Vaderdag 2016

Dat vaderdag na moederdag komt: akkoord ! Discussie hierover zou alleen maar strijd geven in het vader- en moederkamp.

Vaderdag komt écht na moederdag ! Werd de eerste moederdag in 1908 gevierd, de eerste vaderdag  zag een jaartje later het levenslicht. Ook op de kalender komt de pikorde weer naar voren: Moeder hebben we een aantal weken geleden al volop in de schijnwerper gezet toen het op 8 mei “haar” dag was en… vader… u raadt het al, is iets later aan de beurt en wel op 17 juni.

Vaderdag. Het is een beetje heimwee naar vroeger maar ……. ook genieten van vandaag.

P1140430

in goede herinnering  vader !!

Herinneringen aan de versjes die ik voordroeg op deze dag staan me  in een grijs hoekje van mijn geheugen nog een beetje bij. Herinneringen aan mijn vader – het is inmiddels al meer dan 46 jaar geleden dat hij overleden is – zijn nog steeds springlevend. Ik denk aan dat ijsje (een blokje, ingepakt met koekjes) dat hij op zondagmorgen mee naar huis nam, zijn humor óf zijn trotse blik als ik hem op oude foto’s naast me zie staan met die hand om me heen geslagen.  Herinneringen als een warme deken: zijn humor, zijn trots maar bovenal zijn liefde.

wpid-wp-1434891450153.jpegEn…al meer dan 27 jaar is vaderdag ook “mijn dag” geworden. De dag dat door “mijn klavertje vier”  versjes werden voorgedragen en ík werkstukjes kreeg (die geverfde kei (die niet naar buiten mocht), dat beschilderde vaasje, dat tegeltje, dat schilder-, plak- en kleiwerkje etc.

P1140484.JPG

“kei” van een vader ..!!

etc. ) tot het krijgen van appjes, telefoontjes, fotolijstjes, wijn etc.

Vaderdag….een dag met die knipoog naar het verleden en een dag om te genieten van het heden.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Vaderdag 2016

  1. Yvonne zegt:

    Mooi geschreven Jan!!! De tijd vliegt voorbij. Dat klavertje vier van jou, jouw grote trots, wat waren ze nog klein toen wij samen werkten bij de gemeente Tegelen. Maar ook mooi om te zien hoe groot ze zijn geworden en wat ze allemaal bereiken. Geniet van jouw vaderdag! Het is je gegund!!!!
    Groetjes Yvonne

  2. Huub Stollman zegt:

    Prachtige tekst Jan. Wij zullen morgen zeer waarschijnlijk geen bezoek van kinderen en kleinkinderen krijgen, want even naar Santiago de Compostela gaan om je vader tijdens zijn pelgrimstocht (met zijn vrouw) een cadeautje te brengen zal er niet inzitten. Misschien denken ze even extra aan me (ons), ben ik al dik tevreden

Geef een reactie

