De “caminocirkel”.

Met de najaarsbijeenkomst van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob in RoermondP1050491 op 8 november kan ik stellen dat mijn caminocirkel dit jaar rond is. Het begon dit jaar met de nodige voorbereidingen, daarna de pelgrimsmis, toen dé “camino” (de reis naar Santiago) met als afsluiting de homeparty en vandaag wordt de cirkel in stijl rondgemaakt met de najaarsbijeenkomst waar tal van lezingen en activiteiten over pelgrimeren worden gehouden.

caminomuziek

caminomuziek

Vanuit heel het land heeft men de weg naar “Jacobsstad” Roermond gevonden, het is druk en de teller – zo wordt meegedeeld – is boven de 600 aanwezigen. Wij – Robert en ik – zijn dus niet alleen en het is leuk om mensen te treffen die we in de pelgrimsmis al zagen en bekenden die ons op onze  “camino” op de voet (en dat terwijl wij op de fiets zaten) gevolgd hebben. Al vóór 10.00 uur  zitten we aan de koffie en

ook Huub en Margriet - ze gaan in 2015 voor de route Portugese" zijn van de partij.

ook Huub en Margriet – ze gaan in 2015 voor de route Portugese” – zijn van de partij.

vlaai. In de aula klinkt “caminomuziek” en de organisatie maakt de spreuk “een goed begin is het halve werk” helemaal waar. Velen gaan per bus naar Roermond om daar een stadswandeling te maken, mijn programma begint met “het geschenk van Compostela”, een lezing door Govert Derix.  Een lezing die – vrij vertaald – ging over “tijd” en “teit”….  Het loslaten van tijd met zo af en P1030550toe die flits van de tv die je doet beseffen dat er ook nog iets anders is dan camino. Ik denk aan het moment dat er in Spanje zelfs een koningskroning op tv, heel Spanje is met deze gebeurtenis bezig en wij….? Wij genoten van het landschap, van de brug met de vele bogen, de ooievaars en de man die aan het vissen was in de rivier. Ja…loslaten van tijd….heerlijk !!!  Maar het verhaal ging ook over kwaliteit, over realiteit en… persoonlijke identiteit. De “camino” als betekenis en als een “repeterende renaissance”, ja…continu een wedergeboorte !!

P1050494Vervolgens stond de lezing: “pelgrimeren door Limburg” op het programma. Een reis van de kop van Limburg via het aangrenzende Reichswald naar het zuiden tot Kevelaer om via Venlo naar Roermond en via Maaseik en Susteren weer via Duitsland (Millen) in Sittard aan te komen en vervolgens via Munstergeleen en Spaubeek richting Maastricht en Eijsden af te zakken. Een mooie presentatie met mooi fotomateriaal !

Ook de lunch was af. Kwantitatief zat het goed maar kwalitatief was het ook dik in orde en P1050501bij de live-caminomuziek werden caminoherinneringen in geuren en kleuren uitgewisseld. Ook op de “camino-markt”  was het druk en voor diegenen die nog literatuur over de camino wensten : keuze te over !!

P1050508Het middaggedeelte….. Ik dacht goede keuzes gemaakt te hebben maar achteraf denk ik…. dat kan ik beter !!!!  De lezing “fietsen met een beperking” ging toch wel veel over tabletten en persoonlijke kledingkeuze. Wél wil ik zeggen dat me duidelijk is gemaakt dat het geen beletsel hoeft te zijn om met reumatiek of niet fietser zijnde of royale 60-plusser een reis van meer dan 2500 km naar Santiago te ondernemen.

Ook de lezing over Limburgse wijnen was vooral een reclamepraatje over een wijngoed uit P1050513het noorden van de provincie. Dat men wel iets van lekkere wijnen weet mocht duidelijk zijn toen we het glaasje (druivensoort Helios) te proeven kregen. Dat het in 2015 op stapel staande “Mijn reis” – “Wijn reis” naar Santiago de Compostella veel meer en veel meer interessanters  over w(m)ijn  reis Santiago zal vertellen…: “ik weet het zeker …!!”

P1050496Een lange dag, eigenlijk enkele uurtjes te lang voor mij (ja, dan komt mijn functioneren met een handicap aan de orde) was het om 16.00 uur mooi goed. Wellicht dat de middagactiviteiten dan ook meer iets zeggen over mijn gesteldheid…het was op ! De sluiting, de boekverloting en het napraten in de tot “café Saint Jacques” omgebouwde kantine heb ik aan me voorbij moeten laten gaan. Dat we bij het naar buiten gaan nog eens verrast werden met een attentie in de vorm van een “schelpje in glas” zette deze middag de kers op de taart.

Dat de camino nooit af is….. In mijn agenda staat al in kleine lettertjes “24 mei 2019”. Dan hoop ik dat het werkzame leven er op zit, het lichaam de reis nog aan kan zodat ik via “langs oude wegen” en de “route del Norte” via onbekende wegen nog eens op “camino” ga.

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

2 reacties op De “caminocirkel”.

  1. Arno zegt:

    24 mei 2014 is al geweest.

  2. Els zegt:

    Leuk om te lezen , mooi geschreven Jan😉👍

Geef een reactie

