Horn-Santiago de Compostella (14)

Met nog 14 dagen te gaan mijn 14e berichtje over de reis naar Santiago de Compostella. Dit schrijvende besef ik terdege dat ik het heb over de bestemming maar dat ik in feite toch meer bezig ben met “de weg” en het “onderweg” zijn.

markeringssteen Antwerpen

markeringssteen Antwerpen

Nog niet eens weg en de reacties over de onderneming zijn overweldigend en… dat doet erg  goed ! Het is mooi om te ervaren dat er meegeleefd wordt; ook al gaan we met z’n tweetjes en zal ik me onderweg geregeld alleen voelen …eigenlijk maakt een heel thuisfront de reis mee !! Beren op de weg..??  Tja…we gaan weliswaar door de Pyreneeën (het schijnt dat hier nog beren rond lopen) maar de enige beren op onze weg zie ik vooralsnog meer in mijn digitaal gestuntel en het feit dat ik niet eens digitaal kan gaan omdat er geen wifi zal zijn …..

De ene Jacques heeft het maar over de schelp die moet dienen om uit te drinken

toch maar weer dichtkitten..??

toch maar weer dichtkitten..??

en…..waarin hij een gaatje heeft geboord……. Hoe moet dat nu…..?? moet hij de schelp toch maar weer dichtkitten…??

Ook twc posterholt (www.twcposterholt.nl) – het oudste lid van deze club heet toevallig ook

Küëb

Küëb (Jacobus)

nog eens Küëb oftewel op zijn Nederlands “Jacobus” –  heeft een mooi stukje gewijd aan onze reis waarbij de voorbereiding in een duidelijke samenvatting aan de orde komt en ….zelfs informatie boven komt die nooit aan papier is toevertrouwd ( ik citeer: “wat we niet hebben kunnen lezen is dat zij al weken alleen maar uit de Franse keuken eten…. Er gaat zelfs het gerucht dat zij alleen maar ontbijten met Frans stokbrood en café au lait en…als dat nog niet genoeg is…ook nog eens iedere week eten in België…!!”) En het slot van het verhaal geeft weer eens aan waarom het zo waardevol is om bij deze club te mogen zijn, warme woorden: “In elk geval wensen jullie fietsvrienden van TWC Posterholt de “cyclistes”een “bon voyage” en goede aankomst”. 

Een andere Jacques spreekt over een onderneming die zeker niet aan hem besteed is; stel je eens voor dat het 3 dagen achter elkaar regent ..?? wat dan te doen..??  Maar het

Jacobschelp (Maria Rain)

Jacobschelp (Maria Rain)

opvragen van de site om de verslagen te lezen en een klein beetje te ervaren wat het is om door weer en wind af te zakken naar Santiago… dat is ook steun ! Jacques, ik zal in elk geval alle troeven uitspelen om er een – in alle opzichten – geslaagde onderneming van te maken.

Ook de vele vragen van vrienden hoe laat het vertrek is op 24 mei en of men een stuk kan meefietsen doet goed en geeft toch aan dat een reis naar Santiago de Compostella meer is dan een vakantietripje. En heb ik graag regie over mijn leventje….naar Santiago gaan is loslaten, niet weten waar te overnachten, niet weten hoe ver de trip elke dag zal gaan, niet weten wat er op de weg komt en niet weten hoe het is om 5 weken dag in dag uit in weer (of geen weer !!) op pad te gaan.  Maar ook steun krijgen van mensen die de trip ondernomen hebben (ik ga je volgen op internet, mocht je vragen hebben dan kun je terecht) doen deugd.

Daarnaast komt er vanuit vele kanten steun om eens te kijken naar bepaalde sites die gaan

film "the Way" over de camino naar Santiago de Compostella.

film “the Way” over de camino naar Santiago de Compostella.

over de reis naar Santiago, afleveringen die op tv zijn over de camino en verhalen die men van anderen heeft over de tocht. Ook het gegeven dat er nog steeds gevraagd wordt of en hoe men de verhalen kan benaderen doen deugd en dat men reactie (steun) wil geven op de belevenissen onderweg (liefst via de paparazzisite !) zal uiteraard ook op prijs worden gesteld. Ook komen er vragen als “mag ik een intentie meegeven voor dat kaarsje of anderszins” en mijn antwoord is: zeker, dan kan !

Het was Kafka die ooit schreef:  “Wegen entstehen erst dadurch, in dem man sie geht”. De weg naar Santiago wordt al honderden jaren ondernomen maar toch ….. voor velen zal hij pas ontstaan tijdens

een kliederklets door en door drijfnatte Jac. treedt mijn "herberg" in !

een kliederklets door en door drijfnatte Jac. treedt mijn “herberg” in !

deze tocht…..

En…net als ik dit bericht wil posten gaat de bel…. Het is Jacques (hoe kan het ook anders !!). Kletskledderkliederzeikenat komt oud collega Jacques aan de deur. Natuurlijk is hij welkom in mijn herberg en onder het genot van een kop koffie en droge kleren kan hij weer een beetje bijkomen. Bij zijn vertrek (het is inmiddels weer droog) wenst hij mij in elk geval goed weer toe…………

 

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

