KSV Horn 90 jaar (1)

Het is natuurlijk leuk om ook eens wat te schrijven over de club die dit jaar – om precies te zijn op 1 augustus – 90 jaar oud wordt. “ksv”, de katholieke sportvereniging uit Horn, beter bekend als de “rood-witten”. De huidige generatie zal het wellicht niet weten maar ksv is een deel van mijn leven geweest en in het jubileumjaar mag ik me zelfs 50 jaar lid van “mijn cluppie” noemen.

De krant staat er nu al vol van: ksv Horn pakt uit ! Van donderdag 2 juni tot en met zondag 5 juni is het groot feest op het sportcomplex van Horn. Festiviteiten “voor en door Horn”

P1110359.JPG

3 tot en met 6 juni 2016: groot feest: ksv Horn  90 jaar !!

met sportiviteit (een dorpszeskamp en heuse “olympische spelen” voor de basisschooljeugd), muzikaliteit (Beppie Kraft, Weej-Dreej en La Bamba zullen zaterdag 5 juni het “jubel”feest opluisteren) en….gezelligheid, waarvoor de leden, de oud-leden en…állen die de vereniging een warm hart toedragen zeker voor zullen zorgdragen.

Het voetbalcafé op 3 juni heb ik al in mijn agenda genoteerd. Lekker nakletsen over vroeger.

P1110361

yes…lid van ksv !!

Vroeger…. Ik werd lid in oktober 1966. Negen jaar was de ondergrens en begin oktober mocht ik me – samen met mijn klasgenootjes Wil Rijckx en Louis Schreurs, die ook in oktober 1966  9 jaar werden – aanmelden. Met z’n drietjes gingen we naar de secretaris om ons

P1110360

en … met 1 gulden vijftig op zak parafeerde de leider mijn kaart en mocht ik weer 3 maanden voetballen…

in te schrijven en trots stonden we eenhalf uurtje later weer buiten als trotse bezitter van de lidmaatschapskaart van KSV !! Het begin van een actieve carriére, die duurde tot 1998 was hiermee ingezet.

Toen wijlen Paul Schreurs (de schoonvader van de huidige voorzitter) me eens vroeg of ik

P1110358

na de eerste competitiewedstrijd van het seizoen 86-87 werd een contract opgesteld: 7 vaten bier bij een kampioenschap en….. we werden kampioen !!

ooit gevoetbald had besefte ik dat – ook al heb ik me zélf ooit “mr. ksv” gevoeld – roem vergankelijk is. Ja !!! ik heb gevoetbald !! en ik ben trots op het feit dat ik 365 wedstrijden in de hoofdmacht heb mogen ballen, enkele seizoen als aanvoerder van Häör 1 heb mogen fungeren, op veel plaatsen geposteerd heb gestaan en…en passant ook nog 47 doelpunten heb gemaakt. Mooie tijden in Horn 1, twee titels (op 17 mei 1981 en 3 mei 1987) een beslissingswedstrijd voor klassebehoud in 1978 voor een meer dan duizendkoppig publiek en….. het gevoel dat je in één grote familie je hobby beoefende en “samen sterk” elke zondag voor elkaar door het vuur ging. Het motto was “voorop in de strijd” ! Zélf voorop in de strijd,  in de wetenschap dat al die anderen datzelfde motto hadden. Het was kicken !!

Natuurlijk ook mindere bladzijden van mijn verblijf in diezelfde hoofdmacht. Enkele degradaties, mijn gemiste penalty op 1 september 1985…. ik herinner me het als de dag van gisteren !! Dat ik in de hoofdmacht 4 maal tegen een kaart ben opgelopen….. zal het aan mij gelegen hebben…??

Ja…de herinnering blijft. Mooie herinneringen. Herinneringen aan het mooiste hoofdterrein van de regio, het oude voetbalveld, dat na een plens regen meteen ook het allerzwaarste kleiveld van de regio werd…..

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op KSV Horn 90 jaar (1)

  1. Minka Dohmen zegt:

    Jan…. lees dit stuk pas na het lezen van het tweede deel en wat zijn beide verhalen ongelooflijk mooi geschreven. Ik ken je nog uit de oude ksv dagen, de tijd dat je in Horn 1 speelde. Mooie tijd was dat. En mooi zullen de verhalen zijn die tijdens het feestweekend verteld worden, hier en daar wat aangedikt maar daardoor des te mooier. Jij bent 50 jaar lid van die geweldige club, dat kunnen er niet veel zeggen! Gefeliciteerd met dit jubileum van ook jouw kluppie en de club is blij met leden zoals jij er een bent. x

Geef een reactie

