zin

Elke dag dat rondje fietsen. Vandaag moest ik nog even denken aan de spreuk van Guido Gezelle: “’s mensen zin, is ’s mensen leven” oftewel als iemand het naar zijn zin heeft dan leeft hij ook echt. Ik zou bijna (ook al weet ik dat er meer dan fietsen is tussen hemel en aarde) zeggen: “een dag niet gefietst is een dag niet geleefd…!!”

De afgelopen weken ga ik regelmatig alleen op pad want…zin of geen zin, ik mis nog steeds het juiste gevoel om “mijn” NK-

dreigende luchten in Wessem

dreigende luchten in Wessem

gemiddelde goed vast te houden. Om naar oorzaken te zoeken (de harde wind, geen wind, Dion die in mijn rug zit en niet eens zegt of ik een beetje op schema zit !)  gaat me wat ver. Wellicht ligt het gewoon aan mij !

De meesten hebben weinig zin in een dergelijke competitie (op gemiddelde fietsen, op gevoel fietsen). Dat men behoorlijk “op de bek” kan gaan door er niks van te bakken tijdens een echt Nederlands kampioenschap speelt natuurlijk ook mee… Tijdens het zaterdag ritje met Dion (die in mijn wiel bleef en als mental coach fysiek niets te lijden had)  kreeg ik reacties als: “met dit tempo zie ik  zelfs de rupsen de weg oversteken”, “kijk, een klavertje vier in de berm..!!” , kortom…een geheel andere wereld opende zich voor Dion. Uiteraard was Dion zondagmorgen ook present bij de start van de Livestrong racers maar om nog een keer anderhalf uur aan tempo 25,5 te gaan fietsen……. dat ging Dion echt te ver (óf, niet ver en…niet hard genoeg !!)

donkere, dreigende luchten !! toch gaan of.... maar niet ..??

donkere, dreigende luchten !! toch gaan of…. maar niet ..??

Vandaag weer een dag om te trainen. Harde wind en de buienradar geeft regen….!! Toch maar op de fiets..?? Eigenlijk heb ik dus echt helemaal géén zin. Als in een dwangbuis voelt mijn wielertenue aan want vandaag is het heilige, leuke, lekkere, heerlijke, geweldige en prachtige mogen, kunnen en willen fietsen  ineens een zullen en moeten. Ik voel me niet goed, druk op het werk, pijn in de nek, hoofdpijn en zo kan ik nog wel even doorgaan. Máár…..gisteren ging het behoorlijk te langzaam en vandaag zijn de weersomstandigheden nagenoeg gelijk alleen….. regen vanuit het westen en in het zuiden ziet het er al even donker uit. Dus: toch maar oppakken en op pad !!, of toch maar niet…?? of toch..!! of………niet…???

Eenmaal op de fiets is ineens weer alle leed verleden tijd en wordt het “weer moeten” meteen “weer mogen”. De wind om je heen voelen en genieten. Uiteraard om me heen kijken en proberen om de donkere wolken heen te fietsen maar de focus blijft op de cadans en de pedaaldruk en het gevoel dat het het ene moment te hard gaat en dat het andere moment een trap extra moet worden gegeven.

regen !!

regen !!

Als ik na 27 km – met een nat pak – thuis de balans opmaak constateer ik dat het wederom te langzaam is gegaan maar…..er is progressie geboekt ten aanzien van gisteren. Wat te doen…?? Eigenlijk heb ik best zin om nog een rondje te maken…!!!

 

Dit bericht werd geplaatst in livestrong racers, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

