Stel je eens voor dat je als hobby fietsen hebt en je over een week of 7 de mooie leeftijd van
70 jaar bereikt. Wat zou je dan nog als fietsdoel hebben….???? Voor de een misschien nog eens die leuke toertocht door het zuiden maken, voor een ander is het lekker op de elektrische fiets stappen en een mooie tocht door de Peel maken en voor weer een ander is het misschien wel een tocht van 6 weken naar Rome of Santiago met dagelijks tochten van 80 tot 90 km.
Maar…… er is ook een fietser die zich niet echt in het rijtje “de een of de ander” wil laten
onderbrengen. Deze fietser neemt van 14 augustus tot 21 augustus “vakantie”. Hij gaat met de auto naar Parijs en dan……. dan kan het zondagmiddag om 16.40 uur beginnen !! Jac Heinrichs – daar heb ik het nu over !!- uit Baexem gaat deelnemen aan Parijs-Brest-Parijs, een monument in de wielerwereld !! en Jac zal zeker en vast de komende dagen “lijdend voorwerp” zijn (u kunt hem overigens volgen via http://www.paris-brest-paris.org (nummer D022) .
Parijs-Brest-Parijs is afzien, pijn lijden en zeer zeker geen verwentochtje. Een prestatietocht van 1230 km !!! en die moeten binnen 80 uur gefietst zijn……!! Dus lezer, als men zondagavond naar bed gaat, in de nacht naar maandag toe even moet opstaan om te plassen, maandagmorgen die kop koffie neemt, maandagavond dat glaasje wijn en dinsdag
op welk moment van de dag bezig is met vakantie of anderszins leuke dingen weet dan één ding: Jac Heinrichs zit af te
zien op die fiets !!! Slapen..?? Jac; “na 493 km misschien even ergens in een sporthal een half uurtje plat en na 734 wil ik me ergens een bankje aan de kant van de weg nemen…!!!”.
In 1891 werd Parijs-Brest-Parijs voor de eerste keer georganiseerd en de winnaar kwam na 5 dagen over de streep. Van de 209 deelnemers haalden er 106 de eindstreep, nummer laatst kwam met een achterstand van 7 !! dagen binnen.
Jac zal niet ongetraind aan deze tocht deelnemen. Om mee te mogen doen aan deze 4-
jaarlijkse tocht heeft hij dit jaar “brevetten”moeten halen, kwalificatieritjes van 200, 300, 400 en 600 km..!! en dat was volgens Jac “ne pas de problem…!!”. Dat een oefentochtje in Nederland anders zal zijn dan deze tocht blijkt uit de hoogtemeters die Jac moet nemen: 10.000 !! Als men bedenkt dat de alpe d’Huez 1061 hoogtemeters heeft dan kan men ongeveer inschatten wat Jac te doen heeft: 1230 km fietsen en ondertussen zo’n 9 1/2 keer de hoogtemeters van de Alpe nemen……

Parijs-Brest-Parijs: moe, geen tijd om te slapen maar toch ergens aan de kant van de weg even uitrusten….
Een doel op zich om deze tocht binnen de hiervoor gestelde 80 uur uit te fietsen maar…dit is buiten deze die-hard uit Baexem gerekend: ” Nae, geine flauwekul, ich probeer toch binne 50 oer binne te zee, zét det pötje beer dinsdig om zés oer mer klaor want den bön ich
weer truuk in Paries….”, aldus Jac, die zeker top 3 (en het liefst 1e) in zijn categorie wil worden. Dat Jac deze tijd als limiet heeft gesteld komt voort uit het feit dat in 1901 Maurice Garin, foto hierboven, (hij won in 1903 de eerste Tour de France) deze monstertocht in 52 uur en 11 minuten als winnaar afsloot. Dat Maurice toen net 30 jaar was en Jac bijna 70 jaar is…….
Zal het dan toch waar zijn..?? Hoe ouder, hoe gekker…??? De buitenstaander zal dit zeker zeggen, de insider misschien ook maar er zijn ook fietsers die het maar wat graag zouden willen meemaken !!
De controlepunten van D022 onderweg: hij is er bijna. Nog 60 km. met een beetje wind in ’t “hat” binnen de 70 uur binnen…??? Bon courage !!
Contrôle | Km | Temps | Passage | Moyenne tronçon | Moyenne Totale |
START | 0 | 16/08 16:46 | |||
VILLAINES | 221 | 08:06 | 17/08 00:52 | 27.2 km/h | 27.2 km/h |
FOUGERES | 310 | 12:11 | 17/08 04:57 | 21.7 km/h | 25.4 km/h |
TINTENIAC | 364 | 15:00 | 17/08 07:46 | 19.1 km/h | 24.2 km/h |
LOUDEAC | 449 | 18:58 | 17/08 11:44 | 21.4 km/h | 23.6 km/h |
CARHAIX | 525 | 27:24 | 17/08 20:10 | 9 km/h | 19.1 km/h |
BREST | 618 | 32:02 | 18/08 00:48 | 20 km/h | 19.2 km/h |
CARHAIX | 703 | 38:00 | 18/08 06:46 | 14.2 km/h | 18.5 km/h |
LOUDEAC | 782 | 47:02 | 18/08 15:48 | 8.7 km/h | 16.6 km/h |
TINTENIAC | 867 | 51:20 | 18/08 20:06 | 19.7 km/h | 16.8 km/h |
FOUGERES | 921 | 54:05 | 18/08 22:51 | 19.6 km/h | 17 km/h |
VILLAINES | 1009 | 58:42 | 19/08 03:28 | 19 km/h | 17.1 km/h |
MORTAGNE | 1090 | 63:59 | 19/08 08:45 | 15.3 km/h | 17 km/h |
DREUX | 1165 | 67:46 | 19/08 12:32 | 19.8 km/h | 17.1 km/h |
FINISH |
Jacques is binnen !!!! “koud, koud, koud ’s nachts, ik dacht even zelfs dat ik in de buurt van Trondheim was”, was het korte commentaar na de finish. De kou heeft hem zeker 3 uur gescheeld, wist hij te vertellen. Maar…… 9 uur binnen de tijdslimiet binnen is een prestatie van formaat !! 5 uurtjes slaap betekent dat we de komende dagen Jac niet op de fiets zullen aantreffen, hij zal toch even plat gaan….. Jac, proficiat met deze “hors categorie” prestatie !!!
Veel succes Jac!!!!
Jan, ik volgt het, maar even een vraag: welk nummer heeft Jack nu? D025 of D022? Tik ik op de site van Parijs-Brest de naam Heinrichs in, dan krijg ik namelijk nummer D022.
Jan RIeken
ik kreeg nummer D022 van Jac door maar volgens A-rijders van twc Postert zou hij onder D025 meefietsen en als ik de snelheid van D022 bekijk lijkt me D025 waarschijnlijker…..
Kijk ik op deze site dan zie ik Jac ook staan onder D022.
http://www.randonneurs.nl/tag/pbp/
Het is D022.Zie ook voor foto’s.
http://www.maindruphoto.com/en/photos/2643541-8870678/18e-paris-brest-paris-randonneur-2015/d022-heinrichs-jac.html