Bloedmaan

28 september 2015 is voor astrologen, weerkundigen en iedereen die eens graag naar de hemel kijkt een bijzondere dag. We hebben vannacht namelijk een complete maansverduistering gehad ! De maan zit helemaal in de schaduw van de aarde en kleurt dan koperrood. (waarom deze kleur..?? De aarde houdt de zonnestralen tegen en de maan

bloedmaan

bloedmaan

kan het licht dus niet naar de aarde kaatsen. Het zonlicht gaat wel langs de aarde. De dampkring buigt het dan af naar de maan. Rood licht wordt het best afgebogen. Daardoor kleurt de maan tijdens een verduistering koperrood). Maar..dit is nog niet alles, omdat de maan vandaag erg dicht bij de aarde staat heet zo’n maan een supermaan. Een “koperen” supermaan dus !!

De laatste keer dat dit fenomeen zich heeft voorgedaan was 1982 en…tja…ik ben helemaal vergeten of ik het toen wel gezien heb. In elk geval heb ik er geen foto’s van, misschien was het wel bewolkt ! De wekker zetten..? Nee, dat hoef ik niet, ik ben wakker en dus …. even uit de veren en met het fototoestel in de aanslag kijken naar dit gebeuren.

P1100193Dat het niet zomaar te doen is om die maan perfect te fotograferen, ik heb het geweten ! Niet dat mijn handen trilden van de kou of de spanning maar inzoomen en in donkere omstandigheden die foto te maken (lange sluitertijden) is niet te doen zonder statief. Daarbij…. zo dichtbij was de maan nu ook alweer niet (ik moest behoorlijk inzoomen en de maan is nog steeds duizenden kilometers weg..!!).

de volgende keer…dat zal zijn in 2033 en ik denk dan toch wel zeker een statief nodig te hebben want ik voorzie nu al trillende handen (en niet vanwege kou of spanning !).

Dit bericht werd geplaatst in Fotos, Verhalen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

