NK toerfietsen Den Dungen

image

9.34: net op tijd aan de start.

Den Dungen, plaats gelegen in de Meijerij van ‘s-Hertogenbosch, is op 30 augustus strijdtoneel van het Nederlands kampioenschap toerfietsen 2014. Kunnen we anno 2014 nog zonder horloge,  telefoon, fietscomputer of navigatiesysteem….? Bijna elke fiets is tegenwoordig uitgerust met een compleet dashbord aan metertjes en tellertjes alleen… bij het NK toerfietsen zijn dergelijke hulpmiddelen ten strengste verboden en moet op het gevoel het vooraf opgegeven gemiddelde tempo zo dicht mogelijk worden benaderd. De afstand of de route….. niemand die het weet. En als men dan ook nog bedenkt dat onderweg 4 tijdregistraties zijn waar men telkens het gemiddelde moet zien te halen (zo niet dan krijgt men straftijd) dan mag duidelijk zijn dat het de kunst is om goed op tempo te blijven en men rekening moet blijven houden met allerlei stops bij voorrangswegen en weersomstandigheden zoals regen of windkracht 3.
Na een goede generale repetitie op vrijdag ligt mijn lat hoog, erg hoog ! zo hoog dat ik me afvraag of de generale repetitie niet te goed ging. Het vorig jaar was er die verrassende podiumplaats en dus meen ik toch dat het podium dit jaar zeker weer tot de mogelijkheden moet behoren…….. Als ik richting Den Dungen ga zit ik goed in de tijd en geniet ik van de muziek van Omroep Limburg en in het bijzonder als ook nog het plaatje “geveul” wordt gedraaid want…. vandaag komt het “op het geveul”  aan. In de buurt van Den Bosch mis ik de afslag waardoor “op tijd komen” om op “tijd” te fietsen een kwestie van tijd is of ik de start op tijd haal….
9.34 uur, ik heb me geregistreerd en als ik naar de start fiets besef ik dat ik zelfs nog 4 minuten te vroeg ben maar toch…het was nipt…… 9.38 uur. Ik vertrek en “in het startsignaal”  begint het te plenzen. Het regent behoorlijk door en het zal ook de hele dag blijven regenen; jammer voor de organisatie en ook jammer voor de deelnemers. Als brildrager valt weinig te genieten van de ongetwijfeld mooie omgeving. Opperste concentratie is vereist om geen pijl te missen. De route gaat over stille landwegen en het motto is om goed in het ritme te komen en voldoende druk op de pedalen te houden. Niet te hard, niet te zacht maar exact 25,5 fietsen, dat is het streven. Geen regenjasje, die zonnebril….. mijn verwachtingen op droger weer en een beetje zon:  ik sla helemaal de plank mis ! Dat de weerman bij Omroep Limburg droge periodes voorspelde…het kan zijn maar….. ik zit verdorie in Noord-Brabant……
De korte stops zijn nog te doen (even dat banaantje en weer op pad) maar als rond de middag een verplichte stop van 30 minuten komt wordt het toch wel erg koud maar…..dit geldt voor iedereen. Na een half uur stap ik doornat en verkleumd op de fiets. Op temperatuur komen en het warm krijgen lukt me niet met het te langzame gemiddelde. Tja…eigen schuld, had ik toch maar 28 als gemiddelde moeten opgeven.  Na twee koude uurtjes zit rond half drie mijn rit erop en kan het wachten beginnen. Mijn gevoel zegt dat het tot 3/4 van de tocht goed ging en dat het laatste gedeelte te langzaam was….. Och, ik weet het niet dus afwachten maar.
Als de uitslag bekend wordt gemaakt kan ik maar een conclusie trekken: ik ben teleurgesteld. Veel training, goed getraind en dan “slechts” zevende. Ik kom 1 minuut en 38 seconden tekort voor het podium en de afstand tot de nummer 1 is zelfs 3 minuut 27.  Het vorig jaar zou ik het een aardig resultaat en een mooie opsteker hebben gevonden maar nu….? Als men gaat voor het hoogste dan mag dit dus tegen vallen maar….. bij sport – en zeker als men aan een wedstrijd deelneemt – wordt gewonnen en verloren en dat maakt sport ook mooi. Het NK toerfietsen is een evenement waarbij deelnemen belangrijk is en….winnen leuk ! Het winnen is dit jaar weggelegd voor thuisrijder Arie Cornelissen, die een jaar lang kan genieten van zijn welverdiende titel Nederlands kampioen toerfietsen 2014 en voor de anderen die ambities hadden is het wonden likken en uitkijken naar augustus 2015 als in Diemen opnieuw zal worden gestreden om het Nederlands kampioenschap. En bereid u er maar al op voor: ik ben er bij en ik zal de lat wederom erg hoog leggen !

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Sport. Bookmark de permalink .

5 reacties op NK toerfietsen Den Dungen

  1. Arno Walraven zegt:

    Proficiat. Mooi geschreven.

  2. Anoniem zegt:

    Jan, toch proficiat. Ging toch ook om het meedoen, niet dan?

  3. Anne zegt:

    Gefeliciteerd…. Mooi toch ….2015 zijn er nieuwe kansen.

  4. Jacqueline zegt:

    Van Harte Proficiat Jan, je bent er helemaal voor gegaan……..goed van jou er volgend jaar weer bij te zijn……..toi toi toi Groetjes Jacqueline

  5. Robbie zegt:

    Proficiat toch weer een top 10 klassering! En volgend jaar weer gewoon gaan voor de winst.

Geef een reactie

