Dag 5 woensdag 28 mei St. Quinten – Compiegne 86 km.

De vijfde dag alweer. De vijfde dag zonder nieuws, zonder tv en geen weet hebbende van wat er zich in de wereld afspeelt. De enige berichten die doorsijpelen zijn de giroverslagen die Robert me doorgeeft en de sms jes van Bea.Vandaag een dag zonder noemenswaardige

langs het jaagpad verlaten we St.Quintin

langs het jaagpad van Canal de St. Quintin verlaten we de stad

dingen alleen, regen bij de start, toch behoorlijk wat klimwerk vanaf de start, een straffe tegenwind en …… aan het einde van de rit wederom een behoorlijk nat pak. We gaan weliswaar steeds verder naar het zuiden maar qua temperatuur merken we er niets van (12 graden). Niet alleen John maar ook Mat wordt dus op zijn wenken bediend….
Als we na een goed ontbijt om 9.00 uur op de fiets zitten en na een omweg (kaartlezen is soms ook een kunst) St. Quinten verlaten begint het te regenen. De rustige wegen zorgen ervoor dat je volop kunt genieten van de uitgestrektheid van dit gebied. Rond het middaguur (45 km staan op de teller) zien we de 2

Noyon

torens van de kathedraal van Noyon. Een imposant gebouw en de op een na oudste gotische kathedraal van Frankrijk. Ook

Hotel de Ville Noyon

hier halen we ons paspoort weer te voorschijn zodat er weer een stempel kan worden gezet. Omdat het etenstijd is gaan we dit keer voor een platte du midi, 3 gangen want het is

een "patat" bij de patateri in Noyon

een “patat” bij de pataterie in Noyon

pakken wat kan ! Daarna even rondkijken wat boodschappen doen en..verder op weg. Opvallend is dat een plaats van net 14.000 inwoners een dergelijke kathedraal heeft. Diverse malen steken we het canal St. Quinten en de rivier de Oise over totdat we in Ourscamp

abdij Ourscamp

wederom een stempel gaan ophalen in de abdij. Vervolgens wordt koers gezet naar de place de l’Armistice. Dachten we dat dit een plein in Compiegne was, de patron van de fritterie in Noyon zei dat dit “monument” (hier staat de wagon waarin na de eerste wereldoorlog de vrede en in 1940 de capitulatie getekend werd) een aantal km buiten de stad ligt. Onderweg worden we ook talloze malen geconfronteerd met monumenten en oorlogskerkhoven die herinneren aan de ” grande guerre”.

Compiegne

De wagon, het stelt allemaal niet zo heel veel voor maar nu we toch in de buurt zijn vinden we dat een bezoek waard is.

Als het begint te regenen (en niet zo’n klein beetje), besluiten we om in Compiegne ons onderkomen te zoeken. We gaan naar het  bureau de tourisme en krijgen het adres van les amis de st. Jacques, waar we voor 10 euro pp mogen overnachten. Het is een pelgrimsgite voor 10 personen en momenteel is het voor de helft bezet; een echtpaar uit Oostende datwpid-wp-1401475900315.jpeg richting Lourdes gaat, twee jongens uit Tilburg die 5 maanden hebben uitgetrokken om te voet naar Santiago te gaan en Robert en ik. Om te beginnen (het slapen in slaapzalen) vind ik dit eigenlijk mooi goed, het schijnt dat men in Spanje soms wel  op slaapzalen met 40 personen moet zien te slapen…… Robert boft, hij P1010857eigent zich een kamertje voor zich alleen toe.
Onderweg komen we 3 Belgen tegen waarvan een kampt met knieklachten. Waar heb ik het over als ik schrijf over een kapot stuur, een afgebroken zadel, een schroefje, wat regen, een paar heuvels of wat wind……… Niets ergers onderweg dan lichamelijke klachten.

Compiegne

Zo, voor vandaag genoeg geschreven. Om 21.00 heet het: “binnen zijn” en om 22.00 uur gaat de lamp letterlijk uit…!

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

3 reacties op Dag 5 woensdag 28 mei St. Quinten – Compiegne 86 km.

1. Anoniem zegt:

Volgens mij betekent le vis een schroefje.

• Hub Peters zegt:

Hoi Jan.
      Wat fijn om je zo te volgen en je prachtige en gedetailleerde verslagen van je reis te lezen.
      Net of we mee fietsen maar dan zonder zadelpijn en lege longen.
      Geniet en veel succes.
      Groet Hub.

2. Robert Smeets zegt:

Hallo Jan,
    Wij kennen elkaar niet,maar ik ben een collega van Dion. Hij heeft mij over jullie reis verteld. Inmiddels ben ik een trouwe volger van je dagelijkse reisverslag geworden. Veel succes en plezier gewenst de komende weken. Ook voor je kompel Robert. Groeten, Robert Smeets