Tannheimertal.

Het is vrijdag 13 februari als ik om 10.00 uur richting Allgau afreis. Voordat ik Horn uitrij nog even die stop bij Dion en fietsmagazine in de brievenbus doen. Toen ik het blaadje ’s morgens las kwam een artikel voorbij over het Tannheimertal. Herkenning ! Dit is

Haldensee

Haldensee

namelijk het dal waar ik altijd even ga tanken als ik in de Allgau ben. Vandaag loonde het zich wederom om de oversteek naar dit mooie dal in Oostenrijk te maken (1.15 p/l). Dat het zich niet alleen loont om te tanken geeft het artikel in het fietsblaadje ook aan. Goh… voor de zoveelste keer hier, altijd bezig met hoe mooi het hier is om te fietsen en nog nooit………..

 

Tja, misschien dat ik wat fietsvrienden ooit zover krijg dat ik hun fietsgids mag zijn in dit machtig mooie fietsgebied met beklimmingen naar Oberjoch, met 1200 meter het hoogste bergdorp van Duitsland of echte cols te beklimmen zoals het Hahntenjoch en….natuurlijk tochten te ondernemen die door

Tannheimertal

Tannheimertal

 

sprookjesachtige omgeving leidt tot het sprookjeskasteel Schloss Schwangau of langs brouwerijdorp Rettenberg, dat met biermerken Zottler en Engelbrau (het bier dat zo hemels is als zijn naam) twee grote Beierse bierspelers herbergt. Zelfs nu de sneeuw in dit gebied ligt is de weg keurig sneeuwvrij, zelfs nu zou er gefietst kunnen worden!
Maar het Tannheimertal is meer dan alleen een mooi fietsgebied. Het is een machtig mooi wandelgebied (zelfs de Jacobsweg komt hier voorbij!) en met een dichtgevroren Haldensee doet het idyllisch aan. Wandelingen om dit meer, waarbij behoorlijke hoogte overwonnen moet worden of een wandeling naar het erg

(winter)sport op verschillende manieren

(winter)sport op verschillende manieren

 

hooggelegen ketelmeer Visalpsee is zeker een aanrader. Het is ook het gebied om de lange latten onder te binden en voor degenen die de echte lange langlauflatten

gevaarlijke bospaden

gevaarlijke bospaden

onder willen binden om maar aan die conditie te werken: het Tannheimertal is een langlaufmekka.
Nadat we vandaag “lang gelaufen” hebben in dit mooie dal weet ik het eigenlijk zeker….hier moet mijn fiets ook nog eens komen…!

 

Dit bericht werd geplaatst in Vakantie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

