Tour de France

Nog twee dagen tv kijken en dan is het weer een jaar uitkijken naar de volgende Tour de France. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk niets met de Tour heb, alléén…. ik kijk wel elke dag uren tv tijdens deze zomerperiode. Het is en blijft leuk vooral als de renners in steden en gebieden komen waar ik ook ooit met de fiets geweest ben.

De start…tja…gemist !! En dat terwijl ie zo dichtbij was maar ja…. vakantie en heerlijk

Cambrai: maar goed dat we binnen (met jas aan) konden eten !!

Cambrai: maar goed dat we binnen (met jas aan) konden eten !!

genieten in de Allgau …. niets is mooier !! Toen de karavaan richting Cambrai ging moest ik meteen denken aan de eerste

zeker eens proberen: Betises de Cambrai

zeker eens proberen: Betises de Cambrai

heuveltjes die ik het vorig jaar tijdens de reis naar Santiago te verwerken kreeg en… het was koud en met de jas aan zaten we te bibberen in een restaurant in Cambrai. En die snoepjes die ik de hele weg meegesleept heb: ik geniet er nog steeds van !!

Ook in de Pyreneeën die mooie herkenningspunten. De top van de Tourmalet straalde in de zon maar toen ik er een aantal jaar geleden omhoog ging was het koud en mistig en regende het in de afdaling. En dat het in

afdaling Tourmalet: ook wij moesten slalommen om de geiten !

afdaling Tourmalet: ook wij moesten slalommen om de geiten !

de Pyreneeën oppassen is met overstekende koeien en geiten, het was op tv duidelijk te zien en als fietstoerist maakte ik hier hetzelfde mee. Vervolgens ging de Tourkaravaan naar de

Tarascon sur Arriege

Tarascon sur Arriege

Arriege. Een stiltegebied ! waar het fantastisch fietsen is en veel onbekende cols (col d’Agnes en port de Lers)  bedwongen kunnen worden.

Nu zit het fietspeloton in de Alpen. Mijn gedachten gaan terug naar de jaren 2003 en 2004, toen ik het fietsevenement de Marmotte fietste, waar men op één dag

croix de Fer

croix de Fer

buitencategoriecols als de Croix de Fer, de Galibier en Alpe d’Huez moet beklimmen met als extra toetje ook nog de col de Telegraph. Het was afzien en gaan tot het absolute gaatje maar achteraf gezien was

mooie uitzichten vanuit de Croix de Fer

mooie uitzichten vanuit de Croix de Fer

het ook genieten van de machtig mooie uitzichten.

Vandaag gaat de Tour over de Col de Croix de Fer. Of de wielrenners vandaag het machtig mooie kruis zullen zien is maar de vraag. De renners die op de top niet niet rechts kijken missen in elk geval iets, het is een stukje hemel op aarde ! Hierna volgt een snelle afdaling (met zelfs nog even een venijnig klimmetje in de afdaling !!)  richting het stuwmeer van

stuwmeer Allemond aan de voet van de Croix de Fer

stuwmeer Allemond aan de voet van de Croix de Fer

Allemond, waar men overigens linksaf in een erg mooie beklimming naar de alpe d’Huez kan maar…de renners gaan rechtdoor om dan linksaf te slaan, de grote weg op naar Bourg d’Oisons en daar…… langs de camping, over het

riviertje en… tegen een muur aankijken !! Dat eerste stuk tot bocht 1: smerig en na bocht 1 naar rechts kijken en…. nóg zo’n smerig stuk krijgen !! Met het uitzicht van de hotels in zicht is het einde van het

en tot slot: de Alpe d"Huez omhoog: spektakel verzekerd !!

en tot slot: de Alpe d”Huez omhoog: spektakel verzekerd !!

afzien voor de renners ook in zicht want morgen….dan is het paraderen over de Champs Elysee.

Och..ik zal vandaag tóch maar weer de tv aanzetten……

 

Dit bericht werd geplaatst in Sport, Vakantie, Verhalen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

