Opgeven is geen optie

4 juni, de dag waarnaar menig sportieveling reikhalzend heeft uitgekeken. Het  is de dag van “Alpeduzes”. Het motto: “Opgeven is geen optie” geeft aan dat het voor de deelnemers de dood of de gladiolen wordt. Zés keer de Alpe d’Huez omhoog !!! Mijn eerste

de bochten

de bochten

kennismaking met deze berg was er een van: “wauw..!!”. Wat steil !!! Vanuit de camping in Bourg d’Oisans zie je ineens een muur opdoemen en na bocht 1 gaat het rechts en het blijft steil…!! Gelukkig wordt het daarna iets minder maar waar de wind fout zit……. Heftig !! Ik heb deze berg nu een keer of 6 beklommen en dé klim via de grote weg, 13,8 km met een gemiddelde van 7,9% en zijn 21 bochten – en die wordt in de Tour én tijdens Alpe d’Huzes genomen – vind ik de minste. Achterlangs is het een echte klim met mooie uitzichten op de bochten, die de naam hebben van de winnaar van een etappe naar de Alpe.

Deelnemen aan deze tocht kan niet zomaar ! Je moet er wat voor doen. Iedere deelnemer dient een bedrag te doneren en dit bedrag komt ten goede aan de kankerbestrijding. Team “Saame sjterk” met deelnemers Ruud, Jordy en Sianne Vissers en SanderDerikx(allen uit Horn) en Jolle Thomassen (Neer)  staat wederom aan de start en uit Heel zal Johan Peeters (de fietsenspeciaalman, op de foto 3e van links) niet rusten vooraleer hij 6 keer boven is geweest al is het alleen maar omdat de teller bij zijn eerste deelname op 5 bleef steken….   Ze hebben de afgelopen maanden op allerlei manieren gelden opgehaald voor dat ene doel: de bestrijding van de ziekte kanker.

Mijn beklimmingen van de Alpe zijn alweer ietwat gedateerd. Het was 2003 en 2004 toen

het ijzeren kruis: Croix de Fer

het ijzeren kruis: Croix de Fer

ik richting Bourg d’Oisans ging om aan de Marmotte (één van de zwaarste cyclosportieven) deel te nemen. Eerst de Alpe op om in te schrijven en op de zaterdag, de dag van dé tocht, eerst de col de Croix de Fer op (buitencategorie), daarna de col du Telegraph (3e categorie) en dan de col du Galibier (buitencatogie) en  na 160 km doemt dan nog eens de Alpe d’Huez (buitencategorie) als toetje op. En hoe goed ik me ook voelde in

2003, het slotakkoord was er een van “op sterven na dood” binnenkomen. Het licht ging uit en mijn gedachte was alleen maar: “ik moet over de streep zien te raken..!!”. Geen gevoel meer in de vingers, de streep over en zwalkend richting een stoel om daarna aan de hand van de EHBO weggevoerd te worden naar de “emergency”. Beademing en zout en na een uur (en dat kan ook langer geweest

beklimming Alpe d'Huez

beklimming Alpe d’Huez

zijn !!) weer mijn fiets zoeken en in de schaduw de koude afdaling naar Bourg d’Oisans nemen………. Een herinnering die me bij blijft, het was er een van “opgeven is geen optie !!”.

In 2004 ging het wederom naar Bourg d’Oisans en met de les van 2003 nog in mijn geheugen was het de hele dag voorzichtig zijn en “overleven” om de slotklim naar alpe d’Huez te overleven en ja hoor: ik kwam met een medaille d’Argent thuis.

De strijd tegen kanker. Zaterdag a.s. gaan de livestrongracers voor de 5e keer Horn-Scherpenheuvel-Horn fietsen. Een tocht die over de grens gaat, over de landsgrens én…. over de 200 km grens. Weer of geen weer, wind, regen of onweer…. Of de mussen van het dak vallen of de pinguins een winterjas aan moeten die dag: “Opgeven is geen optie”.

IMGP2963Gefietst wordt voor dat doel: dat kaarsje opsteken voor al degenen – o.a. Willy, Har en Wilma – die geen kans hadden om de strijd tegen deze vreselijke ziekte te winnen maar ook voor al degenen die nu nog in volle strijd zijn tegen deze ziekte waarbij ik met name denk aan mijn collega Nancy, Gerrie uit Reuver en last but zeker niet least….. vriendin Paula uit Beegden. Een kaarsje van hoop, een kaarsje van kracht, een kaarsje van vertrouwen  !!!

Dit bericht werd geplaatst in livestrong racers, Sport. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

