Zwart-wit

Een dag geleden is het alweer dat de wereld geschrokken reageerde van de stemming van het grote britse volk. Hun “out” zorgde voor paniek: bij de “remain”  stemmers, de banken, de beurzen maar vooral bij degenen die wisten dat “iets” behoorlijk uit de klauwen aan het lopen was. Het is jammer dat de EU met dergelijke conclusies op de proppen komt als het kalfje op dat eiland verdronken is en de rest van Europa met natte voeten achter blijft en het water menig land tot de lippen staat.

image

Ja, ook ik schrok aanvankelijk van dit “out”. Wat betekent dit voor ons? Voor ons als handelsland, voor ons als buur en voor ons als toerist naar dat mooie eiland. Na bekomen te zijn van de eerste vloedgolf zie ik het ineens toch niet meer zo zwart wit. Ook vandaag, een dag na dit besluit, gaat alles gewoon door. Als de Britten ooit het verdrag opzeggen hebben ze nog eens twee jaar, het engelse pond is erg goedkoop geworden dus….ik zie al uit naar mijn tripje naar Cambridge en…. handel zal er altijd gedreven worden. Ik las gisteren toevallig dat de EU niet alleen de Grieken er koste wat kost in wil houden maar dat “we” ook geld pompen in de Cambodjaanse economie. Dus… de EU zal Engeland toch niet laten vallen?

image

Dat ik in Brielle zit kan bijna geen toeval zijn.  Het is de plaats waar Jan Klaassen zei: “tot hier en niet verder..”, en hij trompetterde er uit hart en ziel ! Met de lijfspreuk van dit plaatsje – libertatis primitiae – gaat men terug naar 1 april 1572 toen de watergeuzen deze plaats “veroverden” op de Spanjaarden en “Alva hier zijn bril verloor”. Spannender en heroischer kan men het niet maken, zeker als je weet dat op het moment dat de watergeuzen Den Briel binnenvielen, er geen enkele Spanjool aanwezig was. Vanuit mijn kamer kijk ik naar buiten en zie de Britse vlag fier hangen met tegen de
achtergrond de mooie lijfspreuk van Den Briel die betekent: “eersteling der vrijheid”. Zal hetgeen voor Den Briel gold in 1572 nu ook zomaar voor Groot-Brittanie kunnen gelden…? Ik denk dat het lukt……

image

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

