Kennedymars 2015: de tocht (2)

De middag is in tegenstelling tot de morgen een verschil van dag en nacht of beter gezegd een verschil van bewolkt en regen tot zonnig en droog ! Super wandelweer !!! Ik pik deIMG_3563

Walkers zo rond kwart over een op. Ze komen voorbij op de plek waar ik twee uur

John Walker himself !

John Walker himself !

eerder Daan, Frank en Michel ben tegen gekomen. En ik kan zeggen: wat gaan de Walkers goed !! Miranda voorop, John er tussenin en IMG_3560Froukje en Maartje achterop, lekker aan het praten en genieten van de muziek. Met een gerust hart laat ik ze achter in de volle overtuiging dat ik ze ergens in België weer zal oppikken. Op dat moment zijn Daan en co. al in Geistingen, ik zal me moeten haasten !

IMG_3602In Roosteren is het dubbeldruk want hier komen de routes van de IMG_3584twee marsen (de Swentibold van 40 km en de Kennedymars) bij elkaar en hier kom ik meteen een heel aantal bekenden tegen: de jarige Anne, Anita, Coby, IMG_3594Maartje en Astrid. Al zeker 25 km hebben de dames in de benen en het lijkt of ze pas vertrokken zijn. Allen komen ze net van de dijk van Vissersweert af (“een rot stuk tegen de wind) en wat de wind aangaat is het ergste nu toch voor de dames voorbij.

Als ik richting Maaseik ga kom ik als eerste Michel tegen, oortjes uit, blik vooruit en gaan ! Hoe graag hij ook als eerste Häörder over de streep gaat in Sittard, Michel kan geen

Daan en Frank verlaten Maaseik

Daan en Frank verlaten Maaseik

uittreksel uit het bevolkingsregister van de gemeente Leudal tonen en wederom geeft hij aan dat hij het volgend jaar een tijdelijk adres in Horn zal hebben…!! In Maaseik kom ik de eerste Häörder tegen: IMG_3609Frank en zoon Daan. Het gaat nog steeds super ook al is het tempo teruggevallen van 7 km/u naar 6,5 km/u. Het “eens maar nooit meer ” van Daan zegt niets over de moeilijkheid van de route maar Daan spreekt over saai, saai en nog eens saai. “Gaaf mij maar het heuvelland”,  is zijn korte commentaar. Hierna tref ik “generaal”Lei, een persoon waarvoor Kennedy de mars eigenlijk bedoeld heeft: militairen op hun uithoudingsvermogen toetsen. En Lei, wederom geslaagd !!!

waar zijn de troepen..??

Lei: “waar zijn de troepen..??”

“Waar zijn de hulptroepen”, roept Lei in Maaseik …als blijkt dat hij nog sneller dan zijn verzorging is. Gelukkig, tijdens zijn telefoontje arriveren de hulptroepen ter plaatse……..IMG_3622

De markt in Maaseik is gezellig en de band zorgt ervoor dat er sfeer is. Als ik me af laten zakken kom ik steeds mensen tegen waar ik weer even mee op loop; IMG_3632Frank uit het zuiden die aan IMG_3643zijn 6e Kennedymars bezig is, Remy (hij kan het echt niet laten) die als een pijl gaat, Marcel (ook een oud-Häörder)IMG_3645 waarvan finishen zekerheid is en Theo uit Heel die goede kaarten heeft om voor de 22e maal de Kennedymars op zijn naam te schrijven.

IMG_3655Als ik even verderop John S. uit Horn tegenkom – het is zijn 12e mars – weet ik dat ik hier met een echte routinier te maken  heb. Niet gek laten maken, lekker doorwandelen, niet teveel rusten…gewoon doen wat gedaan moet worden: lopen !! “Of ik nu om acht uur of om half negen aankom, ik kom er wel !!!” geeft hij aan.

Het is even na vijven en ik zak verder af en …tref twee goed gemutste Walkers aan. Het zijn Froukje en Miranda en Froukje heeft een mijlpaal op zak !! Vond ze twee jaar geleden in

vlnr Michel, Maartje, Frank en Daan

vlnr Michel, Maartje, Frank en Daan

Geistingen haar Waterloo, ze is Geistingen gepasseerd !! en het loopt als op rolletjes !! Waar het op dat moment niet meer loopt dat is bij Frank, Michel en Daan…. ze zijn de finish gepasseerd en gaan lekker lang achteruit en genieten van de geleverde prestatie en de gezellige drukte in Sittard.

Terug naar de strijd..!! Enkele honderden IMG_3668meters na Froukje en Miranda tref ik Maartje en John, ook zij lopen nog als hazen, weliswaar geen paashazen maar toch…..

IMG_3684Verder gaat het richting Thorn en menigeen loopt alsof men een lantaarnpaal heeft ingeslikt…het gaat moeizaam en als ik sinterklaas tegenkom (zeg maar Henk, hij komt weliswaar niet uit Spanje maar…Groningen is ook niet naast de deur) dan gaat het echt stapje voor stapje. Tja…gezien zijn leeftijd mag dat !!  Henk geeft nu al aan dat het zeker paaszondag zal zijn voordat hij Sittard zal bereiken…….

Nog verder naar Thorn wordt het aantal wandelaars sporadisch en in Thorn is al alles

17.50 uur:  de achterhoede verlaat Thorn

17.50 uur: de achterhoede verlaat Thorn

opgeruimd. Om twintig voor zes kom ik de laatste wandelaars  vlak voor Thorn tegen. Ze strompelen en ….. zullen Sittard met zekerheid niet te voet halen.

19.00 uur: de walkers zijn op route, ze zijn goed op route. Twee aan twee gaat het stapjeIMG_3671 voor stapje naar dat doel: Sittard !! Zei Karel de Grote ooit “Sie-taar” , (hoe laat het is…)het maakt ze allemaal niet uit, als ze maar vóór 1 uur vanavond binnen zijn. En dat gaat lukken !! Miranda en Froukje zijn al bijna in Nieuwstad en John en

Miranda en Froukje: BINNEEEEEEEEEEEEEE..!!

Miranda en Froukje: BINNEEEEEEEEEEEEEE..!!

Maartje (14 jaar is ze !!) wandelen door het centrum van Susteren.  Wat doet alles pijn die laatste kilometers ….!!!! Het is afzien, pijn, pijn, pijn, overal pijn !! De benen, de rug, de voeten, de rug…. alles doet pijn en die laatste kilometer….wat is die lang !!!!

En ja hoor !! Ze zijn er !!!  22.08 uur: ook de Walkers hebben alle vier – samen sterk / wat een familie !!!  – het huzarenstukje geklaard ! Met z’n viertjes de 80 km lange kennedymars lopen. Wat een prestatie !! Top !!!

morgen: de foto’s en de wandelellende !!!

Dit bericht werd geplaatst in wandelen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

