog 1 km te gaan tot de top en daar zit ie: “als een vogel voor de kat”

web onder “gek nr 2158 “ in het boek van de cinglé du Mont Ventoux werd bijgeschreven. Het was in één woord: gekkenwerk !!! Vlak voordat ik de derde keer boven kwam ben ik bij het monument van Tom Simpson gestopt en heb op deze pelgrimsplaats  mijn bidon achtergelaten. Dat mijn

2008 mnt ventoux - alpen 020

samen met maatje Arthur (een topper !!) op de top. Op de achtergrond de geblokte peugeot wielertrui, het merk waarvoor Tom Simpson reed…

gedachten meer in de richting gingen van: “zo meteen lig ik naast hem” even terzijde.

Zo dadelijk gaan de 2008 mnt ventoux - alpen 043beroepsrenners via Mazan de Mont Ventoux bestormen.

Geen Bastille bestorming maar een Ventoux bestorming en het zal stormen op deze “berg van de wind”. Windkracht 9 is aangezegd en als wielerliefhebber zal ik gaan genieten van de strijd die de renners tegen de berg én zichzelf gaan leveren. Goh….zal ik toch te lang in het dorp van markies De Sade verbleven hebben….????? De Tourorganisatie gelukkig niet want het zwaarste en “kale” gedeelte van deze berg wordt vandaag niet genomen. Het gezonde verstand is gelukkig de grote winnaar 2008 mnt ventoux - alpen 013vandaag. Bij chalet Reynard, zo’n 7 km van de top is het vandaag over en uit. Iets minder spektakel maar een terechte beslissing, hoe jammer het ook is want  als sportliefhebber wil ik spektakel en sportiviteit en zeker geen doden !!

foto rechts: tot aan de boomgrens zal het omhoog gaan. Het is de weg “door het bos” die vanuit Bedoin “vals plat” omhoog gaat en daarna – in het bos – zal het toch nog een km of 10 behoorlijk klimmen zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

