expeditie Noordkaap (3)

Vandaag, 27 april 2016, Koningsdag en het weer spant vandaag toch wel écht de kroon. De koudste koningsdag ooit !! Een goede reden om lekker binnen te blijven, ware het niet dat ik ’s morgens dat “eppje” kreeg van Peter of hij alwéér alleen moest gaan fietsen. Ik was meteen “om” alleen….toen kreeg ik alsnog die afmelding van Peter. Tja Peter, je hebt ge bluft maar verloren: ik ben gegaan……………!!

de route op Google MapsHet is al een hele tijd stil rond mijn berichtgeving over de expeditie Noordkaap. Het laatste berichtje dateert alweer van 22 november 2015. In de tussentijd is veel gebeurd. Maatje Robert gaat niet mee – te koud en te lang weg – maar misschien krijg ik zoon Bas of dochter Fleur mee. Minimaal 5 weken onderweg..??  Of dat gaat lukken..??  Ook al is de “Noorse variant” de mooiste, ik ben ook de “Zweeds-Finse” (en kortere) variant aan het bestuderen. Wie weet, misschien krijg ik een andere lezer van mijn verhalen wel enthousiast om mee te gaan op expeditie.

In elk geval…vandaag was het een echte expeditiedag: koud, wind, regen en hagel. Een dag om er eens op uit te gaan en eens te ervaren wat het is om richting Noordkaap te gaan. Rond de klok van 10.00 uur ga ik eens op pad en het is meteen raak: wind tegen ! Ik denk aan de expeditie Noordkaap in mei/juni 2017 en hoop dat de wind ’s zomers in Scandinavië uit het zuiden komt. Het is flink werken en als het dan ook nog eens begint te

P1120523

een extra jas, blik vooruit en doorgaan….

hagelen op de open vlakte voor Heibloem denk ik dat dit toch wel echt extreem is: ’s zomers zal het in Scandinavië toch wel beter zijn hoop ik. Ik doe de regenbroek, de handschoenen en een extra jas aan en…door !!! In Meijel klaart het alweer een beetje op en meteen gaan weer een paar laagjes uit (die enkele km’s verder overigens toch weer aan gaan !). Langzaamaan begin ik koude voeten te krijgen en besef ik dat overschoenen geen overbodig iets zal zijn om mee “op expeditie” te nemen. Bij het verlaten van Limburg begint

P1120529

uitgestrekt Brabants land met mooie wolkenluchten

het te stortregenen en omdat ik niet verder kan over de provinciale weg wordt het “binnendoor” fietsen en….besef ik meteen dat een garmin of polar navigatie geen overbodige luxe. Of zullen in Noorwegen en Zweden en Finland niet zoveel wegen zijn dien richting het noorden gaan…?? Na een tijdje in “midden van nergens” te hebben gefietst zie ik in de verte een kerktoren opduiken: het schijnt Asten te zijn. Asten, een koninklijke plaats ! Hier bevindt zich namelijk de Koninklijke

P1120533

Jan die Smet van Asten

Klokkengieterij Eijsbouts waar in 1993  de toenmalig grootste klok ter wereld gegoten is, een geschenk van de Britse koningin Elisabeth II aan Nieuw-Zeeland. Men heeft Asten toen ook als klokkendorp uitgeroepen.  In 2006 is door de Koninklijke Eijsbouts opnieuw de grootste klok ter wereld gegoten, 36.000 kilogram zwaar met een klepel van 1.500 kilogram. Deze klok was bestemd voor een Japanse ondernemer die daar een van zijn vakantieparken mee wilde sieren. Asten, klokkendorp ! Op de markt  is het meer dan levensgrote bronzen beeld van de 15e-eeuwse klokkengieter Jan die Smet van Asten daar getuige van.  Ik denk ook even terug aan mijn rit tegen de klok in Asten in 2013 en die derde plek mij ten deel veel tijdens het Nederlands kampioenschap toerfietsen. Een leuke herinnering aan Asten in tegenstelling tot Asten vandaag: donker, wind en regen !

P1120553

links en rechts van me opklaringen maar ik moet vooruit en daar hangt me weer een lucht…!!

Asten is vandaag het keerpunt en in de wetenschap dat het nu met de wind mee is geeft me net dat extra beetje: ook de natuur doet volop mee want onderweg krijg ik inderdaad ook net dat extra beetje mee: volop hagel en regen en een plaats om eventjes te schuilen: in geen velden of wegen te zien ! Na een uurtje of vier ben ik dan bijna thuis en met nog twee kilometer te gaan toch nog eventjes dat hagelbuitje alsof het erbij hoorde !!

P1120556

heerlijk thuiskomen !!

 

 

Rond kwart voor twee….home sweet home, gelukkig geen tent opzetten, gelukkig geen gepruts met een brandertje om wat warms te kunnen nuttigen maar een warm bad om de tenen weer warm te krijgen en geheel in stijl op deze koningsdag: oranje soep voorgezet krijgen die met zorg klaargemaakt is !! Hoe mooi het allemaal was…..dit laatste is toch het mooiste van alles !!

 

Dit bericht werd geplaatst in expeditie Noordkaap. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

