De madonna van de Eindstraat

Dit weekend viert de heemkundevereniging 70 jaar bevrijding Horn met een bijzondere tentoonstelling. Gisteren mocht ik de opening van de tentoonstelling meemaken

broer Arno mocht in zijn functie als wethouder ook een bijdrage leveren

broer Arno mocht in zijn functie als wethouder ook een bijdrage leveren

waarbij ook het boekwerk “oorlogsslachtoffers Horn” gepresenteerd werd. Een mooi stuk werk van de heemkundevereniging zodat we diegenen die voor de vrijheid – en in bezetting – het leven hebben moeten laten blijven gedenken. Ook harmonie de drie Horens laat zich horen: vandaag, 28 december,  op de verjaardag van mijn vader – een oud lid – zullen ze zich ongetwijfeld van hun beste kant laten horen tijdens het bevrijdingsconcert.

de Eindstraat in de 60er jaren

de Eindstraat in de 60er jaren

De Eindstraat ontkwam tijdens de oorlog niet aan het geweld. Drie (jonge)mannen van de Eindstraat, overbuurman Jacques Verkoulen, Sjang vanne Sjmeed en oom Sjeng (Jan Walraven) werden tijdens de kerkrazzia opgepakt en eerstgenoemde zou nooit meer terugkeren. Ook de

2014: de Eindstraat

2014: de Eindstraat

bombardementen eisten hun tol. In mijn achtertuin – de wei van Op ’t Root – stond een Duitse zendauto en bij het bombardement van zondag 29 oktober 1944 werd mijn huis en het huis van de buren vernield … er vielen doden.

toegangsdeur tot tweede kelderruimte"

toegangsdeur tot tweede kelderruimte”

Mijn pand heeft twee kelders. Mijn tweede kelder, thans wijnkelder, was in mijn jeugdtijd opslagruimte voor kolen. Een kelder die iets bijzonders had: bij het binnenkomen was er namelijk een bijzondere tekening op de muur: een madonna. Ik hoorde dat de kelder tijdens de oorlog als schuilkelder werd gebruikt en dat toen ook deze muurschildering was gemaakt. Jaren vergingen, de tekening werd steeds minder zichtbaar

geen familie maar toch: "oom" Niek Rijckx, man van het verzet !

geen familie maar toch: “oom” Niek Rijckx, man van het verzet !

en uiteindelijk ging er een nieuwe laag kalk over. De oorlog kwam steeds verder achter ons te liggen en was alleen nog zichtbaar als ik bij de buren in de kamer kwam. Amerikaanse en Franse documenten hingen aan de muur bij deze verzetsman en ik had diep ontzag voor “oom Niek”.

Zo’n tien jaar geleden ging de huisbel, ik maak open en voor me staat

 "Schutzmantelmadonna" bescherming over Horn

“Schutzmantelmadonna” bescherming over Horn

een op leeftijd zijnde vreemdeling die zich voorstelt als safe_image[10]Herman van Elteren. Hij kwam voor één ding, één vraag: of de madonna nog in de kelder was. Hij vertelde dat hij tijdens de oorlog een jaar in dit pand gewoond heeft en de madonna op de muur geschilderd had. Zijn verhaal: “Toen het bombardement begon was ik op mijn kamer aan de achterzijde van het pand en omdat ik bang was IMG_2564ben ik naar beneden gegaan. In het naar beneden gaan sloeg een bom mijn kamer helemaal weg en een tweede bom viel in de gang. Deze bom explodeerde niet”.  Bij de buren waren doden te betreuren waaronder de één jaar jonge Gerard Huijskens. Ook Mathijs Stoffels en Lies loven-Huijskens overleefden het bombardement op de Eindstraat niet. Het maakte diepe indruk en Herman was er vast van overtuigd dat de madonna hem gered had.

mooie herinnering aan het verhaal van Herman van Elteren: "de hoerenmadam"

mooie herinnering aan het verhaal van Herman van Elteren: “de hoerenmadam”

 

 

Elke dag word ik herinnerd aan het verhaal van Herman van Elteren en zijn madonna want bij zijn bezoek mocht ik een werk uitzoeken uit zijn collectie schetsen, het werd “de hoerenmadam” en die schets pronkt op de plek waar in oorlogstijd de bom insloeg.

 

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

