Prettig kerstfeest.

Kerstmis, tijd van de kerstboom, de kerstballen, de kerstkransjes, de kerstdiners, de IMG_1597kerstinkopen, de kerstmarkten etc. etc. Kerst is hype en ongemerkt is de kerstman

gezien in Bournemouth: acrobatische kerstman

gezien in Bournemouth: acrobatische kerstman

Sinterklaas een beetje aan het verdringen. Of ie (die kerstman) het met dit extra werk eens is, ik betwijfel het en wellicht dat hij daarom steeds “ho, ho, ho …!!” roept. Kerstmis, tijd van gezelligheid met vrienden en familie.  Dat er naar de kerst”mis” gegaan wordt en dat kerstmis

ook in Bath was de kerstman van de partij

ook in Bath was de kerstman van de partij

ook de tijd van bezinning is….. dat is niet meer voor iedereen vanzelfsprekend.  Voor menigeen is het zelfs vloeken als men voor al die lange rijen aan de kassa moet wachten of als men bij de supermarkt geen parkeerplaats voor de auto kan vinden. De stress van alledag gaat over in kerststress……..

Kerstmis is ook een klein beetje mijmeren over het verleden:  die oude kerstkaarten (toen was het massaal kerstkaarten sturen nog niet aan de orde), na de “nachtmis” (om 18.00

70 jaar oude kerstgroep

70 jaar oude kerstgroep

uur in Asselt)  lekker dat pasteitje en met spellen de avond doorbrengen en rond een uur of 11 de mensen voorbij horen lopen die op weg naar de nachtmis zijn. Dit jaar heb ik voor het eerst de kerststal van vroeger (toen ik nog kind was) uitgehaald en…niemand die het is opgevallen !!!

in de ene kamer dit boompje.....

in de ene kamer dit boompje…..

De kerstbomen zijn enkele weken geleden al opgetuigd (in Duitsland is het gebruik dat dit pas op kerstavond gebeurt)

en in mijn andere woonkamer een heel ander boompje

en in mijn andere woonkamer een heel ander boompje

en in gedachten sta ik in deze tijd toch even stil bij die zieken (o.a. Lou, Ger, Jos, Har, Paula), degenen die ons het afgelopen jaar ontvallen zijn (fietsmaat Frans, Fer, Maria en enkele collega’s) maar ook bij mijn meest dierbaren, mijn vriendin, mijn kinderen, mijn familie en mijn fiets-, golf- en kaartvrienden en niet te vergeten,  die wijnvrienden of die “gewone” vrienden, de collega’s, die facebookvrienden etc. Kortom:

Ik wens “IEDEREEN” gezellige, fijne en  “warme” kerstdagen toe !!!IMG_1776

 

Dit bericht werd geplaatst in algemeen, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Prettig kerstfeest.

  1. Arno Walraven zegt:

    Het zijn wel de beelden (behalve de schapen), maar niet de krib van vroeger.

Geef een reactie

