“effe weg” (1)

Als ik maandagavond op weg ga en “effe weg ben” dan weet ik…. het zal over “de weg” gaan. Niet alleen letterlijk maar…ook figuurlijk gaat het over de weg. Ben ik inmiddels al IMG_055221 maanden terug van “mijn” Jacobsweg, ik heb het gevoel dat ik met de ervaring van toen constant “onderweg” ben. Het leven als die weg met goede wegen en minder goede wegen, afdalingen en beklimmingen (oftewel “ups” en “downs”) én…..  soms gewoon niet meer weten welke weg ik moet nemen, om nog maar te zwijgen wat te doen als ik de weg kwijt ben..!! Wetende dat altijd alles goed komt en dat zelfs een wereldse reis begint met dat eerste stapje zet ik weer een stap of doe ik een trap.

De “camino” (Spaans voor de weg), de “chemin” (op z’n Frans), de “way”: woorden die IMG_0674voor menigeen een veel zwaardere lading hebben  dan gewoon even dat ommetje maken. De “camino” naar Santiago de Compostela is iets dat niet loslaat. Men kan er naar blijven kijken (de films “the way” of “ich bin dann mal weg”), lezen (de talloze boeken over deze reis) en…vertellen….!!!

Al vele malen heb ik vrienden, bekenden en zelfs onbekenden P1030603enthousiast weten te maken met de presentatie én proeverij van “mijn” reis naar Santiago/”wijn”reis naar Santiago. Maandag een presentatie van een geheel andere orde en wellicht meer zoals het een pelgrim hoort: een reis zonder wijn en dan weet men het bijna zeker:  dat wordt een zware reis …. zeker te weten !! Meer dan twee uur zal ik over de reis praten en foto’s en filmpjes laten zien en degenen die “achterop” springen….. ze zullen de sfeer van het onderweg zijn, het eten en drinken onderweg, het slapen en het vinden van wegen zeker ervaren (wordt vervolgd)

 

bijgevoegde foto: supermarkt in Astorga. Kijk eens naar die prijzen !! Wijn, nog goedkoper dan water ! Zelfs een niet-wijndrinker zou aan de wijn gaan…!!

 

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

Een reactie op “effe weg” (1)

  1. Anoniem zegt:

    Word weemoedig van jouw teksten. Gelukkig gaan wij eind mei weer naar Santiago, maar dan wel lopen, vanuit Porto dit keer. Echte pelgrims lopen😜😜😜. Veel succes met je lezing. Margriet en Huub Stollman, auch oet Häör.

Geef een reactie

