Santiago de Compostella (12)

Op de kop af nog één maand te gaan !!! Nog maar één maand…  Nu het bijna zo ver is moet ik enerzijds zeggen dat ik me verheug dat een reeds jaren gewenste reis zal beginnen, anderzijds moet ik toch ook zeggen dat ik er een beetje tegenop zie…!! Kan ik dit wel aan ?? Wat zal er allemaal op mijn weg komen..??  Het gaat niet meer zozeer over de bestemming maar het gaat meer over de weg er naartoe: de camino !!

Een tocht ondernemen van een slordige 2600 km. Een tocht die ik op mijn eigen manier wil ondergaan, gewoon even terug naar de basis en degenen die me lief zijn even alleen achter te laten. Gisteren zei iemand nog: “ik hoop dat je goed weer hebt..!!” Mijn antwoord was: “ik hoop het ook maar ik neem het allemaal zoals het op mijn weg komt…!!”.

Dat ik de eerste ben die een dergelijke onderneming doet: no way !! Ben ik de eerste uit

klooster Sint Elisabeth

klooster Sint Elisabeth

Horn die deze tocht maakt..?? Nee dus !! Absoluut de eerste was Dirk van Horne, die in 1211 op pelgrimstocht ging naar Santiago de Compostella. Onderweg werd hij ernstig ziek en hij beloofde, als hij weer heelhuids thuis zou komen, dat er in Nunhem een klooster zou worden gebouwd: Sint Elisabeth. En hij kwam heelhuids thuis en.. het klooster kwam er. Wellicht is derhalve ook te verklaren dat er verschillende heren van Horne de naam Jacobus kregen….. (Jacob I 1439-1471), Jacob II (1471-1501) en Jacob III (1501-1531).

Zevenhonderdnegenenzeventig jaar later maakte de eerste (of .. de tweede..!!) man uit Horn deze onderneming met de fiets.  Zijn naam luidde Theo van der Linden (1929-2005) en zijn grote wens was om deze tocht te ondernemen nadat hij van de VUT-regeling gebruik had gemaakt. We schrijven het jaar 1990 en er waren nog geen gedrukte boekwerken over routes. Maar Theo ging er helemaal voor en hij had de route uit en te na uitgestippeld. Een route die overigens vrij nauwkeurig overeenkomt met de huidige Jacobsweg van Antwerpen via Chartres en Tours naar Dax,

Theo legde alles vast met potlood en pen

Theo legde alles vast met potlood en pen

Pamplona, Burgos en Santiago. Het was een tijd van zelf alles uitzoeken, dat tentje en een optimale beleving. Onderweg een enkele foto maar de architect Theo maakte tekeningen van de vele architectonische gebouwen en beelden. Huize Van der Linden ademde SantiYago (de heilige Jacob). Maanden aan voorbereiding gingen aan de tocht vooraf, daarna 6 weken onderweg en bij thuiskomst hoorde zijn echtgenote Ocky maar één ding: Santiago de Compostella…!! totdat ze 4 weken na terugkomst Theo tot de orde (welke orde weet ik niet !!) riep en Santiago even geen onderwerp meer was…….

Dat Santi Yago degenen die ooit naar Santiago de Compostella zijn geweest nooit meer loslaat is ook bij de familie Van der Linden te merken. Theo ging in 1995 nog eens naar Santiago (via de route “langs oude wegen”), dit keer was echtgenote Ocky er ook bij als begeleidster/verzorgster en toen Theo’s fiets er in Frankrijk de brui aan gaf kreeg deze een heus praalgraf en wel bij de Notre Dame de Cyclistes te Labastide, ergens anders zou hij zijn fiets nooit hebben achtergelaten !

Theo's hoekje

Theo’s hoekje

Huize Van der Linden nu..?? Ocky heeft de staf na de dood van Theo overgenomen. Ze is inmiddels al vijf !! maal in Santiago de Compostella geweest, ze is lid van het genootschap van Sint Jacob en elke route, de Aragon route, de route Frances of de route Portugues of de route Ingles…. het is haar bekend ! En Theo…?? Die heeft een mooi prominent hoekje in de kamer; mooie foto, de Jacobschelp, een beeld van Sint Jacob en…. zijn bidprentje, waarop een foto is afgebeeld van de Cruz de Ferro. Theo, dit jaar hoop ik in je “fiets”sporen te kunnen treden.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Santiago de Compostella. Bookmark de permalink .

2 reacties op Santiago de Compostella (12)

  1. Arno Walraven zegt:

    Mooi

  2. fransarends2013 zegt:

    Beste Jan,
    Ik zal voor je duimen dat je goed weer hebt, maar als het niet mocht baten dan moet je het maar nemen zoals het komt. Wél hoop ik dat je heelhuids terug komt en een klooster hoef je niet te bouwen. Daar hebben we inmiddels al genoeg van.en die ook nog leeg staan.Dus daar hoef je het niet voor te doen. Het is een hele onderneming en die kun je wel aan! Daar ben ik van overtuigd.Nogmaals: heel veel toi toi toi en moge het een beleving worden die je zo snel niet meer vergeet!
    Groet, Frans

Geef een reactie

